Svage lodrette striber på C64

Hej NG

Jeg har en C64c, hvor der kan svagt kan skimtes lodrette striber i
skærmbilledet. Det er ikke meget og man opdager det ikke på alle
skærmbilleder, kun på skærmbilleder med meget ensfarvet, men skal ikke kunne
sige om de er der altid. Striberne kommer med samme intervaller som teksten
på basic-skærmbilledet.

Jeg vil gætte på problemet skyldes en eller flere af elektrolytterne er
blevet lidt tørre med tiden. Spørgsmålet er nu om nogen ved om mit gæt er
rigtigt og i så fald, hvilken?
Ja, egentlig burde jeg skifte dem alle sammen, evt. til longlife typer, der
er jo kun 10 når den i modulatoren tælles med, men dovenskaben længe leve og
jeg har heller ikke lige dem alle på lager :o)

Bundkortet er det "nye" magen til dette bortset fra at mit er et rev. A:
http://www.skillreactor.org/tutortxt/c64/board.jpg

Mvh
Morten

Re: Svage lodrette striber på C64

Skal ikke kunne sige, om du er på rette spor, men det lyder da som et
fornuftigt bud.
Hvis du har kølespray, kan du se hvordan lytterne reagerer på det, eller
evt. varme på dem på skift med loddekolben.

Får du mon nogen reaktion på billedet, hvis du banker på rf-modulet?

/Morten

Re: Svage lodrette striber på C64

Svært at sige, for så kraftige er striberne nu heller ikke, kun ganske
svage, men derfor er de da irriterende alligevel :o)
Men ved nu ikke om rf-modulatoren bliver brugt, da da jeg pt. bruger
composite udgangen, men striberne er der også via rf. Synes at have læst et
sted at modulatoren sørgede for at samle chrominans og luminans, men er ikke
sikkert. Må prøve at se om ikke mit fjernsyn understøtter Svideo via scart,
det har nemlig kun composite indgang på forsiden og så se om striberne er
der stadigvæk...

Mvh
Morten

Site Timeline