Styring til RGB LED Stripes

Er der nogen her i gruppen der kender lidt til at lave en styring til RGB
LED Lysbånd.

Da jeg vil have lavet lidt gang i sådanne et project og evt lave noget
styring dertil så jeg kan styre det via en PC. Så jeg selv kan kæde det
sammen med mit Media Center for programering er intete problem.

Men synes ikke jeg har kunne finde de store informationer om det på nettet.

Er kun lykkedes mig at finde den her
http://picprojects.org.uk/projects/bigmosfetrgb/index.htm
Som jeg går ud fra vil kunne bruges til sådanne Lysbånd uden dog at være
sikker.

De laver også en mindre udgave der kan styres via Seriel Porten, men den har
vidst ikke kraft nok til at bruges på Lys Bånd
http://picprojects.org.uk/projects/simplergb/index.htm

Dataene på det LED Lysbånd jeg havde tænkt på at bruge er:
12V fuldfarve fleksibel RGB LED bånd (ej vandbestandig)
Dimensioner: 995mm x 10mm x 0,3mm
LED typer:
Rød: 20-25 mA, GaAlInP
Grøn: 18-20 mA, InGaN
Blå: 18-20 mA, InGaAlN
LED afstand: 33mm (30 LED pr. m)
Lysvinkel: 100 grader

Hvor jeg skal bruge 3 Mener.

Er der andre der evt har flere informationer på en styring dertil eller evt
links til lignende projecter.

På Forhånd Tak.

Re: Styring til RGB LED Stripes

Hej Kim.

Jeg har bygget to af dem her, de er GENIALE! - skal have sat dem i bilen
når jeg får tid. har købt sådan nogle RGB strips der skifter farve,
eller viser en fast fra IKEA. De var rimelig billige sammenlignet med
hvad du får. En lille switchmode PSU (12) - 4 stænger med RGB lysdioder,
fine ledninger, og en lille styreboka med en PIC12F675 (FLASH - ikke
OTP!) osv.

http://www.diylife.com/2008/01/25/make-a-usb-color-changing-light /

God fornøjelse.

// Per.

Re: Styring til RGB LED Stripes
Okay den ser da også meget interessant ud.
Men er den krafig nok til at kunne trække RGB Stripes for det trækker jo
alligevel en del iforhold til enkelte dioder som de der viser det med.

Har du vet et link et navn eller noget til de lys du har købt i IKEA ?
For var da meget interessant lige at se hvad det var, om det kunne bruges.

Re: Styring til RGB LED Stripes

Hej Kim.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70115564

Hvis du sætter mosfetter i udgangen er der næsten ikke grænser for hvad
du kan trække, de bliver jo slet ikke varme, da det er PWM, og fetten
skifter imellem at være fuldt off og fuldt on, så der er intet varmetab.

Jeg har vidst sat tre BD139 i min og det spiller bare, de er iskolde med
  8 af de lyslister fra IKEA.

Det er jo en fin konstruktion, printet er nemt at lave og der sidder
ingen eksotiske stumper i den.

// Per.

Re: Styring til RGB LED Stripes

Microchip har en application note med en PIC12HV615, som er
sammenlignelig med en 12F675. Denne konstruktion kan ikke styres fra en
computer, men der er ledige I/O-ben og rigeligt plads i
programhukommelsen:
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId18%24&appnote=en524189

Tomas

Site Timeline