Tachometer overfølsom for støj ??

Jeg har lavet en omdrejningstæller med en PIC16F828, som har interrupt på
RB0 for indkommende firkantpulser (0-4V).

Den fungerer ellers fint, MEN ...

den er meget følsom overfor støj - hvis jeg f.eks. sidder og skubber en af
disse sorte strømforsyninger ind og ud af en stikdåse (og det er
selvfølgelig IKKE den, som forsyner omdrejningstælleren !) - så hopper og
danser omdrejningstallet (jeg måler bare på en indkommende firkantpuls fra
en generator).

Microcontrolleren laver endog af og til et reset.

Der ER kondensatorer over strømforsyningen helt tæt på PIC-chippen.

Skal der også RC-led på indgangen (RB0) eller er det noget andet, jeg kan
gøre ... ?

Mvh KS

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Der skal vel altid en form for tilpasning/støjdæmpning på et indgangstrin,
om ikke andet en passende modstand (~1k?), men det må jo afhænge af
konstruktion, og tilslutning( ledningslængde/følsomhed). Et par ferritkerner
kan vel også hjælpe.
At den resetter, skyldes næppe indgangssignalet, men smager også af generel
dårlig støjafkobling, evt på pin7 (afkoblet/tøjret?) eller VCC. Er VCC
afkoblet med både uF og nF ?

finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Alle porte er brugt som input eller output, så ingen "svæver".

Jeg prøver en 1K i indgangen - ferritkerner ... skal de også på i indgangen
?

Den resetter ALDRIG, hvis jeg ikke "støjer" med vilje !

Pin7 er brugt som udgang - VCC er afkoblet med nF.

Mvh

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Ferritkerner hjælper meget sjældent på noget som helst.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
så ved du ikke meget om RFstøj !

finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Jo.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Enig... groft sagt ferritkerner bliver brugt når man har designet noget som
ikke kan komme igennem EMC tests ;)

Men der er selvfølgelig tilfælde hvor de er nødvendige også...

Kasper

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Nej.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
On Wed, 24 Mar 2010 16:44:50 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

I den grad, jo.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
Klaus befinder sig på en anden planet end os :-)
finn

Re: Tachometer overfølsom for støj ? ?

...har I tænkt over at det meste af vores planet's indre består af
magnetiske mineraler, hovedsageligt jern og nikkel ? :-)

Bo //

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Hehe - nej, egentlig ikke - det er vist dit område.

Men en tabsgivende ferrit kan have fantastiske egenskaber som en alm.
viklet spole slet, slet ikke kan hamle op med.

For eksempel når man gerne vil lave målinger på mennesker,
signalniveauer fra 1nV til 10uV - med HF common mode signaler i mV/V
klassen.

Men jeg forstår godt påstanden, jeg havde nok været enig for 5-8 år
siden. Men man må vel godt blive klogere :-)

Re: Tachometer overfølsom for støj ? ?

ja...

Hmmm... arbejder du med medicinske scannere? (nuclearspin, tomografi etc ?)

jeg overvejer faktisk om man kan bruge NMR i storskala til at kortlægge
grundvand med...

Bo //

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Nej, ikke scannere - men hjernestammeaudiometri - man klistrer lidt
elektroder på huden af folk, og satser på at måle nV store variationer
- i normale kontormiljøer, såvel som "faraday" bure.

Du kan formentlig forestille dig udfordringen. Min oprindelige ide er
nu færdiggjort af en kollega, indgangstrinet RF filter består af 6
forskellige filtre, heraf to baseret på ferrit. Vi har et CMRR på
input >170dB 1Hz-3KHz. RF filtrering er nødvendig for at undgå
AM-demodulering i indgangstrinet.

Re: Tachometer overfølsom for støj ? ?

Imponerende CMRR. Jeg holder mig omkring 130dB fra DC til 2MHz. Men jeg
bruger synkrondetektion og stakker data, så offset og mange commonmode
fænomenter forsvinder.

Hvad gør I med en patient, der bruger pacemaker? -sådan een må da lyde
som kanonslag. -bruger man en analog gate på indgangen til at fjerne den ?

-OK, vi kunne måske mødes over en kop kaffe et andet sted :-)

Bo //

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Vi laver også meget sjaw i blødvaren, men det store spring blev
faktisk vores nye preamp - den kan teoretisk holde <2nV/rt(Hz), 80dB
gain og 170dB+ CMRR - elektrodeimpedanserne skal dog være så lave at
de nærmest skal sømmes fast :-)

Og udover 3KHz kommer vi på glatis, MHz er langt uden for vores område
- vi er også ligeglade - undtagen når MHz++ bliver AM-detekteret i
indgangstrinet. Her kom diverse ferrit og underlige spoler til sin
ret.

Det er ikke et problem jeg har hørt om, men nu har vi også kun
elektroder på hovedet af patienten. Men da selv kapacitiv
kobling(1-3pF) fra en lampe / lysstofarmatur kan generere
spændingsfald hen over kroppen der er tydeligt målbar, så vil en
pacemaker også kunne "larme"

Anytime.

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Det afhænger jo lidt af det signal man arbejder med.

Kan du se nogen steder i KS's beskrivelse der omtaler signaler i nV,
ensidige mV klassen?

Re: Tachometer overfølsom for støj ? ?

Nej, det minder om logik signaler i mange volts klassen. Men hvis man
fra start designer støjsvagt og med gode kendte returveje, er man sikker
på at det vil fungere, uden yderligere omtanke.

Bo //

Re: Tachometer overfølsom for støj ??
On Sun, 28 Mar 2010 22:21:19 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Næ.

Ser du nogen steder hvor det er undersøgt at problemet ikke er i mV/V
klassen ?

Re: Tachometer overfølsom for støj ??

Good one Bo, men hov det er jo ikke fredag ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline