Switch Mode PSU

Jeg har en GPS modtager hvis lysnetadapter til ladning af batteri er den
mindste Switch Mode PSU jeg længe har set. Først troede jeg jeg havde med en
defekt seriereguleret lysnetadapter at gøre da der var 0 volt på udgangen,
først da skilte den ad så jeg det var en switch mode der jo kræver
belastning før der er spænding på udgangen. Umidelbart efter indgangen på
GPS modtageren er der en SMD diode (angiveligt for at undgå
fejlpolarisering) spørgsmålet er: Hvordan tester jeg denne diode uden at
udlodde den ?

Re: Switch Mode PSU

Tjah, du skriver at den sidder umiddelbart efter indgangen, så du kan bare
ohme den, eller bruge diodetest på multimeteret.

Hvilken spænding skulle der komme fra laderen ?
-Hvis du sætter laderen i, kan du jo checke spændingen før/efter dioden.

Bo //

Re: Switch Mode PSU

Der skal komme 5V fra laderen....batteriet er på 3.6V men tilslutter jeg
laderen kommer der ingen spænding på udgangen ... kunne jo indikere at
dioden spærer..derfor jeg ville teste den. Diode test giver sjove
resultater...div. lysdioder blinker mv. så det tør jeg ikke mere...men
multimeteret viser 1.2V over dioden ??? det er da for meget ?

Re: Switch Mode PSU
Hej Jan...

Nogle gæt/forsøg.

Belast din regulator med en 100R modstand se om den giver output, for at
tjekke om fejlen ligger i din GPS ting eller i laderen.

Der må sidde noget mere end bare en diode ... har du tjekket ensretter fra
230VAC=>325VDC... tjekket regulerings transistor osv.. osv... osv... ?
måske er den diode en zener diode men det syntes mærkeligt...

m.v.h.
lasse

Re: Switch Mode PSU
Hej Jan,

Ikke korrekt. Alle mine SMPSU'er leverer spænding ubelastet (og hvordan
skulle din forsyning vide om den er belastet hvis der ingen spænding er ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja nu findes der så en meget lille spænding på udgangen...men netop
ubelastet er "on" tiden på PWM signalet i switchmoden meget lille
tidsmæssigt...derfor en meget lille spænding (har sat et scop på).
Smider jeg en belastning på stiger spændingen...og det er noget jeg har målt
mig til :)

Jeg satte en 5V seriereguleret forsyning på GPS modtageren og det gav intet
resultat...dioden har jeg loddet ud nu og diodetestet....nu viser den 0.7
som forventet...så den er nok ikke defekt.

Men da det er SMD komponenter på GPS printet har jeg droppet at reparere
den...er sku for svagsynet og fumlefingret til den slags :(

Site Timeline