Tæller 0-999.999

Jeg skal finde en tæller der kan tælle til 999.999 og som husker hvor langt
den er kommer selv om strømmen bliver afbrudt i lang tid (2-4 dage)
"måle signalet" kan værger en indgang der bliver lagt til nul ca. 20 gange i
minuttet.

Er der en der har en god (og billig) løsning ?

På forhånd tak.

--
-Jens
(Slet det med STORT der er dårligt i min mail)

Re: Tæller 0-999.999

langt

De gammeldags mekaniske tællere kan vel stadig findes (antikvarisk). De er
hamrende pålidelige og husker selv hvor langt de er kommet.

Ellers må du i gang med loddekolben og en PIC, men så ender det jo med et
projekt, og ikke en løsning, her/nu. Mange af dem har eeprom ombord, og der
kan du gemme tælleværdien.

Bo //

Re: Tæller 0-999.999

gange
der

HM... ja men der skal skiftes PIC et par gange undervejs da EEprommen kun
kan anvendes 100.000 gange.

Benny

Re: Tæller 0-999.999

Hvis du læser databladet for PIC16F628, står der at minimum er 1.000.000
gange over det fulde temperatur område og ved minimum forsyningsspænding.
Ved 25 grader og 5V typisk 10.000.000, så til den lille tæller, der var
spurgt om er der ikke noget reelt problem.

Skal man tælle længere kan det også løses:
Man afsætter et antal pladser til data. Når man har skrevet 1.000.000 gange
på det samme sted, skriver man blot et andet sted, og registrerer det i en
EEprom plads. Det er lidt samme algoritme, der bruges i flash memory kort.
Ud over det er det en god ide, at man ikke bare skriver, men også læser hvad
der faktsik blev skrevet.

Bo //

Re: Tæller 0-999.999

gange

Jeg ville nu bruge en anden algoritme:

Skriv data
Check data
Ved fejl: skift til ny position

Og så starte med at stille hele hukommelsen på ff, den første lokation talt
bagfra der er forskellig fra ff er tælleren. Selvfølgelig skal der lidt mere
på: Opstart håndtering og flere bytes i tælleren.

Re: Tæller 0-999.999
er
et

Nej, for du gemmer kun når du kan se strømmen ryger. Ellers kan en nyere
AVR, MSP430 og sikkert også PIC holde laang tid i sleep-mode på en ultracap
eller lignende.

/A

Re: Tæller 0-999.999

hvor

RS har nogle 8 ciffers til små penge.

Benny

Re: Tæller 0-999.999
langt

Prøv at kigge i Farnell kataloget. I afsnittet med panel-metre er der vidst
også tællere og jeg er ret sikker på en af dem har non-volatile hukkomelse
indbygget

Re: Tæller 0-999.999

Brug en tæller kreds ala dem der sidder i nogle frekvenstællere og lad
output gå forbi en NV ram inden displayet (ok lidt gates skal der så
også bruges :-). Men det er ikke det store.

Re: Tæller 0-999.999

OMRON laver færdige tællerløsninger med LCD-display,
memory og hele svineriet.

Re: Tæller 0-999.999
Jeg takker for forslaget med en PIC ???
Men det var helst en færdig løsning jeg var ude efter, for jeg skal bruge
5-10 stykker.
Og de vil i løbet af et år have talt til over 1 million. så den må ikke løbe
tør efter en omgang, så en PIC løsning skal nok eftertænkes.
Måske som Bo foreslå så er en "gammel" mekanisk tæller den bedste løsning
stadig, hvis de kan findes.

-Jens
(Slet det med STORT der er dårligt i min mail)

Re: Tæller 0-999.999
De laves kan stadig i stor stil. Vi monterer dem ofte på produktions
maskiner. Jeg kan huske at det ene fabrikat hedder "hengstler"

--
Automatik-Mekaniker
            Calle.

Re: Tæller 0-999.999

Fy, ikke bande !!

H..... (nej, jeg vil ikke skrive det) mekaniske printere har jeg
repareret i læssevis af, fra et slagteri i Århus.

Re: Tæller 0-999.999
vidste ikke de også lavede printere
--
  Calle.

Re: Tæller 0-999.999

He, og ønsk dig ikke at møde en der har stået i et halvvådt miljø......
Det er pisse træls at skifte nålehoveer og driverelektronik.