sus i højttalere

Måske OT men nu tager jeg chancen,kan man på nogen måde fjerne den svage
susen i ens højttalere,vi taler om en billig Lumatron reciever

pft
kk

Re: sus i højttalere

Ja, smide den på den loakel genbrugsstation.

Du kan intet gøre, den susen kan komme af dårlige designedechips inde i
selve afspilleren og dårligt designet udgangstrin.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: sus i højttalere

designedechips inde

Mange rigtig fine og dyre forstærkere suser faktisk også en del.
Jeg vil gætte på dem der suser mindst er de meget primitive
konstruktioner med færrest mulige komponenter. Et eksempel er en
AudioNote rørforstærker jeg kender, den er så godt som støjfri,
det er en klasse A singleended triodeforstærker uden feedback, på
ca. 10W. Selv i et par ekstremt følsomme Hørning horn kan
grundsuset ikke høres. Derimod har jeg bemærket at traditionelle
push-pull klasse A transistorforstærkere ofte suser en del.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: sus i højttalere

Hmm, min Denon PMA-930 må være primitiv så. Den støjer ikke.

Hifi & Elektroniks testCD skæring 21 (absolut nul) = helt stille.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: sus i højttalere

Det har nu heller intet med kredsløbets kompleksitet at gøre om man
har sus eller ej, jeg har bl.a. ek lille klasse A hovedtelefonforstærker
med en hulens masse transistore i der er tavs som graven selv med
telefonerne presset helt ind til ørene. Jeg har da mødt alle former for
kredsløb og komponenter, nogle støjer og nogle gør ikke, så et eller
andet med design har det at gøre, men det er nok ret kompleks at
opstille hvordan man gør.

Mvh Max

Re: sus i højttalere

Det ved jeg godt.

Men ingen egenstøj betyder også mindre forvrængning af signalet.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: sus i højttalere
Hej Klaus

Undskyld, men det var ikke specielt henvendt til dig, mere som en
generelt indlæg i debatten.

Så simpelt er det vel ikke, at tilføre et signal støj betyder vel ikke
nødvendigvis højere forvrængning, men bare mere støj eller tager
jeg helt fejl.

Mvh Max

Re: sus i højttalere
om man
signalet.

Hm, har nu lidt andre erfaringer i den retning. Jeg har leget
lidt med små udgangstrin og spændingsregulatorer for nylig. Havde
lavet en lille tre-transistors regulator som prototype blot fordi
jeg ikke lige havde en 'færdig'. Da jeg fik en færdig viste det
sig den suste alt for meget. Selv med en type der kan afkobles på
referencen var suset en del højere end på min hjemmelavede. Det
samme var tilfældet med udgangstrin, et simpelt transistortrin
var langt mere støjsvagt end et lille IC-trin. Forvrængningen var
dog lavere på IC'erne, og lineregulation bedre på en færdig
regulator, og det skyldes så vidt jeg kan se en langt større
openloop forstærkning (større kompleksitet, flere trin der suser)
i dem begge.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: sus i højttalere
Hej Ulrik

I en anden tråd har der ligeledes været diskuteret støj fra bl.a.
forsyninger, og der er det nævnt at bl.a. zenerdioder støjer som
bare f...... At man laver et meget komplekst kredsløb mener
jeg ikke nødvendigvis ikke medføre mere støj, f.eks. bør man
kunne bruge en zenerdiode som reference og så sørge for at
den støj den laver ikke slipper igennem til selve seriereguleringen
så støjen ikke kommer på spændingen fra regulatoren.

Mvh Max

Re: sus i højttalere

bl.a.
som
seriereguleringen

Det er jo præcis det man gør på de typer hvor referencen kan
afkobles. Men det hjalp som sagt ikke nok. På min hjemmelavede
brugte jeg bare seriekoblede dioder, det var en ganske lav
spænding jeg skulle bruge. Og de var ikke engang afkoblede.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: sus i højttalere

Må man ikke altid regne med thermisk støj fra alle halvledere?
Karsten H. Jensen

Re: sus i højttalere

Jo, det er også mit indtryk. Man kan reducere den ved at køre med
lave impedanser i indgangstrinnet, har jeg bemærket. På mit
udgangstrin hjalp det meget at bruge lave modstande i
modkoblingen, en 'halv-åben' indgang suser meget. Men det
nedsætter selvfølgelig den samlede effektforstærkning
tilsvarende, så det er jo meget logisk.

Jeg forsøgte også med nogle såkaldt støjsvage transistorer
(BC550, BC560 var det vist), men det gav ingenting, og et opslag
i databladet viste da også at det typiske støjtal var det samme
som BC547 og BC557, blot garanterede de at lavere max. støjtal.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: sus i højttalere

Hvad med støj fra modstande? Jeg har bygget to (næsten, i hvert fald
hvad der kan lade sig gøre inden for delvis point to point montage,) ens
forstærkere, den ene støjer lidt (man kan høre det med øret foran
diskanten), mens den anden ikke støjer hørbart. Det er to
rørforstærkere, så jeg har prøvet at bytte rørene over, men uden
forskel. Derfor antager jeg at det er støj fra modstande... måske er det
også den støj der dominerer i dit tilfælde?

    Mvh
            Kimjand

Re: sus i højttalere

fald
montage,)
foran
uden
måske er

Det har jeg faktisk ikke forsket i. Jeg regner med egenstøjen i
modstande generelt er så meget mindre end i halvledere at den kan
ses bort fra.

Hvordan lyder støjen i dit rørtrin, er det fint jævnt sus, eller
mere sprutten/skratten/poppen? Hvis det er det sidste kunne det
måske være en sokkel der støjer. Eller hvad med støj fra
forsyningen (hvis de kører med hver sin)?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: sus i højttalere

Det kommer vel an på typerne, det er i hvert fald set før at gamle
forstærkere har støjende modstande.

Det er en fin baggrund af sus, sokklerne blev renset grundigt inden brug
så jeg tror ikke de er problemet.

Det gør de, men jeg har faktisk ikke målt på dem, jeg gjorde ikke mere
ved sagen da jeg konstaterede at man ikke kunne høre støjen på 1 m
afstand :)

    Mvh
            Kimjand

Re: sus i højttalere

Det er ligeledes mit indtryk, at de fleste, der beklager sig over lidt sus i
absolut tomgang (nedskruet volumen, kortslutning af indgang etc.), står med
ørerne "inde" i højttalermembranen på et par højttalere, der er lidt mere
følsomme end gennemsnittet.
Karsten H. Jensen

Re: sus i højttalere

Mere eller mindre apropos, men er der nogen der ved hvor man kan finde
støjdata på BZX79'ere ?

    Mvh
            Kimjand

Re: sus i højttalere

En rigtig beskidt løsning er flg.: sæt (serie-)modstande i
højttalerledningerne der dæmper fx 3 dB eller 6 dB - hvis du kan leve
med den halve eller den kvarte udgangseffekt.

En anden ulempe ved metoden er at højttalerne kommer til at lyde lidt
anderledes (antagelig lidt lysere). Hvis du er rigtig heldig kan det
så vise sig at være en fordel mere.

Alex

PS: jeg formoder at støjen du taler om, er til stede når der skues ned
for volumen - ellers hjælper modstandene selvfølgelig ikke.

Re: sus i højttalere
Jeg har valgt at smide lumatron tingen tilbage til kvickly,og har købt en
h/k 2550 håber det er bedre;-),men tak for rådet
mvh
kk

Site Timeline