Tachometer overfølsom for støj ??

Nej.

Reply to
Ole Geisler

OK, gode hobby projekter kan jeg kun støtte, og det synes jeg osse jeg har gjort, med de råd jeg har givet. Men intet vokser ind i stratosfæren...

Nej, jeg har ca 55 timers arbejde om ugen med elektronik, og jeg har projekter, der rækker mange år frem, så jeg er helst fri for nye kunder.

Jeg prøver at hjælpe andre til SELV at kunne løse problemer. Men jeg fornemmer at jeg skal holde her. Så klar dig selv,

Klaus befinder sig på en anden planet end os :-) finn

Reply to
jos

...har I tænkt over at det meste af vores planet's indre består af magnetiske mineraler, hovedsageligt jern og nikkel ? :-)

Hehe - nej, egentlig ikke - det er vist dit område.

Men en tabsgivende ferrit kan have fantastiske egenskaber som en alm. viklet spole slet, slet ikke kan hamle op med.

For eksempel når man gerne vil lave målinger på mennesker, signalniveauer fra 1nV til 10uV - med HF common mode signaler i mV/V klassen.

Men jeg forstår godt påstanden, jeg havde nok været enig for 5-8 år siden. Men man må vel godt blive klogere :-)

Reply to
Ole Geisler

ja...

Hmmm... arbejder du med medicinske scannere? (nuclearspin, tomografi etc ?)

jeg overvejer faktisk om man kan bruge NMR i storskala til at kortlægge grundvand med...

Ole Geisler skriver:

Det afhænger jo lidt af det signal man arbejder med.

Kan du se nogen steder i KS's beskrivelse der omtaler signaler i nV, ensidige mV klassen?

Nej, det minder om logik signaler i mange volts klassen. Men hvis man fra start designer støjsvagt og med gode kendte returveje, er man sikker på at det vil fungere, uden yderligere omtanke.

Nej, ikke scannere - men hjernestammeaudiometri - man klistrer lidt elektroder på huden af folk, og satser på at måle nV store variationer

- i normale kontormiljøer, såvel som "faraday" bure.

Du kan formentlig forestille dig udfordringen. Min oprindelige ide er nu færdiggjort af en kollega, indgangstrinet RF filter består af 6 forskellige filtre, heraf to baseret på ferrit. Vi har et CMRR på input >170dB 1Hz-3KHz. RF filtrering er nødvendig for at undgå AM-demodulering i indgangstrinet.

Reply to
Ole Geisler

Næ.

Ser du nogen steder hvor det er undersøgt at problemet ikke er i mV/V klassen ?

Reply to
Ole Geisler

"Bo Bjerre" skrev

Good one Bo, men hov det er jo ikke fredag ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Imponerende CMRR. Jeg holder mig omkring 130dB fra DC til 2MHz. Men jeg bruger synkrondetektion og stakker data, så offset og mange commonmode fænomenter forsvinder.

Hvad gør I med en patient, der bruger pacemaker? -sådan een må da lyde som kanonslag. -bruger man en analog gate på indgangen til at fjerne den ?

-OK, vi kunne måske mødes over en kop kaffe et andet sted :-)

Vi laver også meget sjaw i blødvaren, men det store spring blev faktisk vores nye preamp - den kan teoretisk holde

Det er ikke et problem jeg har hørt om, men nu har vi også kun elektroder på hovedet af patienten. Men da selv kapacitiv kobling(1-3pF) fra en lampe / lysstofarmatur kan generere spændingsfald hen over kroppen der er tydeligt målbar, så vil en pacemaker også kunne "larme"

Anytime.

Reply to
Ole Geisler

"Hauge" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Hvis der "fanges" så kraftig støj, at det "tæller med", hjælper det vel ikke med Schmitt-Trigger - den giver vel bare støjen et "pænt udseende" - eller ...?

Mvh KS

-

Reply to
KS

KS skrev:

Hysteresen i en schmitt klarer/løser faktisk ret mange problemer, dog ikke alle.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

"jos" skrev i meddelelsen news:4bad2fbf$0$36559$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Ja, der tager du fejl - finn - som sagt er der blot tale om en amatør med interesse for elektronik, der vil hjælpe en go' ven med en "RPM/ tæller" til justering af speedometre - et lille hobbyprojekt lavet på "køkkenbordet".

Mvh

Reply to
KS

"Uffe Ravn" skrev i meddelelsen news:4bad4366$0$36584$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Stop nu - jeg har aldrig bestridt hans evner - blot siger jeg, at der ikke kan tjenes penge på dette projekt.

Mvh KS

Reply to
KS

Ja, jeg har da også benyttet mig af flere af dine forslag - og tak for det !

Men jeg har svært ved at se, hvad et tilbud om bistand til konsulentbetaling har med hjælp til at selvhjælp at gøre - men er du tøsefornærmet, så er du det og det kan jeg jo ikk' gøre noget ved.

Mvh KS

Reply to
KS

velkommen til udviklerverden!

finn

Reply to
jos

Nu var vi flere der fortolkede din reaktion som en fornærmelse :-) Men med de oplysninger som i tråden er dukket op, er jeg sikker på at løsningen på dine problemer ligger gemt i svarene. - og ja, en flyveropstilling er pr definition støjfølsom, og ingen kan på forhånd, uden at sidde med tingene i hånden, vide hvilken form fior støj du er oppe imod, kun fortælle om egne oplevelser og erfaringer, og dermed give dig ideer/værktøj til at indkredse netop dit problem. At finde og afhjælpe EMCproblemer, kræver, udover basal uddannelse, adskillige års erfaring. Idag kan man deltage i undervisning i emnet, men dette var ikke tilfældet, så kort som 20-25 år siden, da end ikke begrebet var defineret.

finn

Reply to
jos