Tachometer overfølsom for støj ?? - Page 2

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Også for HF? (~10-100 nF)

Selvom de er brugt, kan de godt "svæve" :-)
Hvis du fører en 1m lang ledning direkte på en indgang, inviterer du til
problemer!
Nu kender jeg ikke indgangsimpedans/kreds på chippen, men principielt bør
der
være noget støjdæmpende.

kan sagtens være aktuelt. Kan også løses med diskrete komponenter, men så
skal der sikkert regnes lidt.
(flanker/hastigheder osv.)
det tyder netop på at din kreds er modtagelig for støj

ok, jeg må tage fejl, for jeg var sikker på at det er resetbenet??? - ellers
har du et problem :-)

VCC er afkoblet med nF.
(altså ~10-100 nanoFarad?)

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Hvis ellers alle indgange på uP'en er sikret, så de ikek svæver, skal
du til at kigge på afkobling på forsyningen.

Din DC lader du have en 1000uF til udglatning, derefter monterer du i
plussen en 2 ohms modstand og endnu en 1000uF lyt.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
som absolut ikke gavner en dyt, hvis det er RF som forstyrrer!
men der bør nok være en ~10 nF over pwrforsyningen

finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

RF, som luftbårent støj?

Forstyrrelserne kommer når manden trækker en netadaptor ud og ind af
stikket ved siden at det der strømføder hans uP.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Ja!
Netop!
lidt ligesom ham Marconis første radiosender.

finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Hvordan var det Marconi fik dannet gnisten?
Var det ved at hive en netadaptor ud og ind af en 230 volt forsyning?

Langt den størstedel af elektronik jeg har arbejdet med, har det været
netbårent støj der har drillet, eller luftbårent, som man kapslede sig
ud af.

En ferritkerne hjælper ikke på at en uP går i reset når man hiver en
netadapter ud og ind af en forlængerledning.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
afbryde og tænde for en strøm!
svarer vel til at afbryde og tænde for en strøm?

er nok også det mest almindelige!

Hvis det er en luftbåren støjpuls, som når et utermineret resetben eller irq
ben (som denne chip ikke har) som ikke har anden kode, kan det sagtens være
tilfældet!
finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Med kilovolt i gnistgabet...
http://www.localhistory.scit.wlv.ac.uk/Museum/Engineering/Electronics/history/earlytxrx.htm

Hvor er antennen?

Jeps, hvor hjælper ferritkernen her?

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
http://www.localhistory.scit.wlv.ac.uk/Museum/Engineering/Electronics/history/earlytxrx.htm
kan sagtens dannes når du tænder og slukker for en transformator på 230V

den stump ledning som er mellem trafoen og stikdåsen. Støjpulser er meget
højfrekvente, = lille bølgelængde

du tror måske at knasen i radioen når køleskabet slår til og fra, altid
kommer over nettet??

 hvis den sidder på indgangen, vil den spærre for den højfrekvente støjpuls

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Og derfor lette at fjerne over nettet. Men de er bare alt for
energiholdige til at fjerne med ferritkerne om en forsyningsledning.

Kender ikke til fænomenent i dag - ud over dem jeg havde da jeg havde
forstærker i samme netstik som køleskabb, da vi boede i lejlighed. De
var der dog ikke kun, når man hørte radio, men også når man hørte CD.

Dream on.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Iøvrigt var mit, til fejlfinding vigtigste værktøj,  gennem en lang årrække
lavet af en piezo-elekrtisk gastænder, hvor gnistgabet var seriekoblet med
en 5 vindinger 10 cm spole i tynd kobbertråd. Den skød mange CPUstyringer i
stå, indtil de blev passende afskærmede, og indgangene terminerede.

finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Nu ved jeg ikke lige hvor "følsom" denne indgang er, men jeg har før i
tiden oplevet at en Schmitt-Trigger kan løse mange af disse
støjproblemer. Den normale indgang kan til tider kan være så kritisk med
hvornår den registrerer høj i forhold til lav, at støj på ledningen kan
få den til at trigge.

Eventuelt et par 74HCT14 Schmitt-Trigger-inverter på, RC-filtrer hjælper
typisk ikke.

Alternativt er at lave en one-shot med en tid der er lidt kortere end
den hurtigste hastighed (puls-tid) du vil måle, så får du en
"prell-fanger"-lignende dims, der lukker af for den hæjfrekvente støj.

Mvh Hauge

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Staverettelse: "filtre". Jeg er ikke fra øst-danmark ;o)

Mvh Hauge

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Med mindre det er den luftbårne støj som genererer problemet, er det er jo
den helt professionelle måde at gøre tingene på  :-)
Min erfaring siger bare, at små midler( en modstand og/eller en kondensator
evt. en ferrit) ofte løser de fleste problemer ifh. til ikke at gøre noget
overhovedet.

Men det kunne jo være sjovt at se KSs diagram?

finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Hvis der "fanges" så kraftig støj, at det "tæller med", hjælper det vel ikke
med Schmitt-Trigger - den giver vel bare støjen et "pænt udseende" - eller
...?

Mvh KS

-

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Hysteresen i en schmitt klarer/løser faktisk ret mange problemer, dog
ikke alle.

Mvh Hauge

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Var det en PIC16F628  ?

http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/40044G.pdf

En indgang ser "Høj" allerede ved 0,8 volt (2 volt hvis den konfigureres til
TTL)  Overvej en spændingsdeler med 2 modstande, så niveauet skal være
højere for "Høj"

Resetfejlen kan skyldes "støj" på forsyningsspændingen. Bruger du
"brown-out" ?
Hvordan har du lavet resetkredsløbet ? Især UP resetkredsløb har jeg oplevet
være følsom for luftbårent indstråling. Sæt komponenterne med korte
ledninger, så  tæt på processorens stel og resetben som muligt.

mvh
JBH

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Jeg bruger ikke brown-out, og der er ikke noget reset-kredsløb, idet MCLR er
brugt som input for en pushbutton - opstillingen jeg taler om er indtil nu
lavet
på et breadboard.

Mvh KS

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Men MCLR er vel tøjret med et RC led, hvor du kortslutter kondensatoren med
kontakten ?  (side 108 i linket)

Er softwaren også som "breadboard"  eller har du fået sat alle
options/registre/porte rigtigt, så ikke en indgang hænger og svæver.?  Du
kunne jo prøve at tøjre ubenyttede porte med modstande til stel. (ca 4k7)

Hvordan med oscillatoren , er det et ekstern krystal. Det kan også "opsamle"
RF støj omend der skal en del til. Det virker som "overclocking" og kan
muligvis også resette processoren, Nogle processorer har en "Oscillator Safe
Guard", jeg ved ikke om den er i din processor.
Monter krystal og kondensatorer så tæt på relevante cpu ben som muligt.
kondensatorer til cpu stelben.

mvh
JBH

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

MCLR er SLÅET FRA og bliver brugt som en input port - så er disse diagrammer
side 108 i linket er vel ikke relevante

ALLE porte er i brug - enten som input eller output eller bundet op på en
knap
eller en omskifter

Jeg bruger en murata 20 MHz resonator monteret som du skriver.

Jeg har nu prøvet (på breadboardet) at montere

1K i indgangen - havde langt den største effekt
47nF over forsyningsbenene ved chippen
1 Ohm i "plussen" efterfølgende 1000mikroF mellem + og -

Det har hjulpet rigtig meget, men der kan stadig forekomme "vildskud" på
RPM.

Når opstillingen blot TÆLLER indkommende pulser, kan den finde på at skifte
cifferet for 100'erne.

Opstillingen skal monteres sammen med en lille 3 faset motor med
frekvensomformer
og måle RPM eller TÆLLE omdrejninger.

Denne motor kan høres i en radio, som står lige i nærheden (og fødes fra
samme stikdåse)
men den kan ikke høres med samme radio flyttet op i etagen oven over.

Kan der gøres noget ved motoren også ?

Mvh KS

Site Timeline