synkronisere børsteløse motorer

Hejsa
Jeg kune godt tænke mig at vide, om der er en nem måde at synkronisere 2
børsteløse motorer... Vi er ved at lave et projekt med en vogn, der skal
drives af motorer. De 2 motorer er koblet direkte på hvert sit hjul.

Jeg ved ikke så meget om elektronik og styringer, men det jeg synes at have
læst mig frem til er, at regulatoren til en børsteløs motor kender ankerets
position, og dermed ved hvornår der skal sendes strøm til motoren igen.
Er det sådan det foregår, og kan dette bruges til at synkronisere 2 motorer?
Eller skal løsningen nærmere være noget med en encoder der registrerer
hastigheden på motoren?

--
Mvh Martin

Re: synkronisere børsteløse motorer
Hej Martin

Mon ikke det var bedre at måle på hjulene istedet ?

Mvh Max

Re: synkronisere børsteløse motorer

Jo det er det nok... men hvis det kunne holdes så simpelt som muligt, og
ekstra målere kunne udelades, ville jeg mene det var bedst

--
Mvh Martin

Re: synkronisere børsteløse motorer

Der fåes børsteløsemotore med indbyggede hall sensore. Dernæst kan man
altså også måle det på vindingerne hvis man vil lave lidt mere
elektronik. Det kan der læses lidt mere om her:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00970A.pdf
Så ikke nødvendigvis grund til at tilføje ekstra mekanik til konstruktionen.

- Lars

Re: synkronisere børsteløse motorer

Virkelig godt link :o)

Men kan man få den ene motor til at køre som en slags slave af den anden vha
BEMF signalet?

Re: synkronisere børsteløse motorer

Det er et spm. om hvordan du har tænkt dig at styre dine motore. Med en
microprocessor kan meget lade sig gøre.

- Lars

Re: synkronisere børsteløse motorer

Jeg ved ikke noget videre om styring... så er det noget der nemt kan
laves af en med forstand på sådan noget, eller kræves der noget ud
over det sævanelige
--
Mvh Martin

Re: synkronisere børsteløse motorer

Er der virkelig ikke nogen der har nogle kreative forslag til at styre det
med PWM signalet, eller udnytte en Hall-effekt?

Site Timeline