Sv: simpel radio

Hej Brian
Uanset om du kan købe en radio til 20-30 kr. så lærer du intet af det.
Nede på biblioteket kan du finde mange gode gamle bøger, om elektronik og
der er også opskrifter på en radio uden alt for mange IC'er. Se det lærer
man noget af.
Du kunne også prøve, om der er en lokal amatørradioklub i nærheden af hvor
du bor. De vil stå på ryggen af dig, for at lære dig noget, om radioer.

Rigtig god byggelyst.

Vy 73 de OZ2ESA
Ejvind Andersen
Fjern"xx"

nyhedsmeddelelse:3f1c2690$0$5138$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Re: simpel radio
Jeg har prøvet biblioteket, men der fandt jeg kun meget gamle bøger om
emnet, hvor der kræves komponenter som jeg ikke kan finde.

Jeg vil gerne lave en radio der ikke er for dyr, samt hvor der er en chance
for at jeg forstår hvad der sker.

V.H.
Ravnborg

Re: simpel radio
Hej Brian

chance

Så skal du lave en efter gammeldags facon, en IC udgave er bare en kasse
med ben på, ikke særlig lærerig.

Du kan finde nogle modtagere her http://w1.859.telia.com/~u85920178 /

Harry,s hjemmeside er noget af det bedste for begyndere der findes
på nettet, så se dig rundt på den.

Med hensyn til stumper, så skriv her hvad du ikke kan finde, så får du
hjælp til at finde dem.

Mvh Max

Re: simpel radio
Jeg har fundet et diagram på
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/RF/fmreceiver.htm
som jeg nok går igang med, men der er lige 2 ting.
1: Hvad er "18 guage wire" og "bare 22 guage wire" og "bare 24 guage wire"
Jeg har regnet ud at der er kobbertråd, men hvor tyk?

2: 15-140 var kondensator. hvor kan jeg skaffe den? kan jeg bruge en anden
størrelse f.eks. 6-80 eller 7-105?

V.h.
Ravnborg

Re: simpel radio

Det er amerikanernes mærkværdige måde at angive ledningstykkelser på.
Du kan finde en tabel her:

--
-- Torben.

Re: simpel radio
Hej Brian

En sjov lille lærerig konstruktion som også er et vældigt
godt begynderprojekt.

"bare" betyder stiv enkeltkoret tråd.
Gauge er amerikansk for størrelse, de tænker anderledes
en europærer så de opgiver størrelser på tråd (AWG American Wire Gauge),
små bor, små skruer, små søm, kugler til kuglelejer og den slags ved at
opgive hvor mange der kan ligge ved siden af hinanden på en tomme.
Da en tomme er 25,4 mm. svare Gauge 24 til ca 1 mm, Gauge 22 til 1,2 mm
og Gauge 18 til 1,4 mm. Vær opmærksom på at spolen 5 skal vikles tæt, så
der skal der bruges isoleret kobbertråd, og du kan fint bruge Gauge 24 til
det hele, tråddiameteren er ikke særlig betydningsfuld..

Det er drejekondensatoren der bruges til afstemning og værdien giver
frekvensområdet
der dækkes, ved at bruge en mindre får man også et mindre frekvensområde,
men det
er jo heller ikke sikkert at det gør noget.

Held og lykke med projektet.

Mvh Max

Re: simpel radio
Er der ikke en der kan komme med en simpel forklaring på hvordan dette dette
kredsløb kan lave radiobølger om til lyd?

V.H. Ravnborg

wire"
anden

Re: simpel radio
On Thu, 24 Jul 2003 16:46:47 +0200, "Brian Ravnborg"

Det er faktisk ret indviklet at forklare, men jeg kan ikke modstå den
udfordring der ligger i at gøre et forsøg...

For det første: så er FM-modtageren
(http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/RF/fmreceiver.htm )
et umådelig primitivt kredsløb hvis man sammenligner med en normal
moderne  FM-modtager.

Kredsløbet består dels af et FET-højfrekvens-trin (arbejder på ca. 100
MHz og et lavfrekvensforstærkertrin (integreret kreds.)

FET-højfrekvenstrinnet er forsynet med såkaldt "tilbagekobling"
(regeneration) der reguleres med skydemodstanden "20" (i virkeligheden
regulerer den forstærkningen og ikke tilbagekoblingen, men det er en
anden historie...) Tilbagekoblingen fører en lille del af det
forstærkede HøjFrekvens-signal tilbage til indgangen så det løber
igennem forstærkeren igen og bliver ført tilbage igen osv. Hvis man
skruer tilbagekoblingen tilstrækkelig højt op bliver forstærkertrinnet
"selvforsynende" med HF og går i selvsving dvs. bliver en oscillator
(på ca. 100 MHz). Hvis man skruer tilbagekoblingen lidt mindre op, så
har den i stedet den virkning at den bare forøger forstærkningen
kraftigt. Det var derfor et kredsløb der var meget populært for 70 år
siden da et forstærkertrin (med et radiorør) kostede en månedsløn. I
dag bruges det stort set ikke mere.

Tilbagekoblingen øger også "selektiviteten" dvs. evnen til at skille
tætliggende stationer fra hinanden.

Diagrammet viser altså et HF-forstærkertrin med høj forstærkning og
selektivitet + et LF-forstærker trin. Men hvordan bliver
HF/FM-signalet lavet om til LF ("lyd")???

Her bliver forklaringen RIGTIG indviklet. Sagen er at kredsløbet i
virkeligheden ikke er en FrekvensModulation-modtager, men en
AmplitudeModulation-modtager hvor signalet demoduleres på grund af
ulineariteten (="forvrængningen")  i FET-kredsløbet. Og det er muligt
at høre et FM-signal på en AM-modtager, hvis man indstiller den lidt
ved siden af frekvensen - og hvis modtagerens "selektivitet" er
passende - dvs. ikke alt for lille eller for stor.

Hvis du vil have en dybere forståelse af det, må du nok sætte dig ind
i hvad Amplitudemodulation og Frekvensmodulation egentlig er for
noget.

Håber det har bragt dig lidt videre...

Alex

PS: en alm. FM-modtager virker på en HELT anden måde (det er en
"super-modtager" med en "FM-detektor")

Re: simpel radio
Du skulle ikke ligge inde med et link til et diagram over en "alm.
FM-modtager" som ikke koster en bondegård al lave.

Ravnborg

PS. tak for forklaringen.