Switchmode ps konstruktion

Jeg har en router med særskilt SMPS på 5V 2,5A, som stille og roligt
skulle bruge længere og længere tid på at starte. Nu starter den ikke
mere, så jeg har midlertidigt sat en gammel PC supply på - løse
ledninger, æstetik og sikkerheds hensyn gør at jeg gerne vil have en
lukket kasse  med mindre dimensioner sat til. Der er ingen skruer i
forsyningen, så jeg regner med at plastik-kabinettet ikke overlever at
bliver skilt ad. Og nej jeg vil ikke købe et eller andet multi-spændings
forsyning. jeg har i lang tid gerne villet have mere styr på SMPS, bare
ikke rigtig kunnet tage mig sammen til at begynde på et projekt. men nu
har jeg en rigtig god anledning.

Jeg formoder at det er tilbagekoblingen i systemet som er defekt, og
regner med at kunne genbruge transformator og switch transistor. Det jeg
mangler er en princip diagram/forklaring af switch mode systemet. Er der
nogen som kan henvise til information/diagrammer/byggesæt eller lignende.

Jeg ved lidt, men har ikke styr på om der switches med 220V eller om der
først nedtransformeres og siden switches på endnu en transformer. Kom
med noget, så kan jeg måske bedre vurdere hvad det reelt er jeg har brug
for.

mvh. keld
***mousemanly_på_mailme_prik_dk***

Re: Switchmode ps konstruktion

Skift de dårlige lytter

Brug en hammer (forsigtigt) og så kan du måske samle den igen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Switchmode ps konstruktion
Hm - Er det den på 1000mu/16v eller den på 33mu/400v ?

Re: Switchmode ps konstruktion

Sekundærsiden (altså ikke 400volts lytten)

For øvrigt er det nok 1000uF/16 volta :-)

Sidder der ikke også et par mindre lytter ?
(Et evt digitalkamera og et billede af forsyningen kan hjælpe meget)

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Switchmode ps konstruktion
Det danske lydbeskrivelse af tegnet micro er mu. Men jeg kan da godt se
at uF er en bedre version.
Beklager, men jeg har ikke et kamera.

Jo der sidder faktisk en lille 470uF/10V tæt ved den anden primær lyt.

Der er 2 trafoer: en påskrevet high voltage og helt lukket (tæt ved
sekundær lyt), og en mindre som er en åben type( tæt ved primær lyt).
Der er også en opto kobler. Rent fysisk er det et kabinet som har ben
til direkte montering i 220V stik på væggen. Meget kompakt og ingen
mulighed for luftkøling.

keld

Re: Switchmode ps konstruktion

Jeps

Sådan "plejer" vi "elektronikhajer" at skrive det, du kan jo lige så
godt lære det, nu du skal til at være elektronikhaj også :-)

Kender problematikken, men det løser sig på fredag.....

Taag den med også.

Altså en rigitg "lytkoger" og så i et plastickabinet der har svært ved
at komma af med varmen....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Switchmode ps konstruktion
Nu virker lortet sørme . . .

TAK

:-)

mvh. Keld

Re: Switchmode ps konstruktion

Velbekom da :-)

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Switchmode ps konstruktion

Hvorfor ikke bruge: µF det kan enhver PC da skrive.
Nu må vi så se, om enhver også kan læse det

EA

Re: Switchmode ps konstruktion

Ja ,jeg kan godt se det her på Outlook , men hvordan i
alverden skriver man det ?

Michael Meidahl Jensen

Re: Switchmode ps konstruktion
Hej Michael

Du trykkrt alt tasten ned og taster 0181 på nummerblokken,
så skulle µ dukke op, men da my tegnet ikke findes i alle
fonte og slet ikke fandtes på skrivemaskiner har det i mange,
mange år været ok at skrive uF, det står forøvrigt ufte på
kondensatorene.

Mvh Max

Re: Switchmode ps konstruktion
Hej Max,

Alt GR + m virker også.

Jonas Jalling

Re: Switchmode ps konstruktion

Det virker ikke på min PC

Jeg trykker alt+Fn nede medens jeg taster 230 på "nummerblokken."( som er en
blanding af det tastatur som der nu er på en bærbar PC

EA

Re: Switchmode ps konstruktion

Et vanligt fel i alla typer av switchade nettdeler er at en kondesator ( Sk.
Startkondensator) är uttorkad.
Den brukar vara på 1 - 4,7 uF och sitter på primärsidan. Typiskt är att
nettdelen gå så lenge den er varm,.når den har varit strömlös ett tag
startar den inte upp igen.
Typiskt är ochså ett knattrande ljud när man kopplar till spänning.
/Rune

Site Timeline