Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Hej gruppe

Jeg er i gang med en lille projektidé som egentligt burde være ret let,
men jeg har brug en smule hjælp.

Jeg har et sæt med 4 fjernbetjente stikkontakter som kan styres centralt
vha en trådløs fjernbetjening. Min idé er så at koble fjernbetjeningen
sammen med Arduino så den kan styre de enkelte stikkontakter.

Printet til fjernbetjeningen er vist her:
http://i55.tinypic.com/2zhe5xu.jpg

Hvis kontaktsættet A kortsluttes, tænder stikkontakten på kanal 1. Og
ved B slukkes den. Som printet er udlagt er det det samme som at der
tændes hvis C forbindes til Av (A-venstre) og slukkes hvis C forbindes
til Ah.

Nu havde jeg så håbet at tænd-sluk-funktione kunne udløses ved
simpelthen at sætte et passende punkt til Høj eller Lav så det kunne
styres med en af Arduinos digitale udgange, men så let er det åbenbart
ikke. Jeg har gennem en 33 ohms modstand (svarende til modstanden i den
ledende gummimåtte, målt med et ohmmeter) prøvet diverse forbindelser af
punkterne ved Av, Ah, Bv og Bh, samt C til hhv. plus og minus uden nogen
funktion.

Er der nogen der kan gennemskue (eller ved) hvordan den ønskede funktion
kan opnås? En løsning ville selvfølgelig være 8 små relæer, men det
forekommer mig lovligt besværligt.

Evt. andre ideer?

Ps. Er det forkert at forbinde gennem modstanden? Jeg tænker på om jeg
skal prøve en direkte kortslutning til plus og minus på batteriholderen
men er lidt bange for at brænde enheden af.

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino
Skal måske lige tilføje at der mellem Av og C og Bh og C er +3 v. Og at
der målt med et ohmmeter ikke er forbindelse med plus og minus på
batteriholderen ved nogen af punkterne.

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Optokoblere, korrekt forbundet over de relevante kontakter...

Kontaktpunkterne sidder sandsynligvis på en port, i en matrix som scannes.
dvs et tastetryk svarer til at et punkt i en række får forbindelse med et
punkt i en søjle, i scanningssekvensen. Hvis et punkt (række/søjle)
forbindes til + eller stel,  er det ikke et legalt tastetryk, og
kombinationen vil blive luset ud i en ordentlig scanningssw. I værste fald
brænder du porten af.

mvh
JBH

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

God ide. Det er mange år siden jeg sidst har leget med elektronik for
alvor, og jeg havde glemt at de fandtes :-)

Tror du at en optokobler kan drives direkte fra en af Arduinos digitale
udgange? Evt. med formodstand.

Lyder som en meget sandsynlig forklaring!

Martin

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Jeg googlede på Arduino og Optocoupler og fandt denne konstruktion
(kamerastyring) som også bruger en optokobler; her er der indsat en 540
ohms formodstand.

Martin

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Hmmm, spekulerer på om man kan købe flere optokobler i samme hus. Ville
jo være fedt hvis der fandtes en med 8+ koblere :-)

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino
4 uden plus har jeg set som max antal, fx
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=ILQ66-3-ND

men de fylder jo det samme alligevel

Christen

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino
Den 17.10.2010 22:54, skreiv Martin Larsen:

Jeg kjøpte et slikt sett fra CO, bare fordi jeg ønsket å se det
innvendig. *Det* settet kjører X10 protokoll, og prosessoren er en
6502-variant. (Comodore 64)

På printet har du to "avdelinger", senderen og kbd.logikken. Senderen
blir modulert med en leder fra logikken til senderen.

Dersom du har et (PC?) scoope, så kan du "avlese" alle 12 kodene, - og
googele på X10 + prorokoll, eller liknende. Du bør også lese noe om
KBD-teknikk generellt. ATMEL har et par bra Aplication Notes, AVRnnn.

Svare var kanskje noe utenom det du ventet, men det var et av de svarene
jeg kan gi ;-)

HM

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Jeg har desværre ikke noget scope. Kunne selvfølgelig lave et simpelt et
med Arduino ... :-)

Jeg tror jeg vil prøve med optokobler som foreslået af JBH.

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Nu er det 100år og en menneskealder siden, men dengang kunne man få
nogle c-mos kredse med switche - typisk 8 i en chip!
Måske de ku anvendes??

//finn

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

efterrationalisering:  4 i en chip - der skal jo være et styresignal. pr sw.

svjh 4060 eller deromkring

//finn

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino
Den 18.10.2010 10:57, skreiv cykelsmeden:

I prinsippet kan slike anvendes. Men jeg ville først verifisere at kbd.
var "bygget etter boken."

HM

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino
Den 18.10.2010 10:26, skreiv Martin Larsen:

Eller, så har du lydinngang på PC-en. Den kan brukes aom PC-scoope.
Googel PCscoope. Det skoopet går opp til 20 KHz.

HM

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Det rigtigt nok et matrix som bliver scannet, du kan selvfølgelig godt
bruge optokoblere, men husk at tage højde for polariteten.

En nemmere løsning, som ikke er følsom over for polaritet og som sikkert
også er billigere er at bruge et par 4066 switch kredse.

Så længe du deler stel og holder signalspændingerne under
forsyningsspændingen, så kan du tænke på kredsen som 4 relæer.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

4 relæ'er som også kræver en forsyningsspænding for at virke.

Jeg har med held brugt optokoblere i fjernbetjeninger, hvor batterierne er
bibeholdt og fjernbetjeningen stadig fuld funktionsdygtig og med den finesse
at en styrespænding på en optokoblerindgang svarer til et tastetryk. Kunne
man forestille sig et problem mht. støj/fejltrigning hvis en 4066 bruges i
matrixen ?

mvh
JBH

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Samt en temmelig stor ON modstand  ved 5 volt forsyningsspænding.

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Det gør optokoblere også:)

Det er nøjagtigt det samme med en 4066.

Det kommer an på hvor god fantasi man har, men det burde der ikke være
problemer med hvis man ellers kan finde ud af at smide et par digitale
DC signaler rundt uden at ødelægge dem.

En 10 k pulldown på hver indgang burde få svævende indgange til at falde
til ro.

MHT switch modstanden skal man ikke bekymre sig, sådan en gummi knap er
heller ikke verdens bedste leder, så de 100 Ohm fra en 4066 bør ikke
være noget problem.

  Medlem af hackerspacet i Århus: http://osaa.dk /

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Skal det forstås sådan at jeg kobler ind/udgangen over de respektive
printbaner for hvert tryk, forbinder indgangen til stel med en 10K
modstand, og så ellers sætter indgangen direkte til digital out på
Arduinoen?

Jeg kan jo bare se om jeg kan trigge fjernbetjeningen gennem en 100 ohms
modstand.

forsyningsspændingen, så kan du tænke på kredsen som 4 relæer.

Nu er det sådan at fjernbetjeningen kører på 3 volt (2 x AAA batteri)
mens jeg går ud fra at Arduino giver 5V på digital out.

Hvordan klarer jeg nemmeste det? En spændingsdeler? Hvis jeg nu bruger
en pulldown på 10k som foreslået og sætter yderligere en 10k mellem
signalindgangen og Arduino, så burde jeg vel få ca. 2.5 til signalspænding?

Martin

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

De 4 kontrolindgange sættes på digital out fra Arduinoen

De 4 "relæ kontakter" i 4066 sættes over de 4 knapper du vil styre

Næh en 4066 har typisk en ON modstand på ca.270 ohm ved 5 volt
forsyningsspænding
Prøv med 330 eller 470 ohm

Du bør forsyne 4066'eren med 5 volt fra Arduino'en aht batterilevetiden og
ON modstanden i 4066 men om det vil virke i praksis er ikke sikkert.

Ja,

Ps. 4066'erens skifteniveau er ca. halvdelen af forsyningsspændingen og den
har ca 0,5 volt hysterese. så hvis forsyningsspændingen er 5 volt, skal der
mere end 2,5 volt for at skifte.

mvh
JBH

Re: Styring af fjernbetjen stikkontankt med Arduino

Jeg prøvede med 560 ohm og det virkede fint. Så kontaktmodstanden i 4066
ser ikke ud til at være et problem.

Jeg havde en 4N25 optokobler liggende som jeg lavede en testopstilling
med sammen med Arduino. Den virkede ikke, så jeg målte lidt på den.
Transistordelen så ud til at virke, men ikke den indbyggede LED (der var
ca. 35 kohm mellem terminalerne uafhængig af polariteten). Jeg prøvede
derfor at sætte signalspændingen direkte på basen, og så lyste
testopstillingens lysdiode fint op, styret af arduinoen. Dernæst koblede
jeg så den "halve" optokobler til en af fjernbetjeningens kontakter og
det virkede også.

Ovenstående indikerer at man vel kunne lave en halvfusket løsningen med
8 transistorer og lidt modstande, men i realiteten er det nok nemmere at
holde styr på 2 x quad koblere/switche.

Mht. optokobler kontra 4066 så har jeg tænkt på at strømforbruget med
4066 må være en anelse mindre da der ikke skal drives 8x lysdioder. Er
det ikke korrekt antaget?

Martin

Site Timeline