Styring af lyset på min bil

Hej alle

Jeg har set at på nogle Volvo biler kan man tænde lyset på bilen, efter man
har pakeret bilen, også slukker det selv efter et stykke tid.
Kan man bygge / købe en box som kan det?
Lyset skal vel være tændt i ca. 30 sek men det må gerne være, så man selv
kan reg. tiden.

Håber i kan hjælpe.

MVH

Henrik

Re: Styring af lyset på min bil
Hej Henrik

Sådan en box kan købes i enhver autoudstyrsforretning.

Mvh Max

Re: Styring af lyset på min bil

Ja, til interørlyset... Jeg tror at det Henrik mangler er til
frontlyset....

Re: Styring af lyset på min bil
Ja det skal kunne styre nærlyset.
Den skal kunne åbne for en 12 V udgang, som er tidstyret, det kan så styre
et relæ, hvor nærlyset bliver tilsluttet.
Signalet skal være et 12 v signal, som kan komme fra fjernlyskontakten.
Så når den er blevet aktiveret, så holder den udgangen åbnen i f.eks 60 sek.

Håber i kan hjælpe.

Henrik

Re: Styring af lyset på min bil

Hvilken bil ?

Altså en 555'er i standardopstilling.

Så, hver gang du har lang lys på, har du nærlyset tændt i 60 sek ?

Re: Styring af lyset på min bil
Det skal bruges når jeg kommer hjem en mørk aften og stiller bilen.
Inden jeg lukker døren til bilen, giver jeg lige kontakten til det lange lys
et tryk.
Også tænder lyset (Langt eller kort) i f.eks 60 sek så men kan finde vej til
huset, med brug af lyset på bilen.
Det skal kun virke når bilen er stoppet. men det skal jeg nok finde ud af.

Det er noget Volvo også har, men nu har jeg kun råd til en Toyota :-)

MVH

Henrik

Re: Styring af lyset på min bil
Den Sun, 26 Jun 2005 09:38:09 +0200. skrev Henrik Jørgensen:

<snip>

Tag stellen til dit relæ fra B+ på generatoren. (Det er den der styrer
ladelampen)

Man har jo lov til at stjæle de gode ideer;-)

Christian Treldal

Re: Styring af lyset på min bil
hvorfor ikke lave, så de automatisk gør det hvergang du slukker bilen!

--
  Calle.

Re: Styring af lyset på min bil

Det behøver ikke være volvo. Fiat punto har det, så hvis du har råd til
toyota har du sikkert også råd til fiat. Det er jo nok ikke fordi du vil
skifte bil for at få den feature, men hvis der er nogen der vil til at
konstruere det er det meget rart at kende funktionen. Inden du forlader
bilen aktiverer du det lange lys = 30 sekunders "gå hjem lys". Flere tryk
giver selvfølgelig mere tid (op til max 3 min. tror jeg, for at skåne
batteriet). Skal man til at pille i bilens elsystem mangler jeg tit en
feature der gør at man kan lukke elektriske vinduer uden tænding slået til.
Det er kun når jeg kører firmabilen, fiat'en kan selv. 30 sekunder efter
tændingen er fjernet kan man stadig åbne og lukke vinduer.

cv

Re: Styring af lyset på min bil
det laver man bare på samme måde, og lader timer delen trække lysrelæet
--
  Calle.

Re: Styring af lyset på min bil
Kan (SK1164 Universaltimer 1-6 Minutter)  ikke bruges ?
Har fundet den hos Brinck. http://www.brinck.dk/index.asp?link=smart
Bliver den aktiv ved 12 V signal ?

MVH

Henrik

Re: Styring af lyset på min bil

Hvad fejler:
http://www.brinck.dk/byggesaet/br6.asp
Til den voldsomme pris af hele 37 kr !!!

Minus sluttes til ladelampen, plus til tænding og udgangen til et relæ,
der kan give lys.

Re: Styring af lyset på min bil
Hej,

Et meget simpelt kredsløb: