Switchmode PSU i en fladskærm

Hejsa,

Jeg sidder her med en fladskærm med integreret switchmode PSU.

Den er defekt. Den tænder og slukker et par gange i sekundet.

Jeg har startet med at måle 325V DC over den store ladelyt,

Hvordan kommer jeg videre?

/Morten %-)

Re: Switchmode PSU i en fladskærm

Hej Morten

For en ordens skyld; det er farligt at "rode" med SMPS, hvor primærsiden
er forbundet til nettet og/eller der er højs spændinger eller strømme
involveret.

SMPS er noget af det sværeste at designe og reparere. Min anbefaling er
at købe en ny fladskærm (medmindre der er garanti på).

DISCLAIMER:
http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/smpsfaq.htm#micdis
Citat: "...
Careless troubleshooting of a line powered switchmode power supply can
result in severe electrical shock or electrocution. This is potentially
more lethal than the high voltage section of a TV or monitor due to the
high current availability. Even the charged on the main filter
capacitors with the unit unplugged can kill.

We will not be responsible for damage to equipment, your ego, county
wide power outages, spontaneously generated mini (or larger) black
holes, planetary disruptions, or personal injury or worse that may
result from the use of this material.
..."

Kig:

Notes on the Troubleshooting and Repair of Small Switchmode Power Supplies:
http://repairfaq.ece.drexel.edu/sam/smpsfaq.htm

/Glenn

Re: Switchmode PSU i en fladskærm

SMPS er oftest pisse nemt at reparere på...

Re: Switchmode PSU i en fladskærm

prøv at komme med flere oplysninger... skærm fabrikat, hvad sidder der af
IC'er, transistorer på printet... osv...

Rasmus
Re: Switchmode PSU i en fladskærm

Finder ud af, hvilken af sekundærsidens spændinger der mangler (eller
kortslutter så switchmoden trækker for meget strøm og går i overcurrent
protection).

Re: Switchmode PSU i en fladskærm

Kunne måske også være den lille lyt der forsyner switchkredsen der lige er
på nippet til at have for lidt kapacitet...

Men som du siger, mere sandsynligt det er en af udgangs spændingerne der er
kortsluttet, enten en af ensretter dioderne eller lytterne, eller enda
videre ude i skærmen.

Et godt hint er også at se om lytterne bulet i toppen...

Mvh
Kasper
(Ved godt det ikke er svar til dig Klaus, men underbygger din teori :)

Den defekte fladskærm (var: Switchmode PSU i en fladskærm)

Fint. Jeg hev samtlige ledninger af PSU printet, og så blev spændingerne
fint stabile. Altså er det sikkert slet ikke PSU'en den er galt med.

Når jeg så forbinder "hovedprintet" flipper den ud igen.

Jeg har så prøvet at fjerne alle øvrige ledninger til hovedprintet.
(kontrol til baggrundslyset, knapper/led i front, forbindelse til display,
og endda VGA-ind)
Men skidtet står stadig og "blinker". (nu ikke set på led'en i front
men med et multimeter)

Altså konkluderer jeg ar hovedprintet er nedsmeltet. Der er ikke nogen
synlige fejl at se, så mon ikke genbrugspladsen bliver endestationen her...?

Eller hvad siger I? Er der andre oplagte ting jeg lige skal prøve inden?

/Morten %-)

Re: Den defekte fladskærm (var: Switchmode PSU i enfladskærm )

Sikekrt ikke. Det kan dog være en af spændingerne hvor et eventuelt
strømmålekredsløb er "gået fløjten".

Ohm hovedprintet på forsyningerne. Er der en af dem der viser
"kortslutning" forsøger du at finde den.

Alternativt forsøger du at sætte en spænding til ad gangen, så kan diu
måske finde ud af, hvor det er galt. Et bud kunne være Backlight
forsyningen.....

Re: Switchmode PSU i en fladskærm
Kommer der flere hints til rep af SMPS? Jeg sidder med et rimeligtstort
problem; en 20V 160A, som er defekt. Så jeg følger tråden!!

Asger Kjeldsen

Re: Switchmode PSU i en fladskærm

Hvad gør den ?

Er der fysiske tegn på at "røgen er sluppet ud" ?

Er der 320 volt over primærlytten ?

Er nogle af switchtransostorene korstluttet ?

Er sekundærsiden, kortsluttet ?

Ohm ensretterdioder på sekundær. Ohm på udgangen.

Snup et par billeder af den og smid dem et sted vi kan se dem.

Re: Switchmode PSU i en fladskærm

Hvad er den til ?

Mig og en kammarat reparede engang en som sad i sådan en lyskaster...

Først var den er en højspænding der ioniserede luften og derefter kørde den
på en lav DC spænding

Mindes det var nogle lytter i den der var kaput pga. varmen fra pæren

Kasper

Re: Switchmode PSU i en fladskærm
Billeder af 20v 160A psu kommer mandag, da jeg har slæbt den med på arb.
Asger