Surface Mount for begyndere :-)

Hep,

da der jo ligger en del arbejde i at bore print tænkte jeg at det måske
var nu jeg skulle prøve at lege lidt med SMD(SMC?) komponenter :-)

Derfor det spørgsmål, findes der et sted hvor man kan købe et "startsæt"
dvs en flok forskellige modstande og evt et par transistorer?

Når man kan købe et sæt alm. modstande i E12 serien må man da kunne gøre
det samme med SMD modstande?

--
-jens

Re: Surface Mount for begyndere :-)

Strimola har nogle mapper med modstands, kondensatore og transistor
sortimenter.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hmm.. kan ikke se priser som privatmand :-/

--
-jens
uden CVR-NR ;-)

Re: Surface Mount for begyndere :-)

RS-components og Farnell ligeså!

Det er faktisk heller ikke sikkert du reelt har lyst til det ;-)
De er svinedyre imho.!

/Anders

Re: Surface Mount for begyndere :-)
Hejsa

Det er derfor man helst undgår de bikse, og vælger de lokale, der har næsten
det samme, eller kan skaffe det (meget billigere).

/Hauge

Re: Surface Mount for begyndere :-)
næsten

Tja, de er nogle røvere - men det er de fleste lokale nu også ;-)
Men sådan set var det bare sortimenterne generelt jeg hentydede til - uden
dog at have set Strimolas priser (de var /også/ nogle røvere tidligere ;-)!

/A

Re: Surface Mount for begyndere :-)

Vi arbejder lidt på et koncept på den skole jeg går på, hvor vi vil samle 10
til samkøb af smd modstande....

Det hver person vil få vil blive 500 af 26 forskellige størelser 1206 smd
modstande...

Prisen vlille vidst blive 650 kr + portoen delt i 10....

fordelen ved at købe 10 sammen er at vi kan købe hele ruller, og så kommer
prisen ned fra 0,22 til 0,04 stk.

Men bliver det en realitet, bliver jeg nød til at have pengene først da de
bliver bestilt ved cypax.com (hvor iøvrigt du kan se priser, men kræver
momsnr for at handle) og jeg får det lavet på efterkrav og min su står ikke
til at ligge 6500 ud...

Mvh Kasper

Re: Surface Mount for begyndere :-)
Hejsa

Prøv at ringe til Århus Radio Lager 8624 6422, de er rimelig billige, og har
alt indenfor SMD, og sender gerne, og det er vist endda gratis porto.

/Hauge

Re: Surface Mount for begyndere :-)
har
 tror bre ikke de kan sælge dem til 4 øre stykket

Kasper

Re: Surface Mount for begyndere :-)
Hejsa

Tror nu alligevel du skal prøve ;)
Har selv købt for kort tid siden, men kan desværre ikke huske prisen 100%,
men jeg ved da at alm. SFR25 kan fås til ca. 8 øre ved 100 stk.

/Hauge

Re: Surface Mount for begyndere :-)

Kunne de så ikke...

Standard prisen var 9 øre stk og så sagde jeg det med studen og han sagde 7
øre...

så nævnte jeg det med de 4 øre... så ville han lige finde ud af noget med de
mængder....

i mellem tiden har vi så fundet dem i 5% ved strimola (ved de mængder
billigere end 4 øre med moms) så tror ikke århus radio lager kan være med...

Kasper

Re: Surface Mount for begyndere :-)

Ikke imponerende billigt ifht ex. Strimolas sortimenter (faktisk dyrere)

Prøv lige Århus Radio Lager - hvis I er bare lidt fornuftige kan I
snildt få studierabat der, hvilket vil sige at i kan købe 1 stk for 1000
stk prisen (såvidtjeghusker).

Snakkede kortvarigt med deres salgsafdeling idag, jeg kunne snildt få
lov til at købe en enkelt modstand hvis jeg havde lyst - dvs. intet
minimums antal.

.. derudover ligger de i min hjemby og er herlige at handle med </slet
skjult reklame> ;) Nej, seriøst, giv dem et ring hvis I ikke allerede
har gjort det.

Til mine hygge projekter har jeg det fint med bare at drible ud og hente
de (få) komponenter jeg lige mangler istedet for at købe en kæmpe
sending - som jeg nok alligevel ikke får brugt ;)

--
-jens

Re: Surface Mount for begyndere :-)
prøver da at ringe (: man er da altid villig til at spare lidt...

kan man så også det andet sted.. men man kommer til at betale for det...

kan man jo så ikke sige med vores by...

Så er det jo herligt du bor i samme by..

Kasper

Re: Surface Mount for begyndere :-)

Så prøv nede på den lokale bodega ;-P

Ja, der er stort spring fra 1 stk prisen til 5000 stk prisen, men det er
jo fair nok da de ellers vil kunne risikere at brænde inde med et hjul
med 4999 enheder tilbage :)

Ja, men hvis man strukturer sit arbejde lidt kan man nok få det til at
hænge sammen med postordre køb.

1. design kredsløb
2. bestil komponenter
3. lav print

.. hvis man er bare lidt omhyggelig med at route sit print er ens
komponenter nok kommet med posten før man er færdig med at bore ;-)

--
-jens

Re: Surface Mount for begyndere :-)

samle 10
smd
kommer

Jeg har købt nogle hos PC Elektronik. Han er på www.pc-elektronik.dk Han har
kun MELF på nettet men har også andre. Giv ham et ring.
Jeg kan anbefale at nøjes med 1206 eller 0805. Jeg har bruget 0603 (de er
små) og 0402 (de er fa.... ikke til at bruge). Jeg har også set de nye 0201
men de mindre end fluelort fra en dværg flue.

Benny

Re: Surface Mount for begyndere :-)

0201

Til loddekolbe er 0805 meget nemme at bruge
Den eneste fordel ved 1206 er kan gå 4 baner mellem ø'erne på dem
0603 er ikke loddekolbevenlige, men er lette, hvis man har en lille ovn
0201 flueknepperi (kræver megen præcision), og er ikke egnede til
køkkenbordsprint, og folk med normalt syn.

Bo //

Re: Surface Mount for begyndere :-)
er

Tja, og så skal der jo af og til bruges lidt effekt ;-)
De fire baner kræver nu mere en almindeligt omhu - fx. holder den vist ikke
helt med Olimex' 10/10 (?)...

Det synes jeg nu ikke er et problem.

Enig. Tilgengæld kan 0612 quad-packs anbefales hvis man har lidt plads =)

/A