sus i højttalere

Måske OT men nu tager jeg chancen,kan man på nogen måde fjerne den svage susen i ens højttalere,vi taler om en billig Lumatron reciever

pft kk

Reply to
gramse

gramse skriver:

Ja, smide den på den loakel genbrugsstation.

Du kan intet gøre, den susen kan komme af dårlige designedechips inde i selve afspilleren og dårligt designet udgangstrin.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

designedechips inde

Mange rigtig fine og dyre forstærkere suser faktisk også en del. Jeg vil gætte på dem der suser mindst er de meget primitive konstruktioner med færrest mulige komponenter. Et eksempel er en AudioNote rørforstærker jeg kender, den er så godt som støjfri, det er en klasse A singleended triodeforstærker uden feedback, på ca. 10W. Selv i et par ekstremt følsomme Hørning horn kan grundsuset ikke høres. Derimod har jeg bemærket at traditionelle push-pull klasse A transistorforstærkere ofte suser en del.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Ulrik Smed skriver:

Hmm, min Denon PMA-930 må være primitiv så. Den støjer ikke.

Hifi & Elektroniks testCD skæring 21 (absolut nul) = helt stille.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Det har nu heller intet med kredsløbets kompleksitet at gøre om man har sus eller ej, jeg har bl.a. ek lille klasse A hovedtelefonforstærker med en hulens masse transistore i der er tavs som graven selv med telefonerne presset helt ind til ørene. Jeg har da mødt alle former for kredsløb og komponenter, nogle støjer og nogle gør ikke, så et eller andet med design har det at gøre, men det er nok ret kompleks at opstille hvordan man gør.

Max skriver:

Det ved jeg godt.

Men ingen egenstøj betyder også mindre forvrængning af signalet.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Hej Klaus

Undskyld, men det var ikke specielt henvendt til dig, mere som en generelt indlæg i debatten.

Så simpelt er det vel ikke, at tilføre et signal støj betyder vel ikke nødvendigvis højere forvrængning, men bare mere støj eller tager jeg helt fejl.

om man

signalet.

Hm, har nu lidt andre erfaringer i den retning. Jeg har leget lidt med små udgangstrin og spændingsregulatorer for nylig. Havde lavet en lille tre-transistors regulator som prototype blot fordi jeg ikke lige havde en 'færdig'. Da jeg fik en færdig viste det sig den suste alt for meget. Selv med en type der kan afkobles på referencen var suset en del højere end på min hjemmelavede. Det samme var tilfældet med udgangstrin, et simpelt transistortrin var langt mere støjsvagt end et lille IC-trin. Forvrængningen var dog lavere på IC'erne, og lineregulation bedre på en færdig regulator, og det skyldes så vidt jeg kan se en langt større openloop forstærkning (større kompleksitet, flere trin der suser) i dem begge.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hej Ulrik

I en anden tråd har der ligeledes været diskuteret støj fra bl.a. forsyninger, og der er det nævnt at bl.a. zenerdioder støjer som bare f...... At man laver et meget komplekst kredsløb mener jeg ikke nødvendigvis ikke medføre mere støj, f.eks. bør man kunne bruge en zenerdiode som reference og så sørge for at den støj den laver ikke slipper igennem til selve seriereguleringen så støjen ikke kommer på spændingen fra regulatoren.

bl.a.

som

seriereguleringen

Det er jo præcis det man gør på de typer hvor referencen kan afkobles. Men det hjalp som sagt ikke nok. På min hjemmelavede brugte jeg bare seriekoblede dioder, det var en ganske lav spænding jeg skulle bruge. Og de var ikke engang afkoblede.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse news:3fe615b7$0$95057$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Må man ikke altid regne med thermisk støj fra alle halvledere?

-- Med venlig hilsen Karsten H. Jensen

Reply to
KHJ

Jo, det er også mit indtryk. Man kan reducere den ved at køre med lave impedanser i indgangstrinnet, har jeg bemærket. På mit udgangstrin hjalp det meget at bruge lave modstande i modkoblingen, en 'halv-åben' indgang suser meget. Men det nedsætter selvfølgelig den samlede effektforstærkning tilsvarende, så det er jo meget logisk.

Jeg forsøgte også med nogle såkaldt støjsvage transistorer (BC550, BC560 var det vist), men det gav ingenting, og et opslag i databladet viste da også at det typiske støjtal var det samme som BC547 og BC557, blot garanterede de at lavere max. støjtal.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Mere eller mindre apropos, men er der nogen der ved hvor man kan finde støjdata på BZX79'ere ?

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Hvad med støj fra modstande? Jeg har bygget to (næsten, i hvert fald hvad der kan lade sig gøre inden for delvis point to point montage,) ens forstærkere, den ene støjer lidt (man kan høre det med øret foran diskanten), mens den anden ikke støjer hørbart. Det er to rørforstærkere, så jeg har prøvet at bytte rørene over, men uden forskel. Derfor antager jeg at det er støj fra modstande... måske er det også den støj der dominerer i dit tilfælde?

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Det er ligeledes mit indtryk, at de fleste, der beklager sig over lidt sus i absolut tomgang (nedskruet volumen, kortslutning af indgang etc.), står med ørerne "inde" i højttalermembranen på et par højttalere, der er lidt mere følsomme end gennemsnittet.

-- Med venlig hilsen Karsten H. Jensen

Reply to
KHJ

fald

montage,)

foran

uden

måske er

Det har jeg faktisk ikke forsket i. Jeg regner med egenstøjen i modstande generelt er så meget mindre end i halvledere at den kan ses bort fra.

Hvordan lyder støjen i dit rørtrin, er det fint jævnt sus, eller mere sprutten/skratten/poppen? Hvis det er det sidste kunne det måske være en sokkel der støjer. Eller hvad med støj fra forsyningen (hvis de kører med hver sin)?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Det kommer vel an på typerne, det er i hvert fald set før at gamle forstærkere har støjende modstande.

Det er en fin baggrund af sus, sokklerne blev renset grundigt inden brug så jeg tror ikke de er problemet.

Det gør de, men jeg har faktisk ikke målt på dem, jeg gjorde ikke mere ved sagen da jeg konstaterede at man ikke kunne høre støjen på 1 m afstand :)

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

En rigtig beskidt løsning er flg.: sæt (serie-)modstande i højttalerledningerne der dæmper fx 3 dB eller 6 dB - hvis du kan leve med den halve eller den kvarte udgangseffekt.

En anden ulempe ved metoden er at højttalerne kommer til at lyde lidt anderledes (antagelig lidt lysere). Hvis du er rigtig heldig kan det så vise sig at være en fordel mere.

Alex

PS: jeg formoder at støjen du taler om, er til stede når der skues ned for volumen - ellers hjælper modstandene selvfølgelig ikke.

Reply to
Alex

Jeg har valgt at smide lumatron tingen tilbage til kvickly,og har købt en h/k 2550 håber det er bedre;-),men tak for rådet mvh kk

Reply to
gramse