sydende fjernsyn

Den sidste uges tid er vores halvgamle CRT fjernsyn begyndt at "syde". Det
lyder omtrent som lyden fra en termokande, bare kraftigere. Jeg er godt klar
over at det nok ikke er sundt, men hvilken fejl tyder det på?.
højspænding/kondensator eller noget helt tredje. Det kan sikkert ikke betale
sig at få det repareret, men spørgsmålet er også om det kan blive ved med at
køre, eller om det er lige ved at stå af.

/Henning

Re: sydende fjernsyn

Ikke at jeg er den store TV doctor.
Men jeg ville tage bagklædningen af. Puste forsigtigt med noget trykluft.
Støvsuge forsigtigt.
Børste med en blød pensel på højspændingsdelene.
Altså fjerne så meget snuller og støv som muligt.
Så tror jeg ikke du kan gøre mere umiddelbart.
Selvfølgelig UDEN det er tændt.

--
MVH.
Finni

Re: sydende fjernsyn

Jae, jeg ville nok tage bagpladen af, ligge det ned på billedrøret, tænde
det og se om der kan se gnister i lodninger / overside.... lod de lodninger
efter...

PAS PÅ FINGERNE... 230VAC + Høj spænding!!

men at gøre det rent uden strøm på er jo altid godt...

Kasper

Re: sydende fjernsyn

Fjernsynet valgte så selv at svare på spørgsmålet. Så inden jeg fik fjernet
bagbeklædning osv, knaldede fjernsynet af med et par højlydte gnister og er
nu stendødt !!

Re: sydende fjernsyn

R.I.P. -genbrugsstationen tager mod det, og sørger for resten :-(

Bo //

Re: sydende fjernsyn
Hej Henning

I Horsens står et fint Sony 25" du må få for at hente det :)

Re: sydende fjernsyn

Det var højspændingstrafoen som var "utæt" dvs at de 25KV lavede først
corona i luften , senere overslag til stel eller noget andet. Hvis den kun
gjorde det en gang og nu er dødt har det slået linieudgangstransistoren
eller noget småelektronik ihjel og så kommer der ikke flere gnister.

MVH Lars Arup

Re: sydende fjernsyn
On Thu, 11 Feb 2010 00:01:50 +0100, "Lars Arup"

Det oplevede jeg på en monitor engang - fire lag isolerbånd over
sprækken og den fungerede fint i flere år derefter :-)
--
OV1A Jens

 The power of accurate observation is called cynicism by people who don't have
it.

Re: sydende fjernsyn
Hej!

Du har sikkert oplevet en højspændingstrafo med en revne. Og pludseligt
er der gået rigtig læk og højspændingen er sprunget over i noget af
elektronikken. Kan være simpelt at fikse, eller mere besværligt. I disse
tider smider man dog oftest tv'et ud og finder et andet :-(

Har fikset mange fjernsyn med dette problem.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline