Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino - Page 2

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Vcc/Vss ?

Fortæl fortæl  :-)

Hvor får du forsyningsspændingen til din 4066 ?

Ps.  niveauet for hvordan 4066'eren ser Høj/Lav niveau på kontrolindgangene
afhænge af  forsyningsspændingen.

Jeg har masser af fantasi mht. "støj" Har efterhånden set en del eksempler i
praksis.

Hvad gavn gør en pull down modstand EMC messigt ?

Trådstarteren nævnte noget med han havde målt 35 ohm.  En typisk 4066 har en
ON modstand på adskillige hundrede ohm ved 5 volt forsyningsspænding.
Sikkert langt over 1Kohm hvis den forsynes fra fjernbetjeningens batterier
(3v typisk) ud over at den også vil bruge batteristrøm.
Måske det virker, måske det kun virker når batterierne er nye, måske det
slet ikke virker.

mvh
JBH

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Han skal styre det hele med en Arduino, sådan en kører ikke uden en
forsyningsspænding, så det burde ikke være et problem at finde noget til
4066'eren at leve af.

Ja, men nu er det jo næppe noget der er specielt højfrekvent, så hvis
man styrer 4066'eren med en digital udgang fra en AVR og holder
ledningerne under et par meter skal det nok virke fint.

Du har selvfølgelig ret i at en optokobler der sutter et par mA er meget
bedre hvis man vil trække mange Hektometer kabel, men det tror jeg ikke
der er tale om her.

1) Der er ingen EMC overvejelser her, det er DC som bliver styret af en
"stærk" GPIO udgang med relativt korte ledninger.

2) Ikke det fjerneste, men det er meget rart at 4066'erens indgange ikke
svæver rundt når man programmerer AVR'n og alle udgangene flyder.

Det betyder sandsynligvis ikke så meget, men selvfølgelig er det
smartest at teste det.

En fjernbetjening der kræver meget mindre end et par kohm i kontakterne
for at virke vil bruge alt for meget strøm til at være batteridrevet.

Det vil den ikke, for der er en Arduino involveret, det er en Atmega328
der kører fuld gas hele tiden, sådan en bruger alt for meget strøm til
at en sølle 4066 betyder noget i regnskabet.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Jeg kom forbi Brinck Elektronik og købte et par 4066. Det virker fint,
og jeg kan nu styre stikkontakterne fra computeren. Har dog kun prøvet
på en af de fire kanaler.

Dog er der en lille ting: når jeg sætter strøm til konstruktionen,
tænder fjernbetjeningen selv om programmet ikke sender nogen styreimpuls ud.

Hvad kan det skyldes, og findes der en let løsning på dette?

Anders foreslog en anden løsning med et 433 RF link kit. RF linket
virker fint, jeg kan få to arduinoer til at tale sammen (utroligt hvad
man kan få for 47 kr inkl. moms!), men det ser desværre ikke ud til at
være kompatibelt med mine fjernbetjente stikkontakter selv om
sendefrekvensen er rigtig nok. Sikkert noget med protokollen.

Alligevel tiltaler denne løsning mig meget da den er mere elegant end at
lodde ledninger hen over kontaktpunkterne på fjernbetjeningen, og så har
den flere fordele:

1. Fjernbetjeningen er fri til manuel betjening af apparaterne
2. Man undgår "fuglereden" med en masse ledninger på fjernbetjeningen
3. Man bruger kun én digital udgang på arduinoen mod 8 med
4066-løsningen, således at de andre er fri til andre formål.

Da jeg gerne vil styre/måle mange andre ring (fx elforbruget via blinket
fra elmåleren) gør punkt 3 at pengene på en kompatibel fjernbetjening
(250 kr) næsten er tjent ind på en sparet ekstra arduino.

Dog har jeg tænkt på en måde at reducere behovet for 8 digitale udgange
på til kun 3:

Findes der en IC som tager et 3-bit binært input og tænder den
respektive udgang 1-8?

Hilsen
Martin

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino
Hejsa,

74LS138??

/C

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Jeg vil lige lave en tilbagemelding, for det virker rigtigt godt!

Fra Tyskland købte jeg kompatibelt fjernbetjeningssæt:
http://tinyurl.com/2dmz84a

Det kan også fås i DK men 3 gange dyrere, og forsendelsen fra DE er den
samme som herhjemmefra :-)

Samme med dette kodebibliotek virker det direkte "ud af boksen" med
Arduino: http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num12%16065789/3

Selve RF kittet koster sølle 47 kr for sender-modtager, og
kodebiblioteket muliggør også modtagelse af koder fra fjernbetjeningen.
Dvs. jeg kan nu fjernstyre min Sheevaplug via Arduinoen - ret sejt,
synes jeg. Mulighederne er mange, fx adgangskontrol.

Nå, men hovedformålet er selvfølgelig den anden vej, nemlig fjernstyring
af stikkontakter, specifikt vores udendørslamper hvor jeg har været
irriteret over at skulle justere på tændsluk-uret en gang om ugen for at
følge med sæsonen. Nu styres det ved at solnedgangen udregnes en gang om
dagen (det har PHP indbygget) hvorefter der sættes en at-kommando
(timer) i Linux som sender en impuls til Arduino.

En anden ting jeg vil bruge dem til er når vi er på ferie. Her bruger
jeg normalt tændsluk-ure for at få det til at se ud som om der er nogen
hjemme, men en opmærksom tyv der kommer forbi jævnligt vil måske lægge
mærke til de faste tidspunkter. Med dette system kan jeg indbygge
varierende tidspunkter og tilfældige kortvarige "pauser" i belysningen.

Martin

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Sender den på 433mhz ?

Så kan du måske springe printet helt over og sende direkte fra arduino'en
med senderen herfra

http://let-elektronik.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id19%5&category_id28%&keyword43%3&option=com_virtuemart&Itemid86 %

Mostageren skal du så bruge til at dekode hvad den originale fjernbetjening
sender

Jeg har set der beskrevet men ikke hæftet mig nærmere ved det, da jeg ikke
bruger RF sættet til et andet formål. Jeg har en arduino i fyrrummet der
måler temperaturer. Det sender den så til endnu en arduino i huset der skal
styre vandvarmeren. Altså så der køres på centralvarme når der er varme i
akku tanken til det, og ellers skifte til elpatronen. pt kører udhuset fint
som prototype og kan i huset se temperaturene. Mangler så at interface til
vvb'en og skrive styringssoftwaren

/A

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino
Hej Anders

Hyggeligt at støde på dig her. Skrev for nylig til dig ang. råd om en
Rosenborg Vejrstation, og det var faktisk en bisætning i din mail som
gjorde mig opmærksom på Arduinos eksistens, så tak for det :-)

Ja for søren! 433,92 MH, Men det er vel det der går under 433 MHz?

http://let-elektronik.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id19%5&category_id28%&keyword43%3&option=com_virtuemart&Itemid86 %

Supergod ide; lyder som den helt rigtige og oplagte løsning. Og tilmed
sammenlignelig med optokoblere/switches i pris. Den vil jeg straks bestille!

Hilsen
Martin

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

http://en.wikipedia.org/wiki/Low-power_communication_device

433.925 MHz er kanal 35. Nu spekulerer jeg så på om RF kittet du linkede
til er bundet til en bestemt kanal?

Martin

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Jeg har fundet et par eksempler på folk som har gjort netop det jeg har
brug for:

http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num12%84587310/0
http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num12%16065789/3

Så nu venter jeg bare på at RF link kittet kommer med posten. Sammen med
en ekstra Arduino :-)

Martin

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Det var jo det jeg kunne huske at have læst/skimmet i jagten på den
information jeg selv skulle bruge :-)

OT: Hvilken Arduino bruger du?
Af ren nysgerrighed da jeg selv skal til at investere, hvilket board har
du investeret i, og fra hvilken forhandler til hvad pris?

pft
mvh Erik

Re: OT: Hvilken Arduino bruger du?

Jeg har 2 stk Dueminalove fra hhv http://www.electrozone.dk og
http://www.let-elektronik.dk . Prisen er den samme, 199 kr. Kan givetvis
fås billigere fra udlandet.

Fra let-elektronik købte jeg egentligt en Uno som min nr. 2 Arduino, men
der er desværre en konstruktionsfejl i Uno som gør den vanskelig/umuligt
at bruge i Linux: Hvis man bruger serielporten i sit program i Arduinoen
kan man ikke længere tilgå den fra Linux men er nødt til tilslutte den
en Windows-PC. Pt. kender jeg ikke noget fix så jeg fik den byttet til
en Dueminalove. De betalte returportoen, fin service.

I al praksis er der ingen forskel på Uno og Dueminalove, så hvis du
bruger Linux så gå efter sidstnævnte.

Jeg har egentligt ønsket at lege med mikrocontrollere i årevis men er
aldrig rigtigt kommer i gang før nu. Arduino gør det enormt let og
sjovt, og jeg har mange sjovt ideer :-)

Martin

Re: OT: Hvilken Arduino bruger du?

blev frarådet Dueminalove da den udgår, har bestilt en UNO idag

mvh erik

Re: OT: Hvilken Arduino bruger du?

Også fint nok hvis du bruger Windows. Eller hvis de har rettet problemet
med Linux.

Re: OT: Hvilken Arduino bruger du?

det var et problem med USB<-> seriel fra FDDi den er nu rettet og
certificeret

Re: OT: Hvilken Arduino bruger du?

Super. Tak for oplysningen.

Site Timeline