Svidt SMPS

Hejsa,

Jeg har en død ATX forsyning .. (og jeg ved godt at jeg kan købe nye for
10 øre tonnet men det er ikke det jeg er interesseret i) :

Den er svidt af fordi en blæser kørte fast. To transistorer F13007 og
stort set alt omkring styringen af dem på primærsiden er sprunget i
luften, og nu skiftet, samme er er par syspekte elektrolytter som
sikkert er blevet bagt.

... og skidtet vil stadig ikke starte .. andet end den lille
hvileforsyning; den har det fint. Der er 2 * 150 volt for transistorerne
at tage af, med den starter ikke.

Siden den nu døde af overophedning, har jeg ikke mistanke til andre dele
end de tydeligvis afbrændte.

Spm: Er der nogen der nogensinde har hørt om skade på noget på
sekundærsiden, som er forårsaget af en død transistor på primærsiden ?
Kan ting gå så volsomt for sig på primærsiden at transienter slår
baglæns gennem styretrafoen of ødelægger noget på dens primærside ?

Brænder controllerne (Fairchild KA7500) nogen sined af ?

MVH
Søren

Re: Svidt SMPS

Er der kortsluttede dioder ?

Du har selvfølgelig kortsluttet "Power good", inden du forsøger at
starte ?

Alle dele på sekundærsiden kan lige så vel være trætte

Sjældent, men hvis forsyningen ikke er bygget ordenligt, så kan det lade
sig gøre.

Øøøøh ?

Selvfølgelig gør de det, men det er rart at finde ud af, hvad der har
ødelagt den.

Psst, kan man få dig til at skifte karaktersæt fra UTF-8 til iso-8859-1
?
Det vil gøre dit indlæg lidt mere læsbart :-)
Re: Svidt SMPS

Hej Klaus :

Jeg fik den til at køre !

Det VAR eksplosionen på primærsiden af forsyningen = sekundærsiden af
styretrafoen, som havde virket tilbage og slået en transistor i styringen.

Og nej, jeg vil helst ikke over til ISO-8859-1. Dens primære opgave er
at DØ og blive erstattet af unicode. Men jeg vil gerne se efter om mine
headere er i orden eller ... (der er de vist ikke)

MVH
Søren

Re: Svidt SMPS --> lidt OT : Encoding
Hej Klaus (&andre),

.. min header i 1. mail var god nok. Det er kun dem med readers som ikke
kan sætte encoding rigtigt efter header-informationer, som får
hieroglyffer i æøå i denne posting. Skift dem ud :)

MVH
Søren

Re: Svidt SMPS --> lidt OT : Encoding

Nå nå nånå..... Tolerance virker begge veje. Der findes sørme ingen
"rigtige" løsninger for alle. :-)

FUT: dk.newsklient.krig

/ Hans

Re: Svidt SMPS --> lidt OT : Encoding

Nej, ikke så længe news anbefales i iso-8859-1 :-)

Re: Svidt SMPS
transistorerne

PowerGood er et output fra PSU'en der viser at spændingerne er OK, den
bliver pulled up til +5V når spændingerne er stabile.

Ove Pedersen

Re: Svidt SMPS
Hej Ove

Ahaaaaaaaaaa, det lyder interessant, for jeg kan godt få forsyningen til
at starte nu, og jeg kan få korrekt spænding (voltmeter) ud på alle
udgange, men det nu tilsluttede bundkort vil ikke starte.

Kan jeg bare sætte en lysdiode med formodstand til power good og se
efter ? Jeg formoder at bundkortet holder reset linien aktiv indtil
power good, og det kunne være årsagen ? (det kunne også være brændt af
... hmm)

Det med encodingen : Øh, hvor er den anbefaling ?

MVH
Søren

Re: Svidt SMPS

F.eks i http://www.usenet.dk/info/lynvejledning.html , pkt. 6.

J.L

Re: Svidt SMPS

Hej Søren

Ved døde SMPS'er, så prøv at forsyne SMPS-IC'en emd lidt forsyning fra en
ekstern strømforsyning, for at se, at ramper, regulering osv osv. er iorden
Snakz!
/Morten

Re: Svidt SMPS
Hej Morten,

 > Ved døde SMPS'er, så prøv at forsyne SMPS-IC'en emd lidt forsyning fra en
Ja, jeg tænkte lidt på det samme, men mon ikke ATX forsyninger bruger
standby-forsyningen til at starte på ? Det ville da være nærliggende :)

Anyway, jeg fik den til at virke; udover nærmest alt i switch-kredsen
var der også en transistor i styreredsen (!) der var ødelagt. Det må
have været da switch-transistorerne kortsluttede at de har givet et så
stort strømstød gennem styretrafoen at transistoren på dens anden side
himlede.

MVH
Søren

Re: Svidt SMPS

en
iorden

Mjoohh... Det er nu langtfra i alle det er lavet sådan. Ofte er standby-PSU
en klasket i kassen med velcrotape og fluepapir, og ikke sammenbygget med
resten af PSU'en.
Oftest kører SMPS controllerne også på noget højere spænding end 5V, så jeg
tror faktisk ikke det er almindeligt.

Hvilket alt sammen minder mig om, at MIN standby-PSU har så højt et forbrug,
at hele strømforsyningen  bliver håndvarm. Det er sq nok lidt dyrt, at fyre
på den måde.
Den må fluks erstattes med en lille 5V1A trafo :-) - de brænder heller ikke
så let.
Af de ca. 15 ATX forsyninger jeg har haft fornøjelsen af at kigge indeni i
defekt stand, har de 14 startet med at brænde standby-forsyningen til
ukendelighed. billige lort.
Den sidste (nr. 15) kunne bare ikke tåle 220V i 110V mode... :-) - den var
iøvrigt den hurtigste at reparere
/Morten

Re: Svidt SMPS
Hejsa,

Ja det er typisk, det sorteste krater er nemmest at reparere.

Jeg brugte også en anden SMPS som organdonor her; den virkede sådan set
.. nogen gange .. efter nogen opvarmning. DEN skulle jeg ikke have
fornøjelsen at prøve mig med.

MVH
Søren

Re: Svidt SMPS
HOOV !! HEEJ Morten ! Nå forztår jeg pludselig hvem det er jeg sidder og
skriver med :)

Re: Svidt SMPS

Stort!
Du er hermed nået den sande erkendelse et snublende skridt nærmere :-)

Site Timeline