Styring af HF spole med dæmp

Hejsa

Jeg står og skal have styret et lysarmatur.

Når det tænder, skal det langsomt skrue op for lyset over f.eks. en halv
time, og på samme måde skal det dæmpe lyset over ½ times tid, når man
slukker for lyset.

HF Spolen i armaturet er forberedt for dæmp, så der går en ledning ud
(0-10V), hvor jeg i øjeblikket har et drejepotmeter på.
Hvordan gør jeg så det sker automatisk.. Kan ikke lige gennemskue, hvordan
jeg får et "potmeter" til at dæmpe automatisk ;)

Mvh Flemming

Re: Styring af HF spole med dæmp

De fås digitale. Ved at sætte en tæller sammen med denne, må den ønskede
funktion kunne opnås

Re: Styring af HF spole med dæmp

Der går 1 ledning ud, hvor du har monteret et potmeter ????

Der må være mere en 1 leder, tegn og fortæl lidt mere, så skal du se....

Re: Styring af HF spole med dæmp
Det er nok mig der har forklaret mig lidt skævt :)
Der går EN ledning ud.. Med to ledere til et potmeter...
Og så vil jeg gå ud fra, armaturet smider 10V ud på den ene ledning, og så
med lidt spændingsfald over potmeteret får det nowet tilbage :)
Men hvordan styrer jeg det automatisk ??

Mvh Flemming

Re: Styring af HF spole med dæmp

Okay. Jeg har gang i et lignende projekt (til en bestemt modeljernbane).
Her kræver styringerne 0-20mA for at dæmpe.

Hvor simplet skal det være ???

Kan du lave procesorstyring ?

Har du set lidt på volumenpotmeretkredse ?

Re: Styring af HF spole med dæmp
Så simpelt som muligt... Gerne kun med en tidsindstilling, så det altid vil
dæmpe/skrue op, i et tidsinterval (Ca ½ time)
Det skal bruges til mit akvarie, hvor jeg synes det ville være helt ok, at
lyset bliver langsomt stærkere, når armaturet tænder, og omvendt, at det
dæmper over en halv time, inden det slukker helt.

Nej, desværre.... Har over vejet at lave det med IHC moduler

Huh ??

Mvh Flemming

Re: Styring af HF spole med dæmp

Med et kontaktur eller lignende ?

Hold da op, har du penge nok ???

DS 1669 eksempelvis en pulsgiver og et relæ til at skifte mellem "skru
op" og "skru ned".

Re: Styring af HF spole med dæmp

Her er en lysdæmper jeg har lavet, som kan præcis det du skal bruge!  :-)
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.gif
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.txt
Den kan også styre glødelamper direkte, det kan du evt. udelade hvis det
ikke skal bruges (Triac, PWM og savtak). Jeg bruger den hos min kongeboa,
det virker kanongodt!  :-)

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus