Tachometer overfølsom for støj ?? - Page 3

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Hvis der er den mindste "ledning" på MCLR, bør den også "tøjres", eks. med
det nævnte RCled. Samme gælder principielt ALLEinputporte, som ellers vil
virke som modtageantenner for støj - (luft eller trådbåren :-)
Som du fortæller længere nede, er det rimeligt at konkludere at din
opstilling netop er [over]følsom for dette.

En knap eller omskifter er, jvf. ovennævnte, ikke nok. Alle "antenner" skal
tøjres.
enig, samme problematik.

kunne vi få et diagram af dine indgange?
- de bør også være tøjret så tæt på chippen som muligt

smager nemlig at luftbåren hf-støj

principielt ja, men næppe værd at forsøge. det er bedre at gøre udstyret
immunt, da det så også virker "mod naboens køleskab" :-)
Når du har fået ro på dit projekt, kunne du jo overveje at lave min, i andet
indlæg nævnte, "elektronikkiller" og teste med den :-)

finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Prøv evt med et trimmepotentiometer (som spændingsdeler til stel)  så kan du
justere til pulser lige netop registreres.

Sæt også lige  en 10-100uf direkte over processorens +/-

Den gavner næppe ret meget.

Fortalte du nogensinde hvad du bruger som sensor ? og hvor måler den
signalet.

Sådan en fætter laver ofte et fælt (elektrisk) spektakel..

Monter frekvensomformeren så tæt på motoren som muligt, sørg for gode
stel/jordforbindelser.

mvh
JBH

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Nej. Det, der står i databladet er at hvis spændingen er under 0.8V,
SKAL kredsen opfatte det som '0'. Der står også at hvis spændingen er
over 2V (og under VCC), SKAL kredsen opfatte det som '1'
Der står IKKE noget om intervallet mellem 0.8V og 2.0V, og skiftet
mellem 0 og 1 kan ske hvorsomhelst

Jeg skriver dette for at gøre opmærksom på at mange ikke læser datablade
rigtigt. Og det er IKKE møntet specielt på JBH.

Hvis konstruktionen er lavet således at portbenet er ført direkkte ud i
verden, uden andre komponenter, SKAL det gå galt. Så er det en antenne,
der kan fange mange ting. Hvis man konfigurerer input som
SchmittTrigger, vil det være passende at sætte en modstand i serie med
input, for at begrænse strømme i kredsens beskyttelsesdioder. 1-10kOhm
kan være passende. Databladet beskriver "max input clamp current
+/-20mA. En kondensator fra input til stel kan bruges til at
båndbegrænse signalet. Når man kender signalet's frekvensindhold,
modstanden og hysteresen, kan man beregne kondensatorens værdi. Monteres
tæt ved kredsen. Man kan selvfølgelig også bare prøve med 1kOhm og 100nF
(-3dB ved 1.6kHz), og se hvad der sker.

Bliver det ved med at drille, må vi naturligvis se et diagram og et par
foto's af opbygningen...

Bo //

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Okay, jeg burde have skrevet " kredsen KAN risikere at se en spænding på
over 0,8 volt som 1 og en spænding på under 2 volt som 0.

Jeg læser databladet som om jeg ville gøre, hvis jeg skulle lave et design,
dvs. i worst case ville 0,8 volt være = "høj".

mvh
JBH

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Den kan jeg godkende :-)

Bo //

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

velkommen til udviklerverden!

finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

:-)

Det er heller ikke ukendt at de første par prototyper aldrig bliver andet
end prototyper.
Det er meget normalt at ændre på et ellers færdigt design, for at få det til
at fungere _helt_ efter hensigten.

--
Uffe Bærentsen

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
" - jeg synes bare det er svE6%rt at lave printet
Ja til sE5%dan noget mE5% du simpelthen have et print der er tE6%t pE5% det
endelige resultat.
sE5% jeg kan tilbyde dig at lave nogle print efter din tegning..
til normal takst selvfF8%lgelig..
alex

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
- RC-afkoblinger på samtlige indgange (inkl. indgange for switch'es).

- Evt. et simpelt digitalt filter i SW, der afskærer alle frekvenser
over den maksimale arbejdsfrekvens.

- Ang. sporadisk reset: Jeg havde det samme problem med en PIC. Det blev
løst ved at øge kapaciteterne for resonatoren. Det giver en langsommere
opstart, men en mere stabil oscillatorfunktion.

Mvh.

Bjarne L.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Hvordan laves det - jeg har en tælleperiode på 1 sek. og overstiger antallet
af talte indkommende pulser her 6,5K så viser den fejl, men det er vel ikke
det du mener ?

Nu er resonatoren én komponent, og det er jo KUN et problem ved støjen -
får jeg DEN løst regner jeg ikke med, at den laver reset mere.

Mvh KS

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Den mest præcise metoder, der også giver hurtigere udlæsning er at bruge
en timer til at måle afstanden mellem to tællepulser, og så beregne rmp
ud fra det.
-bare en (god) ide...

Bo //

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Jeg kunne forestille mig, at det giver en del hurtige ændringer af
RPM-tallet - jeg
har været nødt til at tage løbende gennemsnit over 5 læsninger for at få et
nogenlunde stabilt tal i displayet.

Og det løser vel ikke ligefrem mine støjproblemmer - det er et mararidt !

 - har du nogle gode ideer ?

Mvh KS

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Nej, en smart software løser IKKE dine hardware problemer.

Er det noget, der skal laves i mange eksemplarer kan jeg tilbyde at løse
problemerne for dig, til almindelig konsulenttakst. Indtil nu har jeg
givet ideer, du selv kan afprøve. Det er ikke en umulig opgave :-)

At stikke en lys-gaffel ind i et larmende miljø er heller ikke et stort
problem. Gå efter stelvejene og skærmningen. Sørg for at din
forsyningsspænding er ren, og ikke opsamler snavs. Store lytter har
ingen praktisk betydning, fordi deres ESR er stor, og deres ESL er en
"dræber paracit"

God weekend

Bo //

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Næh, du Bo - der er ingen penge at tjene her - det er blot et hobbyprojekt
for en go' ven som har brug for at måle RPM på en lille motor til justering
af speedometre til veterankøretøjer.

Er det ellers her du samler dine kunder op ved at stikke dem nogle "gode
ideer"
som de så ikke forstår at udnytte ?

Mvh KS

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Det er vel fint nok.

Men jeg synes -måske fejlagtigt? - at dette nærmer sig lidt uartig responce
på en hjælp, som har været både faglig, og mere uddybende end man med
rimelighed kan forlange. Grupper er ikke gratis ekspertise, men hjælp til
selvhjælp. Du har fået vejledning serveret på et sølvfad, mhb. på at løse
dit problem. Det vil så, med din manglende  viden om støjdæmpning kræve en
indsats, og når den er præsteret, vil du måske selv kune tilbyde dine
ekspertise. Når du så har brugt år på at opnå denne, vil du sikkert også
have betaling for hele projekter!
finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Sådan er KS.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Ja, der tager du fejl - finn - som sagt er der blot tale om en amatør med
interesse
for elektronik, der vil hjælpe en go' ven med en "RPM/ tæller" til justering
af
speedometre - et lille hobbyprojekt lavet på "køkkenbordet".

Mvh

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

"KS" <keld SNABELA soerensen DOT os DOT dk> skrev

Bo er absolut en af dem her i gruppen der i mange år har bidraget positivt
med sin viden, god humør, og har ofte delt velvilligt ud af stumper andre
savner.

Jeg har aldrig oplevet ham på jagt efter kunder på Usenet, det er han for
professionel til.

Han har i øvrigt selv skaffet sig kunder, også uden for landets grænser,
frugterne af han ekspertise værdsættes af mange mennesker, og har reelt
redet mange liv.

Og tro mig, forstyrrelser fra en afbrudt strømforsyning, hører til en af
spidscompetancerne i hans arbejdsfelt.

Uffe Ravn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Stop nu - jeg har aldrig bestridt hans evner - blot siger jeg, at der ikke
kan tjenes penge på dette projekt.

Mvh KS

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Nu var vi flere der fortolkede din reaktion som en fornærmelse :-)
Men med de oplysninger som i tråden er dukket op, er jeg sikker på at
løsningen på dine problemer ligger gemt i svarene.
 - og ja, en flyveropstilling er pr definition støjfølsom, og ingen kan på
forhånd, uden at sidde med tingene i hånden, vide hvilken form fior støj du
er oppe imod, kun fortælle om egne oplevelser og erfaringer, og dermed give
dig ideer/værktøj til at indkredse netop dit problem.
At finde og afhjælpe EMCproblemer, kræver, udover basal uddannelse,
adskillige års erfaring. Idag kan man deltage i undervisning i emnet, men
dette var ikke tilfældet, så kort som 20-25 år siden, da end ikke begrebet
var defineret.

finn

Site Timeline