Switch Mode PSU

Jeg har en GPS modtager hvis lysnetadapter til ladning af batteri er den mindste Switch Mode PSU jeg længe har set. Først troede jeg jeg havde med en defekt seriereguleret lysnetadapter at gøre da der var 0 volt på udgangen, først da skilte den ad så jeg det var en switch mode der jo kræver belastning før der er spænding på udgangen. Umidelbart efter indgangen på GPS modtageren er der en SMD diode (angiveligt for at undgå fejlpolarisering) spørgsmålet er: Hvordan tester jeg denne diode uden at udlodde den ?

Reply to
Jan Pedersen

Tjah, du skriver at den sidder umiddelbart efter indgangen, så du kan bare ohme den, eller bruge diodetest på multimeteret.

Hvilken spænding skulle der komme fra laderen ?

-Hvis du sætter laderen i, kan du jo checke spændingen før/efter dioden.

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:41c1c1c5$0$14238$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Der skal komme 5V fra laderen....batteriet er på 3.6V men tilslutter jeg laderen kommer der ingen spænding på udgangen ... kunne jo indikere at dioden spærer..derfor jeg ville teste den. Diode test giver sjove resultater...div. lysdioder blinker mv. så det tør jeg ikke mere...men multimeteret viser 1.2V over dioden ??? det er da for meget ?

Reply to
Jan Pedersen

Hej Jan...

Nogle gæt/forsøg.

Belast din regulator med en 100R modstand se om den giver output, for at tjekke om fejlen ligger i din GPS ting eller i laderen.

Der må sidde noget mere end bare en diode ... har du tjekket ensretter fra

230VAC=>325VDC... tjekket regulerings transistor osv.. osv... osv... ? måske er den diode en zener diode men det syntes mærkeligt...

m.v.h. lasse

Reply to
Lasse Madsen

Hej Jan,

Ikke korrekt. Alle mine SMPSU'er leverer spænding ubelastet (og hvordan skulle din forsyning vide om den er belastet hvis der ingen spænding er ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns95C297608BF22o8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

Ja nu findes der så en meget lille spænding på udgangen...men netop ubelastet er "on" tiden på PWM signalet i switchmoden meget lille tidsmæssigt...derfor en meget lille spænding (har sat et scop på). Smider jeg en belastning på stiger spændingen...og det er noget jeg har målt mig til :)

Jeg satte en 5V seriereguleret forsyning på GPS modtageren og det gav intet resultat...dioden har jeg loddet ud nu og diodetestet....nu viser den 0.7 som forventet...så den er nok ikke defekt.

Men da det er SMD komponenter på GPS printet har jeg droppet at reparere den...er sku for svagsynet og fumlefingret til den slags :(

Reply to
Jan Pedersen