Swith-mode i ethernet switch larmer

Jeg har lagt mærke til at min ethernet switch (en lille 8 ports zyxel ting)
der ikke har været alt for dyr, er begyndt at larme.

Det vil sige at den hyler/summer højt nok til at det er generende, og det
mener jeg bestemt ikke at den altid har gjort.

Jeg har konkluderet at det må være den lille switch-mode forsyning der
sidder i den som er synderen, men jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad
der helt nøjagtigt er galt med den.

Umiddelbart var min mistanke at det måske var en af kondensatorerne der var
kortsluttet, men den kører jo altså endnu, når jeg bruger dens almindelige
forsyning.

For at kunne måle dens strømforbrug har jeg så sat den til min
laboratorieforsyning, men den er desværre strømbegrænset til 700 mA, og det
forsøger switchen så at trække. Det sænker input spændingen til ca. 5 V, i
stedet for de 10 jeg havde sat den til, og som den også ca. får fra sin
originale forsyning. Jeg synes det tyder på at den bruger mere strøm end den
burde, selv om jeg dog ikke helt er klar over hvad dens strømforbrug burde
være.

Jeg har puttet printet i min scanner, så i kan se det her:

http://www.control.auc.dk/~tkja03/zyxel-print.jpg

Der bliver uhyggelig varmt omkring hvad jeg formoder er switch transistoren,
som sidder lige under spolen. Der står B1412 på den, og det eneste data jeg
har kunnet finde på sådan en er:

http://www.datasheets.org.uk/specsheet.php?partB1%412-1

Jeg har haft en masse af udglatningskodensatorerne loddet af, og har ikke
fundet nogen der var kortsluttede.

For sjov skyld har jeg prøve at parallelforbinde andre kondensatorer henover
udgangsspændingen mens den kører. Det kan faktisk få hylelyden til at stoppe
... men jeg er ikke sikker på om det hjælper på strømforbruget.

Kan der være noget galt med transistoren??? den kører jo tydeligvis selv om
den bliver varm.

Er det en løsning at sætte en ekstra kondensator over udgangsspændingen?...
jeg kan ikke lige komme på nogen forklaring på hvorfor det hjælper på lyden.

Er der andet jeg har overset?

Mvh.

Thomas Kjærulff

Re: Swith-mode i ethernet switch larmer
Nu har jeg så fået målt på strømforbruget ... men det blev jeg ikke meget
klogere af ...:

Når jeg sætter den til som den er bruger den ca. 0.38 A ... og hvis jeg
holder en ekstra afkoblingskondensator på stiger forbruget til 0.44 A ... så
det er nok ikke ligefrem den rigtige løsning.

Jeg kom til at se på undersiden af kabinettet, og der står at dens maksimale
forbrug er 4.2 W .... og da den kører ved 10-11 V så er den ret tæt på at
bruge det. Disse målinger er vel og mærket lavet uden at der har været nogen
computere tilsluttet, jeg formoder at strømforbruget stiger hvis den skal
lave noget ...  så jeg holder fast i min mistanke om at dens strømforbrug er
lige i overkanten ...

-Thomas

Re: Swith-mode i ethernet switch larmer

Det ligner ikke en SMPS (Switch Mode Power Suply)
det der sidder i den dims , spolen er vist bare en "støj" spole og den lille
transistor en regulator , selve
spolen kan godt støje og hyle
men er der ikke en lille DC eller AC adapter med til den
dims hvad måler du på den ? 10 V eller hvad

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Swith-mode i ethernet switch larmer

transistor en regulator , selve

Nå, det syns jeg da. Der er en diode, en transistor, en spole og nogle
kondensatorer, og jeg gætter på at U2 er en controller, men kan ikke se
hvad der står på den. Og hvis forbruget stiger ved at der kommer en
kondensator over udgangen, kunne det jo godt pege i den retning.

Bo //

Re: Swith-mode i ethernet switch larmer

Det var netop den enlige diode der så har snydt mig
syntes ikke rigtig det ligner hvad man ellers ser
men du har sikkert ret ( det plejer du jo at have :o)  )
så vidt jeg kan se står der 7660 på Controlleren

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

På U2 står er i øverste linje et symbol jeg ikke kan genkende, og tallene
0320, og på nederstelinje AMC7660M.

En hurtig tur forbi google viser også at det er en switch mode regulator:

http://www.addmtek.com/imagesProduct/000393/AMC7660.pdf

Men jeg kan stadig ikke finde ud af hvad der kan være galt med den... ?

Jeg har forøvrigt lige konstateret at larmen ikke er helt så slem når den er
kold, men den tiltager så i løbet af det første minuts tid. Hvilket er ca.
den tid som det tager transistoren at blive så varm at man ikke kan holde
fingeren på den.

Mvh.

Thomas

Re: Swith-mode i ethernet switch larmer

Jeg er nu temmelig sikker på at det er en switch mode. F.eks. kunne jeg med
mit multimeter måle en frekvens på omkring 40 kHz på den ene side af spolen.

Jeg forstår heller ikke helt hvordan du mener spolen skulle kunne støje og
hyle hvis der hovedsageligt løb DC i den.

Dens strømforsyningen er en ureguleret DC ting, der giver ca. 14.5 V
ubelastet, og ca. 11 V når switchen er sat til.

Mvh.

Thomas

Re: Swith-mode i ethernet switch larmer

jeg var nok for hurtig ,havde ikke lige tænkt rigtig
sker a og til :o)
lurede mest over dioden ,slog så 7660 op og kunne ikke
rigtig forstå meningen med spolen , men der må jo så blive generet en høj
negativ spænding 20 V måske ,
og ja spolen støjer jo kun ved AC    ... tsk tsk -....

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

MVH OZ1BQQ

Re: Swith-mode i ethernet switch larmer

Ja, formodentlig SMPS fejlen over dem alle, dårlige lytter som du selv er
inde på. Du skal ikke måle dem for kortslutning, men for ESR, da switchmoden
sikkert kører med 100 KHz eller lign. Skiiiiift. Kan også være selve
controlleren (vil tro det er en AMC7660 selv om billedet er dårligt.), der
kører med forkert duty cycle, eller en defekt push pull kobling, så fet' en
ikke bliver slukket hurtigt nok (forklarer varmen).

mvh. Casper

Re: Swith-mode i ethernet switch larmer

Jeg ville jo umiddelbart ikke mener at lytter med for høj ESR kunne give de
problemer jeg har, men snarere en alt for høj ripplespænding på udgangen...
men jeg er nok ikke SMPS professor nok til at udelukke noget.

Jeg troede egentlig også  at dutycyclen den kører med var rigtig nok ... har
målt den til 37 %, med mit billige multimeter, så det skal nok tages med et
gran salt. Men jeg mente jo også at den holdt den rigtige udgangsspænding
... men nu målte jeg lige efter ... og udgangsspændingen starter på ca. 3,4
V og stiger så efterhånden som den bliver varm til ca. 3,5 V. Og jeg vil
umiddelbart gætte på at den skulle have været 3,3.

Nogen gæt på om det er til at få fat i en ny AMC7660 hvis det er den? ...
vil naturligvis ikke investere nogen formue, da en ny switch nok kan fås for
100-200 kr.

Mvh.

Thomas Kjærulff

Re: Swith-mode i ethernet switch larmer

Skift nu de lytter, (til helt nye), og få en ahá oplevelse TM

mvh
Orla

Re: Swith-mode i ethernet switch larmer
Mystikken breder sig...

Jeg har nu fundet ud af at den transistor der bliver varm (B1412, som er
placeret lige under spolen) i virkeligheden slet ikke er switch
transistoren. Det undrede mig godt nok også at de data jeg fandt siger det
er en SCR (http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_controlled_rectifier ... jeg
var ikke 100% klar over hvad det var) ... men min teori er nu at den bruges
til at regulere ned til en lavere spænding på 1.8 V ... dens tre ben måler
3.4 V, 2.7 V og 1.77 V)

Switch transistoren er i virkeligheden den lille 8 benede smd ting øverst:

http://www.fairchildsemi.com/pf/FD/FDS9435A.html

... og den bliver ikke varm overhovedet, og ser ud til at fungere fint.

Mvh.

Thomas Kjærulff

Re: Swith-mode i ethernet switch larmer

-så ville jeg hellere gætte på en eller anden lineær regulator. Og så
har den den temperatur, den har :-)