Switchmode strømforsyning.

hej
jeg har se på http://www.brinck.dk /
de har en Switchmode strømforsyning. br 292 kan den evt laves om
eller har i et diragram over en der kan klare
12til 24v  40A
vh peder

Re: Switchmode strømforsyning.
   ups den skal have strøm fra 2satk 12v bil bstterier

Re: Switchmode strømforsyning.

Hvis du har 2 stk 12V bilbatterier og vil lave 24V serieforbinder du bare
batterierne, så kan du trække ligesåmeget strøm som batterier og kabler kan
holde til...

/p

Re: Switchmode strømforsyning.

men jeg skal kunne køre spændingen fra ca 8v til de 24v
med max strøm på 40 A

Re: Switchmode strømforsyning.

Så laver du en serieregulering med fx. en håndfuld 2N3055. Det behøver du
intet switchmode kredsløb for at kunne. Lav den med PNP transistorer hvis du
vil undgå for stort spændingsfald over regulatorerne. Kig evnt. på at bruge
MOSFET hvis du er til sådan nogen.

Google er din ven for diagrammer og vejledninger :-)

Peter

Re: Switchmode strømforsyning.

Den holder ikke. Hvis der skal 24V ud af den, skal der nok 26V ind. Hvis
man skruer udgangsspændingen ned til 8V ligger der derfor 18V over
regulatoren. Gang det med 40Amp, og du har et varmeproblem på 720Watt.
Hvis du kun har 5 fingre på hver hånd, kræver det MERE end een håndfuld
3055 (de var osse moderne, da jeg var ung :-) ) Dertil kommer en del
aluminium at sprede varmen til et stort areal, og en håndfuld propeller
til at bringe det bort.

Bo //

Re: Switchmode strømforsyning.

Ja, det er rigtigt. Jeg tog det som en ubekræftet forudsætning at der ikke
skulle trækkes 40A ved 8V, men kun ved 24V. Men hvis nogen får lyst så har
jeg et stort køletårn stående der kunne bruges :-)

Men at bygge den type PSU selv med de krav vil være noget af et projekt.
Ikke noget man bare lige laver ud af et byggesæt. Og så skal jeg nok holde
min mund for jeg ved ikke nok om design af SMPS'er (det skal blive et
projekt en dag).

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg/

Re: Switchmode strømforsyning.

Her er vi enige. At selv bikse en variabel 1kW switcher sammen ville jeg
  overveje et stykke tid, selv om jeg har en del erfaringer. Og hvis det
kun er een, ville jeg bestille den med det samme. Farvell har een til ca
  8.500 incl moms:

http://dk.farnell.com/jsp/endecaSearch/searchPage2.jsp?Ntk=&comSearch=true&select118%4855&paramSelectCount=8&showImages=true&st=parametricSelection&N40%1%2B1004252+199212&Ntt=&comSearch=true&paramSearch=true&st=parametricSelection&x37%&y13 %

Bo //

[...]

Efter at have læst spm igen, kan jeg se at du har krav om batteridrift,
og så er det jo ikke lettere.

Bo //

Re: Switchmode strømforsyning.

For meg høres dette ut som en PWM-jobb, eventuellt med PWM som preregulator
foran et vanlig pwr

Re: Switchmode strømforsyning.

Glem det.

Du kan ikke regulere uden spændingstab, med mindre at du først switcher
op til en højere spænding og så ned igen.

40A variabel forsyning er _ikke_ billigt.

Hvad i alverden skal du bruge det til ???

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Switchmode strømforsyning.

Altså,
Hvis jeg tænker i almindelig konventionel Buck-konverter, bestykket med
synkrone ensrettere, kan jeg godt få (tilnærmelsesvis) 24Vdc ud af sådan en
konverter. Dette forudsat at de to 12V autobatterier forbindes i serie.

Men korrekt som andre skriver, en 1kW switched konverter skal man nok lige
overveje en gang til....

/C

Re: Switchmode strømforsyning.

Hej Peder

Kig efter kommercielle lF8%sninger, da det er store effektmE6%ngder du20%
ellers vil komme til at arbejde med.

-

Mit bedste bud er en smps af sepic varianten, men du skal kunne trE6%kke =

store strF8%mme, sE5% der skal parallelkobles konvertere og det er nok20%
svE6%rt, men det kan ogsE5% gF8%re konverteren mere effektiv ved lavere20%
belastninger. Smps er svE6%re at arbejde med da man bE5%de arbejder med h=
F8%je20%
frekvenser og store strF8%mme:

Consider SEPIC Topology for New Designs:
http://powerelectronics.com/mag/power_consider_sepic_topology/index.html

Sepic konvertere kan bE5%de levere hF8%jere og lavere output-spE6%ndinger=
 end20%
input-spE6%ndingen med en relativ simpel dobbeltspole:

http://dion.swamp.dk/carpower.html
Citat: "...Many projects need a good clean +12V at a couple of amps20%
(like a small PC or a laptop) and although a car has a 12V battery the20%
actual voltage available is everything from 9V to 16V and there is20%
plenty of dirt in the powerline as well, to to run delicate electronics20%
you need to clean up that power source before use...".

http://www.bobblick.com/techref/projects/mp3book/mp3book2/mp3book2.html
Citat: "...The power supply accepts 8 to 16 volts and produces 12 volts. =

The topology is SEPIC (single-ended primary inductance converter), the20%
advantage being the ability to convert up or down with a minimum of20%
parts and maximum efficiency. The system draws about 1.7 amps while20%
playing, but the power supply is good for about 8 amps output and can20%
power the system while starting the car...The hardware design and20%
software are covered under the GNU General Public License...".

Webarchive backup:
Output Transformer design:
http://web.archive.org/web/20041107092837/ourworld.compuserve.com/homepag =
es/alansharp/xformer.htm