Tæller indgang - hvordan?

Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp til at designe en tæller indgang, jeg vil
lave til en af indgangene på en parallel port. Ideelt set skal indgangen
kunne tælle pulser med en spænding mellem 5v og noget i omegnen af 30
volt.

Jeg er ikke elektronik ekspert :-)

Jeg vil gerne lave en "general purpose" indgang, som beskytter porten så
godt som muligt, så min tanke er at bruge en optokobler eks. 4n25
efterfulgt af en schmidt trigger til at rette op på evt.
signalproblemer.

Foran optokobleren har jeg tænkt på at sætte en diodebro, så indgangen
er ligeglad med polarisationen.

Mit problem er, at optokobleren optimalt skal have 10 mA for at
aktivere, og det kan jeg vel næppe forvente af eks. en alm. 5 v udgang
af den ene eller anden slags?

Hvad kan jeg føre for at forstærke et pulssignal uden samtidig at
komprommitere den sikkerhed jeg får i optokobleren?  Evt. kredsløb skal
drives af pc'ens forsyning, og det er vel et problem?

Samtidig er strømmen gennem optokobleren jo afhængig af hvilken modstand
jeg sætter foran optokoblerens lysdiode, og det virker lidt  besværligt.
Er der en anden og smartere måde at lave en alm. generel digital indgang
på?

På forhånd tak.

KJ

Re: Tæller indgang - hvordan?

Ja for så er det egentlig ligemeget med optocoupleren :)

Hvis det må koste noget, så har analog devices lavet en galvenisk adskilt
opamp, hvor der er inbygget en dc-dc converter til indgangen, så den forynes
fra samme side som outputtet og indgangs trinet er forsynet via en galc
adskilt forsyning internt i kredsen..

men den koster bare 80-120 kr mener jeg

mvh
Kasper