Tacogenerator.

En steppermotor kan fungere bra som tackogenerator. Den gir
sinusspenningut, med varierende amplitude og frekvens i forhold til
omdreiningshastigheten.

Siden jeg skal bruke den til relativt lave imdreininger ønsker jeg pulse
ut istedenfor sinusspenningene. Jeg trenger ideer til meget enkel
omforming. Helst uten ekstern spenningstilførsel. Pulsene skal brukes
som TTL-nivå "når de kommer frem :-)

HM

Re: Tacogenerator.
@news.wineasy.se:

Hvis spændingen fra stepmotoren er høj nok, og der er schmitt-trigger
indgange der hvor signalet kommer frem, så kan du nøjes med en modstand og
en 4.0V Zenerdiode - således at sinus-spændingen begrænses til 4 volt
positiv og -0.7 volt negativ.

Check om indgangskredsene kan klare -0.7 volt negativ, ellers må du bruge
en modstand, en 8 volt diode og en spændingsdeler så de 8 volt hhv. -0.7
volt bliver til 4 volt og -0.35 volt. Næsten alle TTL indgange kan klare
minus 0.35 volt, så vidt jeg husker.

Mvh. NKJensen

Re: Tacogenerator.

Nu er det mest de lave spenningene jeg tenker på. Det er ønskeleg å
styre motoren fra 0 og oppover. Siden det er "mumulig" så ønsker jeg å
komme lengst mulig ned. Sterke signaler volder ingen problem.

HM

Re: Tacogenerator.

Hej Alle..
er det noget i stil med det her på oz2cpu's hjemmeside?.
http://www.webx.dk/oz2cpu/20m/encoder.htm

m.v.h Claus / oz1lqb

Re: Tacogenerator.

Man bør så nok lige huske, i henhold til den optiske "taco", der giver
 signal ved den mindste bevægelse, så skal stepperen op i et minimums
omdrejningstal for blot at afgive en nogenlunde spænding, så, hvis man
skal måle fra stilstand og opad, er det ikke godt, hvorimod man blot
skal måle f.ex.en max omdrejning eller lignende, er det rigtigt fint.

Erling

Re: Tacogenerator.

Takk.
Det mest intressanne for meg på den siden er PLL-en.

HM

Re: Tacogenerator.

Linket til VK6BRO's hjemmeside duer desværre ikke længere.
Til gengæld faldt jeg over denne hjemmeside som måske også kan inspirere
Harald.

Men hvis en stepper-motor eller en diskspindel-motor den skal bruges til
tacho-generator skal der nok sættes noget trigger og en oneshot på så
der kommer en defineret puls per step.

/Lars

Re: Tacogenerator.

En stepmotor er ikke særlig god ved lave omdrejninger. Hvorfor ikke
bruge en rigtig encoder i stedet ?

Klaus
Re: Tacogenerator.

Akkuratt nå samler jeg de opplysningene jeg trenger for å avgjøre
hvilken løsning jeg velger. Du vet, der går 13 på dusinet når det
gjelder stepper :-)

HM

Re: Tacogenerator.

Hvor mange encodere mangler du ?

Klaus
Re: Tacogenerator.

Jeg mangler 1 :-)

En ting er selve tackoen, men en viktigere ting er innebyggingen. Det
blir en avreining hva som blir lettest/sikrest, elektronikk til en
stepper eller vifte + lesegafler.

En LM339 skulle fungere? Viklingen rett inn på inngangene, uten motstander?

Jeg gjør et forsøk.

Finnes LM339 i dual utførelse som LM358 til LM324? LM393?