switch mode psu uden belastning?

Hej NG!

Fik lige forklaret ( i en anden gruppe) hvordan jeg let kan ombygge en PC
psu så den kan bruges som strømforsyning på 12V udgangene. Smart til
kølebokse mv.

Der var en medskribent der oplyste, at en de fleste strømforsyninger ikke
kan tåle at stå tændt i længere tid uden belastning - det har jeg aldrig
hørt før.

Hvad kan det skyldes?

Jeg har flere meget kraftige strømforsyninger (13,8V - 30 amp)  både
switctmode og alm. regulerede - de har da alle stået i lang tid med ingen
eller kun meget lidt belastning - og er der er ikke sket noget.

Nogen der ved noget om subj.?

--
Med venlig hilsen Per!

Re: switch mode psu uden belastning?

Dårligt Design af PSU'en

Kasper

Re: switch mode psu uden belastning?
Det skyldes som regl at PSU'ens controller ikke kan lukke ned på en god
måde. Hvis den konstant står og starter og stopper pga at der ikke er
belastning kan det gå ud over lytterne i udgangen på sigt.

Re: switch mode psu uden belastning?
Det er omvendt, en PC psu vil ikke starte uden load. Er det en AT eller
en ATX?
mvh Erik

Re: switch mode psu uden belastning?

Hey

Det er vel pga man kun vil bruge 12V i psuen og hele regulerings sløjfen
sidder på 5V... belaster man så 12V vil spændingen bare falde...

Så jo mere man belaster 5V jo mere kan man belaste 12V...

Man kan så flytte en fb sense til 12V og derved undgå dette, men man bør
fjerne lytterne og evt zenere på de andre udgange, da de ellers kan
explodere pga overspænding.. eller zeneren kortslutter... (evt tag ensretter
dioden ud...)

Dernæst kan man hvis man vil have ex.vis 13.8V ud skifte en moststand i FB
vejen... (samme gælder jo ved at flytte den til 12V)

Hvis man vil have 24V ud bliver det lidt mere kryptisk... Der skal man have
flyttet GND punktet som den TL492 har ned til -12V i stedet midpunktet på
traffoen (inkl. alle andre referencer).. dernæst bruger man stadig +12V til
FB...

Normalt er -12V lavet meget svag, men selve vindingerne på traffoen er lavet
i samme tråd tykkelse... Jeg gjorde det jeg kørte -12V over på +5V
printbanerne... WARNING!! den runde feritkerne der er viklet tråd på som
filter, der skal vindingerne så vidt jeg husker vikles den anden vej for at
gør trikset, jeg havde nemlig et uheld med den kom til at virke som en
transformer og kørte spændingen meget højt op til lytten eksploderet rimelig
seriøst.. :(

Dioderne til både +/- 12V skal også skiftes da de ikke kan klare så meget.
der kan den de fra +5V bruges til den ene side. og så brugte jeg vidst 2
dobbelt dioder til - da dem der kunne holde til strømmen alle "vendte
forkert" fælles benet sad forkert.

Tror nok jeg adde lidt mere lyt kapacitet...

Efter denne operation  havde jeg en 30V 7-8A psu...

Strøm begrænsingen er lavet på primær siden og kan være følsom over for
hurtige belastninger... kan ikke helt huske om jeg har fået fikset det eller
hvad.. men hvis man starter den op med belastning på er der ingen
problemer...

og så lige en WARNING.... der er 230V på primær siden... også efter man har
slukket den... så hold snitterne væk hvis man ikke ved hvor og hvorfor !!

Kasper

Site Timeline