Switchmode ps konstruktion

Jeg har en router med særskilt SMPS på 5V 2,5A, som stille og roligt skulle bruge længere og længere tid på at starte. Nu starter den ikke mere, så jeg har midlertidigt sat en gammel PC supply på - løse ledninger, æstetik og sikkerheds hensyn gør at jeg gerne vil have en lukket kasse med mindre dimensioner sat til. Der er ingen skruer i forsyningen, så jeg regner med at plastik-kabinettet ikke overlever at bliver skilt ad. Og nej jeg vil ikke købe et eller andet multi-spændings forsyning. jeg har i lang tid gerne villet have mere styr på SMPS, bare ikke rigtig kunnet tage mig sammen til at begynde på et projekt. men nu har jeg en rigtig god anledning.

Jeg formoder at det er tilbagekoblingen i systemet som er defekt, og regner med at kunne genbruge transformator og switch transistor. Det jeg mangler er en princip diagram/forklaring af switch mode systemet. Er der nogen som kan henvise til information/diagrammer/byggesæt eller lignende.

Jeg ved lidt, men har ikke styr på om der switches med 220V eller om der først nedtransformeres og siden switches på endnu en transformer. Kom med noget, så kan jeg måske bedre vurdere hvad det reelt er jeg har brug for.

mvh. keld

***mousemanly_på_mailme_prik_dk***
Reply to
Keld Thomassen

Skift de dårlige lytter

Brug en hammer (forsigtigt) og så kan du måske samle den igen.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Keld Thomassen skriver:

Sekundærsiden (altså ikke 400volts lytten)

For øvrigt er det nok 1000uF/16 volta :-)

Sidder der ikke også et par mindre lytter ? (Et evt digitalkamera og et billede af forsyningen kan hjælpe meget)

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Hm - Er det den på 1000mu/16v eller den på 33mu/400v ?

Reply to
Keld Thomassen

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Det danske lydbeskrivelse af tegnet micro er mu. Men jeg kan da godt se at uF er en bedre version. Beklager, men jeg har ikke et kamera.

Jo der sidder faktisk en lille 470uF/10V tæt ved den anden primær lyt.

Der er 2 trafoer: en påskrevet high voltage og helt lukket (tæt ved sekundær lyt), og en mindre som er en åben type( tæt ved primær lyt). Der er også en opto kobler. Rent fysisk er det et kabinet som har ben til direkte montering i 220V stik på væggen. Meget kompakt og ingen mulighed for luftkøling.

keld

Reply to
Keld Thomassen

Keld Thomassen skriver:

Jeps

Sådan "plejer" vi "elektronikhajer" at skrive det, du kan jo lige så godt lære det, nu du skal til at være elektronikhaj også :-)

Kender problematikken, men det løser sig på fredag.....

Taag den med også.

Altså en rigitg "lytkoger" og så i et plastickabinet der har svært ved at komma af med varmen....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Nu virker lortet sørme . . .

TAK

:-)

mvh. Keld

Reply to
Keld Thomassen

Keld Thomassen skriver:

Velbekom da :-)

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Hvorfor ikke bruge: µF det kan enhver PC da skrive. Nu må vi så se, om enhver også kan læse det

EA

Reply to
EA

"EA" skrev i en meddelelse

Ja ,jeg kan godt se det her på Outlook , men hvordan i alverden skriver man det ?

Michael Meidahl Jensen

Reply to
Michael Meidahl Jensen

Hej Michael

Du trykkrt alt tasten ned og taster 0181 på nummerblokken, så skulle µ dukke op, men da my tegnet ikke findes i alle fonte og slet ikke fandtes på skrivemaskiner har det i mange, mange år været ok at skrive uF, det står forøvrigt ufte på kondensatorene.

Max skrev:

Hej Max,

Alt GR + m virker også.

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

"Max" skrev i en meddelelse news:44424a3e$0$84013$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det virker ikke på min PC

Jeg trykker alt+Fn nede medens jeg taster 230 på "nummerblokken."( som er en blanding af det tastatur som der nu er på en bærbar PC

EA

Reply to
EA

"Keld Thomassen" skrev i meddelandet news:44290e48$0$46986$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Et vanligt fel i alla typer av switchade nettdeler er at en kondesator ( Sk. Startkondensator) är uttorkad. Den brukar vara på 1 - 4,7 uF och sitter på primärsidan. Typiskt är att nettdelen gå så lenge den er varm,.når den har varit strömlös ett tag startar den inte upp igen. Typiskt är ochså ett knattrande ljud när man kopplar till spänning. /Rune

Reply to
Kabelpiraten.se