Subjektiv opfattelse af høje toner

Jeg ved ikke om emnet er OT her men prøver alligevel.
Nogle digitale medier har en samplingfrekvens på 44.1kHz og filtrerer alt
over 20kHz væk.
Hvad nu med toner der ikke er rene sinus ? f.eks. firkanter..de indeholder
en hulens masse højere harmoniske så f,eks, en firkant ved bare 8 kHz vil
nærmest ligne en mellemting mellem en dårlig trekant og en sinus....kan man
ikke høre det ? Eller kan vi ikke høre forskel på sinus,trekanter og
firkanter mv. når vi når bare op omkring de 6 kHz ?

Re: Subjektiv opfattelse af høje toner

Du skal nok over i lydgruppen...

man

Uden at have prøvet er jeg overbevist om at det godt kan høres....

Folk med supertweetere (der typisk går op til 100khz) vil (forhåbentlig)
hævde at man kan høre transienter langt højere end de 20khz.... Og jeg tror
de har ret. I hvertfald har de systemer jeg har hørt med sådanne lavet
rigtig pæn "luft" i diskanten =)

/A

Re: Subjektiv opfattelse af høje toner

Jeg spørger fordi jeg observerer at mange lydkort cutter ved 20kHz.....gamle
CD afspillere også. Dvs. det udstyr kan ikke levere ordentlig lyd ?

ved lave frekvenser kan jeg høre tydelig forskel på sinus, trekant og
firkant....men nu har jeg en høredefekt så mine
subjektive målinger vil ikke være retningsgivende :(

Re: Subjektiv opfattelse af høje toner

Hvorfor begrænser du det til gamle ?

Re: Subjektiv opfattelse af høje toner

Begrænser til gamle fordi nye tit anvender oversampling og dermed tilfører
lydbilledet noget kunstigt....interpolering af signalet

Re: Subjektiv opfattelse af høje toner

Hm, ja det bliver kun kunstigt, for der er ikke noget info på pladen over
20K.

Hvis man kan høre op til 20K, så burde man kunne høre forskel på en sinus og
en savtak op til 10K. Men ved firkant kan man kun op til godt 6K, da den
ikke indeholder 2. harmonisk, som en savtak gør.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Subjektiv opfattelse af høje toner
On Tue, 21 Dec 2004 18:23:54 +0100, "Jan Pedersen"

Og resulterer i harmoniske over 20K?

Nixen.

Re: Subjektiv opfattelse af høje toner

man

De forskellige kurveformer fås ved at blande grundfrekvensen, med højere
frekvenser

Prøb at downloaded http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html og find siden
waveforms, der kan du se og høre forskellige kurveformer. Hvis dit lydkort
har høj samplefrekvens, så kan du også prøve om du kan høre forskel (dette
er dog ikke særlig videnskabeligt, da windows måske ændre lyden, når den
downsampler).

FFT viser hvilke frekvenser der er blandet, hvis du vælger "user"
kurveformen kan du selv blande.

Re: Subjektiv opfattelse af høje toner

Næ ku ikke høre forskel over ca. 6 kHz :)

Re: Subjektiv opfattelse af høje toner
On Tue, 21 Dec 2004 18:16:42 +0100, "Jan Pedersen"

Netop. Og de færreste kan høre forskel over 2KHz hvis de ikke har en
reference.
Re: Subjektiv opfattelse af høje toner

man

en firkant har kun ulige overtoner eller harmoniske og de bliver svager jo
højere de er,  7 harmoniske er således kun en
7 del af grundtonens amplitude, 9 harmoniske en 9 del o.s.v.
du kan altså ikke bruge den som mål for for ret meget, når vi taler om at
høre tonens klangfarve ved forskelige frekvenser

musikinstrumenter og menneske stemmer er derimod langt mere komplekse end en
simpel firkant
antal af harmoniske og deres indbyrdes amplitude kan være urolig kompleks.
For nogle instrumenter er de harmoniske medløbende, ! de ændre altså
frekvens fra tonen (lyden) bliver
sat ind til den når sin maximum amplitude.

et kirke orgel  for eks. Lyder for en ældre mand (kvinde) anderledes end for
en ung mand
det er jo kent sag at jo ældre vi bliver jo mere begrænset bliver vores evne
til at opfatte
meget høje (frekvens) toner.
Den unge man opfatter lyden som skinger og måske lidt ubehagelig ved
høje(frekvens) toner.
Den lidt ældre mand opfatter den samme lyd som mere rund og behagelig.
det menneskelige øre kan som ung opfatte en frekvens på op til 22Khz, som
ældre
langt mindre ,dette er et videnskabeligt faktum.
Lydstyrke derimod er et subjektivt fænomen og har været genstand for meget
forskning.
Amplitude er en fast størrelse og eksakt målebar , lydtryk eller lydhøjde er
noget der opfattes i øret
og hjernen, det kan også måles ,bare ikke så let og så eksakt som amplitude,
det måles i "sones" eller "phon"
en fordobling af amplituden er altså ikke lig med en fordobling af det
intryk vi for af lydens styrke
og netop lydstyrken er grunden til at vi opfatter en ændring i "lydbilledet"
når vi forøger den øverste grænse frekvens
om det er med fancy elektronik eller med en supertweeter er ligegyldigt ,
hvem kan sige om en sinus tone har
eksakt samme lydstyrke som vindens susen i træerne ?

udrag fra en artikel serie der snart kommer på min hjemmeside

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Det forklarer jo at der kun er gamle mennesker der komme i kirken 8)

Ved hvilken alder udvikler man den afhængighed af kirkeorgelspektakel?
(Bare så jeg kan prøve at udvikle modstoffer inden da. ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

ja vi har jo alle en lyd hvor de små nakke hår rejser sig ,den klasiske er
jo negle
der langsomt river ned af en skole tavle ,den  skaber altid opmærksomhed
selv ved lav "Loudness" , akustisk totur ( bliver brugt af CIA , sammen med
amerikansk olie ) :)

 ja kurven knækker brat ved de 40 ,, sååå
og jeg kan jo kun gætte på din alder efter det billede der er på din hjemme
side ,
og billeder er jo taknemlige siges der :)
det er cirka ved den tid hvor det begynder at knibe med at se hvad der står
på en IC uden læsebriller

apropo hjemmeside
http://www.elektronikteknolog.dk This Site is Suspended! ??

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Subjektiv opfattelse af høje toner
Hej Michael,

Hmmm, det vil vel så sige at de også bruger Amerikansk olie for at få
Arabisk olie ? ;)

Ups... Too late... Must go to church... Dammit'  ;-/
Min kæreste nævner også af og til noget om selektiv hørelse, men det er så
nok fordi "gider du tage opvasken" ligger i en højere toneart end "vil du
ha' en sjus" ;)

Tjaa, det er vel efterhånden 2..3 år siden det blev knipset, men jeg kom da
til verden et års tid før Barbie (hende der er plastic over det hele).

Ikke altid desværre.

Synet begynder så småt at glide allerede omkring de 30 (har en øjenlæge
fortalt mig) og jeg må da også bruge lup til IC'et og den slags - når jeg
er rigtig træt kan jeg dårligt se om der overhovedet er skrift på dem ;-/

Tjaa, må se at få betalt hotelregningen, også på et af mine andre domæner
8-/
Forhåbentligt får jeg tid til at gøre noget ved det i den første uge af det
nye år.

--
Venlig hilsen,
Søren