styring af flere lamper / dioder på kun EEN lidning ?

 er der nogen der kan styre flere ting pE5% een ledning , Der er
allerede stel og 12v, men jeg har kun een ledning tilbage

 jeg har siddet i min simulator og prF8%vet med skifte-registre men har
nogle timings og start problemer.

 sE5% tE6%nkte jeg at nye tog baner kan da kF8%re med flere tog pE5% samme
anlE6%g , er der nogen der ved hvordan det virker.

 det jeg skal bruge er

8 kontakter 3D%3D3D%3D3D% box  ------   ledning --------------box 3D%3D=
3D%3D 8
lysdioder.
stel
-------------
12 V

eller er der nogen der har helt andre IdE9%er ( multiplexere ? )

Martin.

Re: styring af flere lamper / dioder på kun EEN lidning ?

Den avancerede og totalt overkill-løsning hedder 1-wire. :-)

Ellers burde du kunne overlejre dine signaler på 12V-lederen og sende
clock-pulser på den frie leder eller omvendt.

Jesper Poulsen

Re: styring af flere lamper / dioder på kun EEN lid ning ?

Jah.  jeg har set 1-wire.
Men jeg havde tE6%nkt mig at lave noget PPM agtigt  lang puls 3D% 1, kort
puls3D%0,   og sE5% eet par "missing" til at latche et register. men,,,,
timingen driller :-/

Re: styring af flere lamper / dioder på kun EEN lidning ?

En spole i serie med forsyningen i begge ender og en kondensator mellem
forsyningskabel og logik, således at du injicerer logikken oveni
forsyningen på kabelstrækket. Du har så ren DC udenfor spolerne og ren
logik udenfor kondensatorerne.

Jesper Poulsen

Re: styring af flere lamper / dioder på kun EEN lidning ?

Jah.  jeg har set 1-wire.
Men jeg havde tænkt mig at lave noget PPM agtigt  lang puls = 1, kort
puls=0,   og så eet par "missing" til at latche et register. men,,,,
timingen driller :-/
Det kan snildt bringes til at fungere, og er i mit hoved langt det nemmeste.
Jeg har så også selv implementeret sådan en protokol engang.
Men det bør ikke være så svært, at det ikke kan lade sig gøre. Selvom det
driller lige nu.

Hvad er det der driller?

mvh
Kåre

Re: styring af flere lamper / dioder på kun EEN lid ning ?

Ok sE5% spiller den i multisim  . med kun 3 ic'er i remote enden... en
dual 555  3 invertere og et register med latch

Re: styring af flere lamper / dioder på kun EEN lidning?

Ja, det er der - som minimum mig :-)

Der burger man 2 ledere til at overføre data. Data køres gennem en
"effektforstærker" og når data rammer eet lokomotiv ensrettes data og
bruges til at lave DC ud ag. Lige inden ensretteren sidder der en
modstand der fører selve datasignalet over på microprocessoren, der
udfører de ordrer data indeholder.

I "gamle dage" havde man et system, med signingskredes i hvert
lokomotiv. Så fik et lokomotiv en frekvens og det næste lokomotiv en
anden frekvens. Så var det blot et spørgsmål om man sendete 1000Hz eller
5000 Hz kørespæmnding ud i sporet afhængigt af, hvilket lokomotiv man
ville køre med.

Til dit brug vil 1- vire være en god løsning, men det afhænger også af,
hvor dyrt det må være at drive 1 lysdiode.

Re: styring af flere lamper / dioder på kun EEN lidning ?

RS232? Første flanke starter en clock der så clocker 8 efterfølgende bits
ind i et skifteregister, og venter derefter på næste startflanke. Det kan
laves med ret få TTL'er og blokerbar oscillator.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline