Sygesikringsbevis, magnetstibe

Måske ikke den korrekte gruppe, men jeg har ingen ide om hvor jeg elles skal
prøve.
Men er der nogen der kan forklare hvordan magnetstiben på det gule
sygesikringsbevis er opbygget. Så vidt jeg ved er der kun data på spor 1 og
spor 2, dog er jeg ikke sikker.
Desuden ved jeg ikke hvordan de data der nu måtte være, er lageret.
Er der nogen der kan fortælle hvor jeg kan finde dokumentation om det eller
fortælle hvordan det hele hænger sammen?

Thomas Demant

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe

Det er korrekt.

Spor et er navn og adresse
Spor 2 er CPR nr

Alle andre oplysninger på sygesikringskortet står der også, men som
talkoder. Kommuner er f.eks. angivet som kommunenummer.
Der står ingen oplysninger som ikke også findes i den læsbare tekst.

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Oki. Tak for det.

Er der ikke også noget med et afregningsnummer med sygesikringen, som står
der for sikrede i gruppe 2 (nu er jeg ude hvor jeg snart ikke kan bunde mere
tror jeg nok, men jeg mener at have hørt om noget i den stil)? Pyt med det -
det har jeg alligevel intet at bruge til.

Men det er lidt praktisk at kunne indtaste en hel formular i et program,
bare ved at køre kortet igennem en magnetkortlæser. Ikke mindst fordi der
ofte er behov for det i forbindelse med støjende arrangementer, hvor det er
svært at høre hvad folk siger.
Men specifikt tænker jeg på hvordan f.eks. navn er delt fra adressen. Om der
er et bestemt tegn eller om der bare er en lang "sætning".

--
Thomas
4990 Sx

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Glemte lige: Hvordan er Æ, Ø og Å gemt på kortet? Ligger det som respektive
bogstav eller er det erstattet?

--
Thomas
4990 Sx

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe

Der bruges en ^ som skilletegn
Bynavn gemmes kun som postnummer
ÆØÅ er kodet som [\]

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Mange tak for svaret, så er det lidt at arbejde med :-)

--
Thomas

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Husk, at hvis du gemmer cpr-nummer er systemet omfattet af registerloven.

--
Erlo
-----

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe

Nu er diskutionen godt nok ved at tage en lille drejning, men der er jo
sådan set rigtigt, at CPR numre er omfattet af regiserloven, men hvad
egentlig når det er gemt i en magnetskribe. Den adskiller sig jo i bund
og grund ikke fra en harddisk  :-)

mvh Troels Hansen

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe

Det har ret stor betydning HVOR det er gemt, rent fysisk. Det er korrekt at
megiet er underordnet.
I tilfældet med magnetstriben er det personligt opbevaret. Havde det været
på en harddisk i andres varetægt havde det hele været lidt anderledes. Så
skal vi som databehandlere sikre at det ikke slettes ved en fejl eller at
det er muligt for 3. mand at få fat i oplysningerne og en del andre småting.
Så helt ligegyldigt er det nu ikke. Men om du har en harddisk i pengepungen
eller et sygesikringskort er, ifbm. databehandlingsloven, ligegyldigt - jeg
er bare ikke sikker på at din tandlæge acceptere harddisken harddisk istedet
for det "gule stykke plastik" ;-)

--
Thomas
4990 Sx

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Den Fri, 28 Oct 2005 10:05:38 +0200, Troels Hansen

Hvis registerloven siger at det er OK at gemme de oplysninger i
magnetstriben på sygesikringsbeviset, så er der vel ikke noget at
komme efter.
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
A leading authority is someone who has guessed right more than once.

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe

Man misforstår nok tingene, registerloven har jo kun betydning
når man vil gemme flere CPR numre på en HD.

Mvh Max

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Det er det skam allerede ;-)
Dog benyttes kun fødselsdatoen, altså de første 6 tal fra CPR nummeret. Men
der er enkelte andre ting i medlemsdatabasen så som telefonnummer og
billeder. Personligt har jeg ikke læst noget om billeder i lovteksten, men
kommunens jurist siger det er omfattet, så det må jeg jo tro på.

--
Thomas

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe

Hvor finder man info om den grundlæggende lagring: "spor", datatæthed,
datafelter, "encoding", format, etc.?

/steen

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe

Det er en ISO standard, men jeg kan ikke huske nummeret. Det er samme
standard som magnetspor på kredit kort er lave efter.

Jeg fik engang fingerne i en A4 side der beskrev dataformatet på
sygesikringen, men jeg ved ikke hvor den side er nu. ;-(

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Hvis jeg ikke tager helt fejl er det ISO 7811.
En hurtig søgning på Google bekræfter mig idet første resultat ser sådan ud:
http://www.cyberd.co.uk/support/technotes/isocards.htm
Ikke helt fyldestgørende, men en start ;-)

HKJ: Sig til hvis du finder det om sygesikringskortet :-)

--
Thomas
4990 Sx

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Hvis det er et VB modul du er ved at lave, kunne det være lækkert at se
resultatet...

Har selv puslet lidt med sagen, men har ikke rigtig fået det til at virke.

Hilsen Jan

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Hmm... VB modul. Hvad er det lige det er for noget?

--
Thomas

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Visual Basic

Re: Sygesikringsbevis, magnetstibe
Hmm... så var mine bange anelser korrekte...
Jeg programmere i Delphi. Så det kan jeg ikke lige hjælpe med.

--
Thomas

Site Timeline