Styring af flere DC-blæsere til ventilation .

Idéen er at have et antal lavspændingsblæsere (f.eks. 10 stk. á 12VDC)
siddende rundt omkring i huset. Afhængig af sæson/temperatur/behov skal
der kunne tændes for hver individuel blæser OG styres om den puster
eller suger; altså hvilken vej blæseren kører, for dermed at skabe det
bedste luft-flow til behovet (f.eks. ventilation efter bad, indsugning
af luft fra kølig nordside om sommeren til afkøling af huset osv.)

Natuligvis vil jeg gerne slippe for at trække flere ledninger rundt i
huset end højst nødvendigt og projektet har bestemt også en
"wife-acceptance factor", der er styret af total-prisen. Jeg er heldig
nok til at have nogle lavspændingsblæsere liggende - og en Arduino
micro-controller, der snildt kunne bruges til formålet. Det vil bestemt
ikke være et minus, hvis det var muligt at styre blæserhastigheden enten
direkte vha. spændingen der sendes til hver blæser eller evt. via
Aruduinoens PWM output. Selve styringen af hvornår hvilken blæser
foretager sig hvad, forestiller jeg mig at lave på en computer, så det
er ikke den ende af projektet der plager mig - men nærmere 'kablingen'.

Spørgsmålet er, hvordan jeg lettest/bedst/billigst styrer de tre
'tilstande' (sluk/pust/sug) på/til hver individuel blæser (eventuelt med
de digitale outputs fra Arduinoen, hvilket vel ville kræve to digitale
outputs pr. blæser?!) - altså kort og godt hvordan jeg slipper med at
trække så få kabler rundt som muligt og samtidigt ikke skal monterer
mere dyr elektronik  ved hver blæser end højst nødvendigt.

Er der nogen der har gode idéer (evt. principielle i stil med "one-wire
er lige hvad du står og mangler") - eller blot henvisninger til websites
jeg lige har overset?

På forhånd tak for evt. hjælp! :-)

/claus

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventilation.

Du skal nok ikke sende PWM rundt i hele huset, fra samme uPC. Pga støj
udtråling.
Så hellere end lille 8 bens Atmel eller PIC ved hver, med korte PWM
styrings ledninger.
Så kunne du også meget lettere sende serielle data rundt i huset som
kommandoer til hver enkelt.

Christen

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventilation.
Jeg kan godt lide din tanke, men 12V forsyning ??:
De larmer mer eller mindre, afh af type/effekt (WAF)
der kræves en 3-leder til hver blæser fra PWM - afstand/spændingstab?

finn

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventila tion.

En DC-blæser har som du skriver 3 tilstande

1. ingen spændingsforsyning: blæseren kører ikke
2. + til rød leder, - til sort, blæseren puster
3. - til rød leder, + til sort leder, blæseren brænder af

Desværre er tilstand 3 ikke reversibel...

Bo //

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventila tion.
Jeg ville skrive noget nær det samme, men vi ved jo ikke om det rent
faktisk er børsteløse motore (som jeg går ud fra du mener).

Mvh Jonas

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventila tion.

OK - det var jo så lige en (ret væsentlig!) detalje jeg havde overset
fuldstændig. (Hvorfor er det lige at det altid ender med at blive rodede
så snart ting går fra at være 'solid state' til at blive
elektromekaniske?!? :-/)

Findes der lavspændigs-blæsere der 'forstår' idéen og som skifter
retning når man vender polariteten på forsyningen (kan se at Jonas
skriver noget om børsteløse motorer i et svar til dit indlæg)?

/claus (nu ret skuffet...)

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventila tion.

børsteløse motorer har en længere levetid, fordi der ikke er kommutator
i dem. Det, der sætter levetiden for en moderne DC blæser er lejerene.
En anden fordel ved at undvære den traditionelle DC motor er at der
heller ikke er elektrisk støj fra dem.

Bo //

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventila tion.
Intet Navn skreiv:

Cat5-kabel er i praksis den billigste kabelen. Husk å legge til prisen
for en flakong utsøkt parfyme.

Btuk et stjernenettverk med en kabel til hver node.
Viften kontrolleres med et lite print:
    En TINY4
    (En DS78L05)
    En transistor, BC547?
    + motstander, kondensatorer, plugger &.c.

Dersom du programmerer asembler, så har jeg koden nesten klar, den
fungerer, men må reinskrives.

HM

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventilation.

Har du overvejet, hvor meget luft en 12V blæser kan flytte mellem 2 rum?
Specielt, hvis du placerer dem i et rør, hvor de vil få modstand.

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventila tion.

-det beror udelukkende på blæseren. Jeg bruger 12V blæsere, der virkelig
kan flytte luft. De koster spidsen af en bondgård, og bruger ca 45watt.
De lyder som resten af en jetjager...

Bo //

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventilation.

Det lyder som nogle der er eminente til atplacere i en bolig.....

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventila tion.

Nemlig. Derfor bruger jeg dem udendørs. Skal man flytte meget luft, skal
blæseren have et stort areal og køre langsomt, hvis ikke det skal larme.
  Tangentialblæsere er næsten gået af mode, men de larmer ikke ret meget.

Bo //

Re: Styring af flere DC-blæsere til ventila tion.

Gør-det-selv folket kan nogle gange finde den slags i skrottede overhead-
projektorer.

Mvh. NKJensen

Site Timeline