Svidt SMPS

Hejsa,

Jeg har en død ATX forsyning .. (og jeg ved godt at jeg kan købe nye for

10 øre tonnet men det er ikke det jeg er interesseret i) :

Den er svidt af fordi en blæser kørte fast. To transistorer F13007 og stort set alt omkring styringen af dem på primærsiden er sprunget i luften, og nu skiftet, samme er er par syspekte elektrolytter som sikkert er blevet bagt.

... og skidtet vil stadig ikke starte .. andet end den lille hvileforsyning; den har det fint. Der er 2 * 150 volt for transistorerne at tage af, med den starter ikke.

Siden den nu døde af overophedning, har jeg ikke mistanke til andre dele end de tydeligvis afbrændte.

Spm: Er der nogen der nogensinde har hørt om skade på noget på sekundærsiden, som er forårsaget af en død transistor på primærsiden ? Kan ting gå så volsomt for sig på primærsiden at transienter slår baglæns gennem styretrafoen of ødelægger noget på dens primærside ?

Brænder controllerne (Fairchild KA7500) nogen sined af ?

MVH Søren

Reply to
Soren Kuula

Soren Kuula skriver:

Er der kortsluttede dioder ?

Du har selvfølgelig kortsluttet "Power good", inden du forsøger at starte ?

Alle dele på sekundærsiden kan lige så vel være trætte

Sjældent, men hvis forsyningen ikke er bygget ordenligt, så kan det lade sig gøre.

Øøøøh ?

Selvfølgelig gør de det, men det er rart at finde ud af, hvad der har ødelagt den.

Psst, kan man få dig til at skifte karaktersæt fra UTF-8 til iso-8859-1 ? Det vil gøre dit indlæg lidt mere læsbart :-) Klaus

Hej Klaus :

Jeg fik den til at køre !

Det VAR eksplosionen på primærsiden af forsyningen = sekundærsiden af styretrafoen, som havde virket tilbage og slået en transistor i styringen.

Og nej, jeg vil helst ikke over til ISO-8859-1. Dens primære opgave er at DØ og blive erstattet af unicode. Men jeg vil gerne se efter om mine headere er i orden eller ... (der er de vist ikke)

MVH Søren

Reply to
Soren Kuula

Hej Klaus (&andre),

.. min header i 1. mail var god nok. Det er kun dem med readers som ikke kan sætte encoding rigtigt efter header-informationer, som får hieroglyffer i æøå i denne posting. Skift dem ud :)

MVH Søren

Reply to
Soren Kuula

"Soren Kuula" skrev i en meddelelse news:RLCbc.133556$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

Nå nå nånå..... Tolerance virker begge veje. Der findes sørme ingen "rigtige" løsninger for alle. :-)

FUT: dk.newsklient.krig

/ Hans

Reply to
Hans

transistorerne

PowerGood er et output fra PSU'en der viser at spændingerne er OK, den bliver pulled up til +5V når spændingerne er stabile.

Ove Pedersen

Reply to
Ove Pedersen

Soren Kuula skriver:

Nej, ikke så længe news anbefales i iso-8859-1 :-)

Ahaaaaaaaaaa, det lyder interessant, for jeg kan godt få forsyningen til at starte nu, og jeg kan få korrekt spænding (voltmeter) ud på alle udgange, men det nu tilsluttede bundkort vil ikke starte.

Kan jeg bare sætte en lysdiode med formodstand til power good og se efter ? Jeg formoder at bundkortet holder reset linien aktiv indtil power good, og det kunne være årsagen ? (det kunne også være brændt af ... hmm)

Det med encodingen : Øh, hvor er den anbefaling ?

MVH Søren

Reply to
Soren Kuula

"Soren Kuula" skrev:

F.eks i

pkt. 6.

J.L

Reply to
Jante

"Soren Kuula" skrev i en meddelelse news:ddBbc.133541$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

Hej Søren

Ved døde SMPS'er, så prøv at forsyne SMPS-IC'en emd lidt forsyning fra en ekstern strømforsyning, for at se, at ramper, regulering osv osv. er iorden Snakz! /Morten

Reply to
Morten L.

Hej Morten,

Ja, jeg tænkte lidt på det samme, men mon ikke ATX forsyninger bruger standby-forsyningen til at starte på ? Det ville da være nærliggende :)

Anyway, jeg fik den til at virke; udover nærmest alt i switch-kredsen var der også en transistor i styreredsen (!) der var ødelagt. Det må have været da switch-transistorerne kortsluttede at de har givet et så stort strømstød gennem styretrafoen at transistoren på dens anden side himlede.

MVH Søren

Reply to
Soren Kuula

"Soren Kuula" skrev i en meddelelse news:VtQbc.133870$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

en

iorden

Mjoohh... Det er nu langtfra i alle det er lavet sådan. Ofte er standby-PSU en klasket i kassen med velcrotape og fluepapir, og ikke sammenbygget med resten af PSU'en. Oftest kører SMPS controllerne også på noget højere spænding end 5V, så jeg tror faktisk ikke det er almindeligt.

Hvilket alt sammen minder mig om, at MIN standby-PSU har så højt et forbrug, at hele strømforsyningen bliver håndvarm. Det er sq nok lidt dyrt, at fyre på den måde. Den må fluks erstattes med en lille 5V1A trafo :-) - de brænder heller ikke så let. Af de ca. 15 ATX forsyninger jeg har haft fornøjelsen af at kigge indeni i defekt stand, har de 14 startet med at brænde standby-forsyningen til ukendelighed. billige lort. Den sidste (nr. 15) kunne bare ikke tåle 220V i 110V mode... :-) - den var iøvrigt den hurtigste at reparere /Morten

Reply to
Morten L.

Hejsa,

Ja det er typisk, det sorteste krater er nemmest at reparere.

Jeg brugte også en anden SMPS som organdonor her; den virkede sådan set .. nogen gange .. efter nogen opvarmning. DEN skulle jeg ikke have fornøjelsen at prøve mig med.

MVH Søren

Reply to
Soren Kuula

HOOV !! HEEJ Morten ! Nå forztår jeg pludselig hvem det er jeg sidder og skriver med :)

Reply to
Soren Kuula

"Soren Kuula" skrev i en meddelelse news:_3Zbc.134342$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

Stort! Du er hermed nået den sande erkendelse et snublende skridt nærmere :-)

Reply to
Morten L.