Tør man købe en monitor som ikke har "CE and FCC certification"?

Hej,

Jeg tænkte at I her inde må vide hvad det vil sige hvis en monitor ikke
er CE/FCC godkendt (jeg tror i hvertfald at det har noget med noget
elektricitet at gøre).

Jeg har kig på en touch monitor, men den er fundet i Taiwan og de
skriver at den ikke har et CE/FCC certifikat og så ved jeg ikke om jeg
tøt købe den.

Hvad vil det betyde at den ikke har et CE/FCC mærke?

--
/michael

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

At du ikke kan komme efter producenten hvis den forstyrrer andet udstyr
eller bliver forstyrret af andet udstyr, blandt andet.

Jeg ville ikke røre den med en ildtang, med mindre den er meget, meget
billig og kun skal bruges langt ude på en ellers tom mark.

Køb hellere en 19" Samsung 940FN til 1600 kr, den kører godt nok kun
1280x1024, men Samsung laver typisk lækre skærme.

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Hvor stor er risikoen for det når det er en skærm der er tale om, godt
nok en touch monitor, men det gør vel ikke så meget forskel.

Mit problem er, at det er en lille skærm, som i det her tilfælde en
8.4", jeg leder efter og den her ligner en billederamme og dem har jeg
sgu haft noget svært ved at finde.  Det huer mig heller ikke at købe en
ikke godkendt skærm.

--
/michael

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Well, når det er et specielt produkt og du kun skal bruge en til eget
brug så vil jeg mene at du godt kan tage et kig på den og se om den
virker farlig.

Jeg ville ikke være så nervøs for en lille skærm strømforsynet fra din
egen 12V/0.5A væg-vorte som for en stor skærm der spiser 230V direkte.

Alene fordi man skal være meget dygtig for at gøre nogen skade med 6W.

Hvis der endeligt skulle være uheldige bivirkninger med EMI fra skærmen,
så er det kun dig selv det går ud over.

Hvis det er til et produkt som skal sælges kan du vel spørge efter et CE
certifikat fra producenten.

Har du et link?

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

http://gtouch.com.tw/p_l8.html

Jeg skal bruge skærmen til en slags fjernbetjening til mit media center
og det er kun til eget brug.

--
/michael

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Neat, til fusk tror ikke der er problemer med den skærm, selv om jeg nok
ville foretrække at skifte PSU'en ud med en lokal model med CE mærke på.

... evt. bare montere et DC stik med 12V ud i den PC som du hægter
skærmen på.

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Det lyder som en helt god idé. Nu ved jeg ikke skid om elektronik, men
kunne forestille mig at det var ifm. psu'en at de fleste problemer kunne
opstå så det vil jeg da havde i baghovedet his jeg køber den.

--
/michael

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Udover hvad der allerede er bleven sagt om, at det strengt taget er
ulovligt at importere/købe et produkt uden CE mærke, synes jeg du kan
roligt købe den.
Nu om dage har en CE mærkning ingen betydning længre. Jeg tvivler stærkt
på at de billige Kina produkter, der bliver solgt rundt omkring, ville
kunne overholde kravene til en EMC/sikkerhedstest. CE mærket bliver
klistret på alt hvad der forlader en kinesisk fabrik, ligegyldigt om det
overholder kravene eller ej.
Det kan selvfølgelig være at skærmen virkeligt ikke overholder kravene
(som mange andre produkter, som du køber i falsk tryghed), men det kan
også bare være at producenten ikke gad at bruge tid på en CE/FCC
mærkning, fordi det ikke er dens hovedmarkedet.

Klaus

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Er du nu sikker på det?

Jeg mener at huske noget om at det var ulovligt at sælge ikke-CE mærket
udstyr, men at det var ok at købe det.

CE mærkningen er jo kundens "garanti" for at varen er sikker, så hvis
nogen skulle tage sig af manglende CE mærker så er det kunden.

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Nej, langt fra :-)

Når Michael køber det i udlandet, så "importerer" han det. Om han så
overtræder loven, ved jeg faktisk ikke. Men der er jo alligevel ikke
nogen, der kontrollerer det. Så det er egentlig en ret abstrakt diskussion.

Det er efter min mening kun en fiktiv garanti. Hvor vil du henvende dig,
hvis du finder ud af, at noget grej du købte forstyrer andet udstyr du
har. Går du til forhandleren? Den peger på CE mærke, og siger at alt er
i orden. Har du virkeligt lyst til at føre bevis for at det udstyr du
købte ikke overholder CE kravene? Det koster i langt de fleste tilfælde
alt for mange penge, bare at lave en enkel måling i en autoriseret
laboratorium.

At basere en inkøbsbeslutning på om udstyret bærer CE mærket eller ej er
efter min mening i de fleste tilfælde bare nonsens. Hvis det drejer sig
om en seriøs producent, så opfylder produktet CE kravene som selvfølge,
hvis det er en useriøst producent, hvor man måske ikke engang kan finde
ud af hvem der er importør af produktet, så kan du alligevel ikke
indløse din "CE garanti".

Klaus

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Der hvor det skiller, er om det er importeret med videresalg for øje
inden for EU. Hvis Michael en dag vil sælge skærmen videre, skal han
sørge for at CE-mærke skærmen. Det betyder jo også at han står inde for
at den opfylder de relevante direktiver - hvilket han jo ikke har en
jordisk chance for at vide med mindre han tester den... Dvs. der er kun
to mulige endestationer for skærmen: et marked uden for EU eller på
genbrugsstationen.
Du har samme problematik omkring det elektronik du sidder og fusker med
derhjemme. Der er ikke krav om CE-mærkning så længe du ikke sælger det -
men det bør stadig overholde bl.a. EMC-direktivet og
lavspændingsdirektivet, så ikke det forstyrrer naboen mens han forsøger
at se Matador og at det ikke er en dødsfælle i form af overgange m.m.
Det vil jo dog ofte bero på et "kvalificeret" skøn når det gælder
hjemme-fusk.

- Lars

Re: Tør man købe en monitor som ikke har "CE and FCC certification"?

Hmm, smart, men hvor meget koster den og hvor kan den købes?

Brian

Re: Tør man købe en monitor som ikke har "CE and FCC certification"?

Det samme sidder jeg og lurer lidt på. Der ku' måske blive et mindre
"fællesindkøb" ud af det ?

mvh Ebbe

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Idéen er ikke helt dum, men for at spare på selve skærmen skal der købes
mindst 10 stk og så spares der kun 10$ pr stk. og det kan næsten være
lige meget i mine øjne.

--
/michael

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Den købes hos http://gtouch.com.tw/p_l8.html , jeg har ikke kunne finde
den andre steder. Der er massere af tounc monitors, men enten er de
primært til biler eller også er de noget størrere.  men råb endeligt
højt hvis I andre finder nogle små touch monitors.

Og prisen er $390 USD + 130$ i forsendelse så det bliver en lille klat
penge, knap 3.000dkr. Så ved jeg ikke hvad der sker når/hvis tollerne
falder over den, om der ryger en røvfuld afgifter oven i.

--
/michael

Re: Tør man købe en monitor som ikke har "CE and FCC certification"?

Har du kigget på liliput skærme eller fx på
http://www.cartft.com/catalog/il/721
278EUR + porto fra England. Hvor billig er den du har fundt i kina?

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Den har jeg haft kigget på, men kan bedre lide den anden til 390$ + porto.

--
/michael

Re: Tør man købe en monitor som ikke har "CE and FCC certification"?

Er det den du har fundet i Kina der koster $390 + porto (fra Kina?) <---
hvad med moms?

Re: Tør man købe en monitor som i kke har "CE and FCC certification"?

Ja det er den til 390$ moms... jaa hvis tolderne finder den ryger der
vel 25% oven i. Det havde jeg vist ikke lige tænkt på. Så bliver den en
femhunderedemand dyrere.

--
/michael

Re: Tør man købe en monitor som ikke har "CE and FCC certification"?

husk at du skal betale told af fragten også.

/Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk