Styring af ventilator fra 3 rum

Jeg har brug for hjE6%lp til dette og hE5%ber der er nogle her der kan
hjE6%lpe.

Jeg har fE5%et lavet et ventilationsanlE6%g som jeg nu skal finde en
lF8%sning til at styre.

AnlE6%gget kan beskrives sE5%ledes:

En ventilations motor pE5% loftet der er tilsluttet rF8%r fra 3 rum.

Toilet i stueplan
Toilet pE5% 1. sal
BadevE6%relse pE5% 1. sal

Det jeg nu F8%nsker er fF8%lgende:

En styring der aktiverer motoren nE5%r:

Toiletterne benyttes (PIR fF8%ler i hvert af toiletterne)
Der er fugtigt i badevE6%relset (Fugt fF8%ler)

Forsinket stop af motor - f.eks. slukkes fF8%rst 5 min. efter at
toilettet forlades

Jeg har sF8%gt og lE6%st rigtigt meget pE5% nettet - men da jeg ikke har
erfaring med styring (PLC) eller anden advanceret lF8%sning - ja sE5% stE5%
jeg lidt pE5% bar bund og hE5%ber at der er nogle der kan hjE6%lpe.

Jeg har set pE5% PLC Moeller easy modeller men gE5%r i stE5% - for hvilke
PIR fF8%lere skal man bruge osv osv.
AltsE5% hjE6%lp hjE6%lp hjE6%lp

mvh

Claus

Re: Styring af ventilator fra 3 rum
Hej

[...]

stE5%r
[...]

Du har brug for nogle fF8%lere der kan give dig et signal. Der skal du
finde ud af, hvilek du kan/vil bruge.
Herefter har du bare brug for en simpel off-delay timer der kan lave
tidsforsinkelsen.

Klaus

Re: Styring af ventilator fra 3 rum
On 29 Jul., 09:21, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"

foreslE5%r de 2 PIR fF8%leres kontakter i parralel...og sE5% fugtstyringen
et relE6%-kontakt osse i parralel med PIR'erne.. sE5% er det det med
forsinkelsen... det mE5% ku klares, nE5%r der kommer signal fra PIR/fugt,
der aktiverer kontakt igen parralel med pir/fugt.. sE5% uanset hvilket
kontaktsE6%t der aktiveres, starter "nedtE6%lling's-timer".. ( bare en
ide..)

Willy

Re: Styring af ventilator fra 3 rum
og har virket her i 30-40 år!

lavet med lowtech,
en cm2 veroboard (monteret hveranden bane som "flettede fingre") som
fugtføler til et "forstærkerrelæ" og signal fra lyset (som i vort
tilfælde altid tændes ved brug af rummene). Dette signal kan dog let
hentes fra en rumføler fra jem&fix.

Det må være elementær basisviden at overføre til en moderne styring. Jeg
brugte 2-elektromaticrelæer - det var teknikken dengang :-)

finn

Re: Styring af ventilator fra 3 rum

Her på denne side er der faktisk alt hvad du skal bruge, men det er dyrt,
til gengæld kan du til enhver tid udbygge systemet.

http://www.smartbuilding.dk/smarthouse/download/datablader_dk.php

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Styring af ventilator fra 3 rum
Dette kan evt. laves med enheder fra www.zensehome.dk.

Alt der kræves er 230V og lidt programering.
Fugtføler er nok det der hvor der er lidt specielt men en 230V eller 12 V
fugtføler.

Hilsen Claus