styring af step- eller dc motor....

Hej NG

Jeg sF8%ger et lille kredslF8%b der kan "lE6%se" en manuel bevE6%gelse pE5%
 et
xy bord og overfF8%re det elektrisk til et andet xy bord bestykket med
step eller dc motor.

BevE6%gelsen foregE5%r real time.

Er der en der kan give et forslag til dette ?

/Svend

snipped-for-privacy@events.dk

Re: styring af step- eller dc motor....

Hvor store er de borde?
Hvor hurtigt skal de bevæge sig?
Hvilken opløsning?
Hvordan bevæger du xy bordet manuelt?
Hvad skal det bruges til?

Hvor mange ms lag og hvilken samplerate?

Ok: En PC + noget software + et i/o board til printerporten.

Fortæl noget mere om det problem du vil løse, så kan det ske nogen
kommer med et forslag.

Re: styring af step- eller dc motor....
Opgaven gE5%r pE5% at lave nogle kopier 1:1 af prototyper der er
fremstillet i skum og belagt med glasfiber overflade.
Kopierne skal enten vE6%re ret eller spejlvendte.

PE5% det ene bord fastspE6%ndes prototypen og med en "fF8%ler" hE6%ngende n=
ed
fra et xyz arrangement skal dette xyz mE5%l overfF8%re til et andet bord
hvor fF8%leren er erstattet af en overfrE6%ser.
NE5%r fF8%leren bevE6%ges over emnet manuelt xyz kopieres det mE5%lte emne =
til
overfrE6%seren.

ca. 200x100x30 cm bredde, dybde og hF8%jde

efter hE5%ndens bevE6%gelse over emnet

det vides ikke, men det er ikke i tusindedele

?

Jeg hE5%ber at ovenstE5%ende kan give jer en ide om opgaven.

/Svend

Re: styring af step- eller dc motor....

Well, mit bud på det er at lave det med det samme xyz bord og først lade
den scanne hele prototypen ind på computeren, på den måde kan der nemt
rettes evt detaljer og der kan nemt laves mange kopier.

Jeg ville bygge en probe i stil med denne her og montere den i fræseren:
http://www.brusselsprout.org/CNC/1P-Probe /

Så ville jeg skrive et lille program til pc'en som bruger proben til at
scanne emnet.

Når emnet er scannet evt. natten over hvis det skal være i meget høj
opløsning så skal data incpiceres og evt. rettes til.

Det nemmeste er selvfølgelig at tage på en konkursauktion, som f.eks en
af de her: http://www.damb2b.com/index.php?lang=dk og købe en cnc fræser.

Hvilken styring der skal til kommer helt an på hvilke motorer man
vælger, men det er vist meget populært at bruge servomotorer (dc motor +
encoder) hvis det skal være hurtigt.

Alternativt kan man jo også bygge et eksisterende bord om eller måske
lave et helt fra bunden.

Re: styring af step- eller dc motor....

Ja, man kunne jo bygge sE5%dan en: http://www.solsylva.com/cnc/1aplanshome .=
html

Men hvem kan lave programmeringen og opsE6%tning af sE5%dan et system i
Ebeltoft.

/Svend

Re: styring af step- eller dc motor....

http://www.cnczone.com /

HM

Re: styring af step- eller dc motor....

http://www.cncdudez.com /

HM

Re: styring af step- eller dc motor....

Hvis det er noget med penge i, kender jeg et firma, der kan det.

-pls kontakt mig