Styring af ventilator med lysdæmper - en dårlig idé?

Er nysgerrig - kunne man evt. godt bruge en alm. lysdæmper til at
regulere omdrejningstallet på en ventilator?

Kan se at fx lindab-produkterne (fx
http://www.vvsweb.dk/productdetails.aspx?productid10%7444 ) har en
indstilling for minimumshastighed på ventilatoren (kalibrering), men
ellers lugter det af alm. spændingsdelen a.la. en drejelysdæmper til kr.
158,- hos Harald (http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr52%81 -
300W .. ca. det samme som Lindabs 1.5A)

Gør man noget rivende galt ved at forsøge sig ud i at koble sådan to
ting sammen?

Er der evt. forskel på små (badeværelses-)ventilatorer og større
400V-motorer (ca. 100W, monteret med kondensator) hvad angår egnetheden
af løsningen?

mvh Steffen

Re: Styring af ventilator med lysdæmper - en dårlig idé?

Ja, hvis lysdæmperen er beregnet til induktiv last. Ellers brændes ade af.

Re: Styring af ventilator med lysdæmper - en dårlig idé?

Ja, du burde kunne bruge den billigere lysdæmper fra HN.

Nej, ikke så lang tid vi taler om en lille badeværelses ventilator.

Ja, små komutator "universal" motorer kan reguleres med triac, hvorimod
asynkrone motorer
ikke kan regulers med triac men istedet må reguleres på frekvensen.

Læs meget mere her: www.epanorama.net/links/motorcontrol.html

Mvh
Gert K.

Re: Styring af ventilator med lysdæmper - en dårlig idé?

Jo små asynkronmotorer kan godt spændingsreguleres, masser at fx.
staldventiolatorer kører med triac rgulering, en fasede og tre fasede.
Det er de såkaldte skyggepolsmotorer der anvendes til belastninger m.
stigende momentkarakteristik

Mv.h.

Børge

Re: Styring af ventilator med lysdæmper - en dårlig idé?

Spændingsdeling til er der nu ikke tale om i de nævnte triac-reguleringer
du henviser til, prøv at læse her for at få mere at vide om
triac-regulering:

http://home.howstuffworks.com/dimmer-switch.htm

www.lutron.com/product_technical/FAQ.asp

Mvh
Gert K.

Re: Styring af ventilator med lysdæmper - en dårlig idé?

Jeg har styret en 60 cm propel med en lysdæmper. Problemet kan være at
få den igang så til det lavede vi det sådan at den altid starter med
mindst 75 % power.

Faktisk havde vi 5 af disse blæsere :-), der alle kørte.

Re: Styring af ventilator med lysdæmper - e n dårlig idé?

Tak for de mange svar og links hidtil (og opklaringen omkring
spændingsdelen i forhold til triac'ens lyksaligheder) .. jeg kan se at
der vist ikke kan ske noget ved at prøve. Til gengæld har jeg fra anden
side også hørt at det absolut bedste er at køre 400V-motorerne uden
kondensator, og i stedet bruge en rigtig frekvensomformer.

Men det billigste jeg har fundet i den retning er så til gengæld et par
ventilationsstyringer nedtaget fra svinestalde (hvor det hele er bundet
op på temperatur-styring). Men det er så til gengæld med motorværn og
det hele ..

- Om det måske alligevel kan laves simpelt ved simpelthen bare at sætte
et potmeter ind i stedet for den tiltænkte ntc-modstand, kunne
selvfølgelig godt tænkes. Det skal lige overvejes om der skal gå en
plovmand til et forsøg der.

Er der ellers nogen der har en idé til hvor man finder den billigste
400V frekvensomformer? (á la
https://www.lindabnetvent.dk/catalog/product.asp?MMITNO=CORU3125H&lng=DK ).

Mvh Steffen

Site Timeline