Superfølsom CD-afspiller..

Hejsa

Jeg var i weekenden en tur på den lokale genbrugsplads og fandt et fint
Samsung MAX-445N kompakt stereoanlæg og nogle fine Sony højttalere (utroligt
hvad folk smider væk).
I anlægget er der en 3-disk CD-afspiller.
Den virkede ikke så godt til at starte med, den ville ikke læse CD'er men en
grundig rensning løste problemet.
Nu er der så bare det problem at den mindste rystelse (har trægulv der
gynger bare en bus kører forbi) får CD-afspilleren til at tabe pusten og
bruger 2-5 sek. på at finde tilbage til hvor den var.

Mit spørgsmål er så om der kan gøres noget ved det?

Jeg ved godt at muligheden for at selve laserdioden ved at være slidt er
tilstede, men jeg vil altså ikke ofre for mange penge på at få den til at
virke.
En husmands-løsning er det jeg er ude efter :o)

Omend ikke andet så sidder der da nogle gode dele i anlægget, de kan sikkert
bruges til noget andet sjovt..

Mvh
Benjamin

Re: Superfølsom CD-afspiller..

Ophæng CD-afspilleren på en fortovsflise, der hænger i cykelslanger :-)

Re: Superfølsom CD-afspiller..

Se dét er en ægte husmands-løsning ;o)

Jeg tror bare ikke at det kommer til at se specielt godt ud, det skal nok
virke ingen tvivl om det, meeen alligevel... :o)

Mvh
Benjamin

Re: Superfølsom CD-afspiller..

Hvordan tror du vi kunne bruge en vinylpladeafspiller i gamle dage?

Jeg havde et par solide vinkler boltet på væggen. Derpå en lille
specialbyget luftmadras og ovenpå den granitklods på vel 25kg, og øverst
oppe: pladespilleren.

Bo //

Re: Superfølsom CD-afspiller..

Ja, laseren er nok slidt som du selv er inde på, men du kan da godt forlænge
levetiden på anlægget lidt endnu, det eneste det kræver er at du finder den
trimmer, der bestemmer strømmen til dioden og justerer den lidt op til den
opfører sig pænt. Det holder selvsagt ikke evigt, men er du heldig kan du
sagtens have glæde af den i lang tid endnu. Dette kan evt. gentages et par
gange, men hver gang falder intervallet jo selvsagt, da den slides hurtigere
jo mere der skrues op :o)

Mvh
Morten

Re: Superfølsom CD-afspiller..

at
forlænge
den

Det må jeg prøve..
Men hvor finder jeg lige den fætter henne?
Der sidder 4 trimmere på et print under dioden:
1: F.BIAS
2: E.F.BAL
3: FE
4: TE

Derudover sidder der en forseglet trimmer på det lille print hvor dioden er
fastmonteret på.

Jeg har fundet diagrammet, men der er intet der hentyder til hvad der er
hvad af de trimmere.
Jeg er bedst overbevist om at det er trimmeren ved dioden der skal "peppes"
lidt, men jeg vil lige være sikker inden jeg roder med noget.
Min erfaring med rep. er mest indenfor video/TV, har da også udskiftet
laser-dioder i DVD-RW drev til PC, men jeg har aldrig prøvet at justere
sådan nogle.

Mvh
Benjamin

Re: Superfølsom CD-afspiller..

Jep, det plejer at være den ;)

Har selv benyttet mig af tricket, typisk til computerdrev når et drev har
spasset og computerbixen ikke lige har haft åbent :o)

Mvh
Morten

Re: Superfølsom CD-afspiller..

Hvis den har stået hos rygere kan det være der er 'røgslør' på overfladen af
det skrå spejl der sikkert sidder under linsen. Og evt. på undersiden af
linsen også. På nogle lasere kan man tage linsen og ophænget af, så man kan
komme ned og rense spejlet. Og på nogle kan man snige en tynd pind ned forbi
linsen uden at afmontere den.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark