Sw. power supply.

Hej.

Jeg er brændt lidt varm på denne:
http://ludens.cl/Electron/PS40/PS40.html
Men det er jo en gammel konstruktion.
Er det noget man skal holde nallerne fra?
Evt. finde en nyere konstruktion.
Nogen der har prøvet at lave noget lignende?
Noget erfaring og gode råd efterlyses.

--
MVH.
Finni

Re: Sw. power supply.

Hej Finni!

Jeg syntes at det ser ud til at være et meget omfattende projekt.

Var det her ikke en idé ? http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc400.htm

// Per.

Re: Sw. power supply.

Hej Per.

Tak for svaret.
Joh det ville nok være nemmere men
det er hvad jeg hidtil har kunnet finde og
jeg kunne godt bruge lidt mere end 18Amp.

--
MVH.
Finni

Re: Sw. power supply.

Tænk over om du ikke har råd til at købe en af de store 40Amp eller
60Amp Maas-strømforsyninger eller hvad de store Switch-mode
strømforsyninger som radiofolkene bruger nu hedder. De koster en
klatskilling mere end en hjemme-ombygget PC-strømforsyning. Så dyrt er
færdigkøbt grej i den "vægtklasse" altså ikke i forhold til selvbyg der
hvor en PC-strømforsyning ikke slår til Prøv f.eks BM-radio eller hold
lidt øje med www.brugtgrej.dk

/Lars

Re: Sw. power supply.

Ja, det har du ret i.
Jeg klapper lige hesten.
Men tak for jeres svar.

--
MVH.
Finni

Re: Sw. power supply.

I skrivende stund koster en 40A PSU hos BM-radio (blot for at tage et
eksempel) den nette sum af 1299,-
Jeg har selv "ombygget" en PC strømforsyning med intet mindre udgift end 6
standard 1/3W modstande jeg havde på lager. PC-strømforsyningen stod mig,
som sådan, ikke i noget, da jeg alligevel havde den på lager, men en ny kan
i dag erhverves til ganske få kr. 179,- ved shg.dk.
Der er ikke ting som aktivt RF-filter og andet slangeskind i den, men der
har ingen problemer været i at have den spændt foran min FT-847, hverken
spuri eller uønskede bærebølger og der leveres fuld effekt på alle bånd.
Ombygningen tog en lille time, incl "reverse-engineering" der indebar at jeg
satte en lille spændingsdeler imellem gnd og de ben på IC'en der måler
spændingen, og regulerer derudfra.

De sidste 1000 kr (+ porto naturligvis) kan jeg sagtens finde anden brug
for.

Mvh
Martin

Re: Sw. power supply.

Hvor meget strøm har du så ud af den ?

Da jeg byggede min om var bla. dioderne til ensretning og tråden i
udgangsfilteret og banerne til udgangen på 12V ikke så kraftigt...

Kasper

Re: Sw. power supply.
Til Martin.

Kunne man ikke lokke en lille beskrivelse af projektet ud af dig?

--
MVH.
Finni

Re: Sw. power supply.

Jamen der er såmænd ikke så meget projekt i det, som man kunne tro.
Jeg fandt blot databladet på regulerings-IC'en i strømforsyningen, fandt så
ud af at den regulerede spændingerne via 3 ben der målte på hhv. 3.3, 5 og
12V.
Jeg satte så en spændingsdeler imellem disse ben til GND, i et forhold der
bevirkede at den ville skrue lidt højere op for spændingen, den så troede
var korrekt, men i virkeligheden var de 13,8V jeg skulle bruge.
Jeg gjorde det på alle 3 spændinger, da de fleste strømforsyninger måler på
og regulerer ud fra 5V, men var ikke sikker på hvad denne her gjorde, så
derfor for at være sikker. Der skal også være et forbrug på 5V-delen før
resten af strømforsyningen starter op. Der blev sat en 560ohm modstand
(eller noget deromkring, dey var jo ikke så vigtigt) over 5v-delen på
undersiden af printet, så det ikke var noget problem.

Ikke nogen køn løsning, og jeg kunne sikkert have fået mere ud af det, hvis
jeg havde lavet om på vindingerne og en hel masse andet, men hvorfor det når
den nu kan forsyne det jeg skal bruge den til?

Mvh
Martin

Re: Sw. power supply.

Næh, det har du såmænd ret i.