styring af step- eller dc motor....

Hej NG

Jeg s=F8ger et lille kredsl=F8b der kan "l=E6se" en manuel bev=E6gelse p=E5= et xy bord og overf=F8re det elektrisk til et andet xy bord bestykket med step eller dc motor.

Bev=E6gelsen foreg=E5r real time.

Er der en der kan give et forslag til dette ?

/Svend

snipped-for-privacy@events.dk

Reply to
sbjensen

Hvor store er de borde? Hvor hurtigt skal de bevæge sig? Hvilken opløsning? Hvordan bevæger du xy bordet manuelt? Hvad skal det bruges til?

Hvor mange ms lag og hvilken samplerate?

Ok: En PC + noget software + et i/o board til printerporten.

Fortæl noget mere om det problem du vil løse, så kan det ske nogen kommer med et forslag.

Reply to
Flemming Frandsen

Opgaven g=E5r p=E5 at lave nogle kopier 1:1 af prototyper der er fremstillet i skum og belagt med glasfiber overflade. Kopierne skal enten v=E6re ret eller spejlvendte.

P=E5 det ene bord fastsp=E6ndes prototypen og med en "f=F8ler" h=E6ngende n= ed fra et xyz arrangement skal dette xyz m=E5l overf=F8re til et andet bord hvor f=F8leren er erstattet af en overfr=E6ser. N=E5r f=F8leren bev=E6ges over emnet manuelt xyz kopieres det m=E5lte emne = til overfr=E6seren.

ca. 200x100x30 cm bredde, dybde og h=F8jde

efter h=E5ndens bev=E6gelse over emnet

det vides ikke, men det er ikke i tusindedele

?

Jeg h=E5ber at ovenst=E5ende kan give jer en ide om opgaven.

/Svend

Reply to
sbjensen

Well, mit bud på det er at lave det med det samme xyz bord og først lade den scanne hele prototypen ind på computeren, på den måde kan der nemt rettes evt detaljer og der kan nemt laves mange kopier.

Jeg ville bygge en probe i stil med denne her og montere den i fræseren:

Så ville jeg skrive et lille program til pc'en som bruger proben til at scanne emnet.

Når emnet er scannet evt. natten over hvis det skal være i meget høj opløsning så skal data incpiceres og evt. rettes til.

Det nemmeste er selvfølgelig at tage på en konkursauktion, som f.eks en af de her:

og købe en cnc fræser.

Hvilken styring der skal til kommer helt an på hvilke motorer man vælger, men det er vist meget populært at bruge servomotorer (dc motor + encoder) hvis det skal være hurtigt.

Alternativt kan man jo også bygge et eksisterende bord om eller måske lave et helt fra bunden.

Reply to
Flemming Frandsen

:

r +

Ja, man kunne jo bygge s=E5dan en:

html

Men hvem kan lave programmeringen og ops=E6tning af s=E5dan et system i Ebeltoft.

/Svend

Reply to
sbjensen

Hvis det er noget med penge i, kender jeg et firma, der kan det.

-pls kontakt mig

HM

Reply to
Harald Mossige