Svagt LCD display

Hej,

Hvad er det der går galt, når LCD displays bliver svagere med tiden? Er det selve displayet, der bliver slidt, eller hva'?

Jeg har en ikke helt ny GPS i min båd, hvor displayet er helt ulæseligt, lige når den bliver tændt, men efter nogen tid (mere end et par minutter) bliver det bedre.

Er der noget andet end at skifte displayet eller GPS'en, man kan gøre for at løse det problem?

Mvh, Henrik.

Reply to
Henrik B.

Er der varmet op der den sidder ?

hvilken gps ?

LED baggrundslyd / rør ?

er det lyset eller kontrasten ?

Sikkert ikke

Kasper

Reply to
Repzak

Mit _gæt_ er at der er tale om et display med EL-backlight (typisk blåligt lys)... De brænder nemlig hurtigt ud. Selve LCDen burde (svjv) ikke blive nævneværdigt slidt.

Hvis jeg har ret kan man skifte backlighten - hvis man kan finde en passende type!

/A

Reply to
Anders F

Nææ, ikke specielt. Den sidder i kahytten på min båd. Det var ret koldt (-2 - +5 grader C) sidst jeg forsøgte at bruge gps'en.

Furuno GP-50

Det er kontrasten - ikke lyset.

Henrik.

Reply to
Henrik B

Henrik B skriver:

Det er meget normalt at LCD paneler bliver "langsome" i frostvejr.

Også så langsomme at man ikke kan se noget de første mange minutter? Problemet har også været der tidligere på sæsonen, hvor det sikkert har været 10-15 grader C.

Er det et fænomen, der bliver værre med alderen på displayet?

Henrik.

Reply to
Henrik B

Henrik B skriver:

Ja Har du aldrig haft glemt en mobiltelefon i en bil en vinterdag med

5-10 graders frost ?

Lyder sært.

Nej ikek normalt, jeg har arbejdet med 10-15 år gamle LCD displays der "kun" havde problemer med backlight.

Men der kan være aktiv kontraststyring i din GPS. Det er der eksempelvis i de møller jeg arbejder med, her reguleres kontrasten ud fra temperaturen i displayet. Arbejdsområde -20 til +60 (70) grader. Er det frosset er det tudelangsomt, men kontrasten er ok.

Du er små heldig, jeg har sådan et liggende, faktsik alle printpladerne til sådan en gps, den er dog død i RF indgangen, og den er adskilt, umilbart vil jeg da helst ikke af med det, men jeg mener klaus eller lign her i gruppen hvis havde nogle andre charekter display.. 4 liniers, så kunne vi jo bytte lige over ??

Men tjek nu først om det er i stykker

Kasper

Reply to
Repzak

Repzak skriver:

De displays kan du bare købe direkte hos mig.... ;-)

Tak for tilbuddet. Jeg prøver lige rådet med at skifte de to lytter i den negative spændingsgenerator til kontraststyringen.

Henrik.

Reply to
Henrik B.

Hej Henrik,

De nedslidte LCD'er jeg har set var sorte der hvor de ikke skulle være det (altså mellem segmenterne) og det vil selvfølgelig også nedsætte kontrasten, men det varer nok længe før de første GPS'er når dertil. Jeg har hidtil kun set det på meget tidlige, kunstigt aldrede, displays og på et enkelt fra et radio-vækkeur købt i 1976 eller 1977 (og det kan endda have fået både tryk og varme).

--
Venlig hilsen,
Søren