Styring af akvariepumpe

Hej...

Det jeg søger er følgende... Et styring til en 230 volts pumpe..... Det jeg
skal kunne gøre er at trykke på en slukknap... Og pumpen slukker så... Det
specielle er så at den så automatisk skal tænde igen efter X antal
minutter....

Det er til et akvarie, hvor jeg gerne vil slukke cirkulationen mens jeg
fodre, men da det ville kunne danne danne en mindre katastrofe hvis jeg
glemte at tænke igen efter fodring ønsker jeg en dims der kan gøre dette
automatisk....

Nogen der ved om der findes byggesæt eller lignenden der kan dette....

Jeg er ikke selv en ørn til at finde komponenter og sætte sammen, men jeg
kan dog godt bruge en loddekolbe, så det behøver ikke være en færdig dims...

Nogen der har ideer...?

/Anders

Re: Styring af akvariepumpe

Kan du noget elektronik selv ?

En 555'er siger det dig noget ?

En 555'er koblet som one shot, pumpen sættes til relæket, så der er
strøm til det i "hvilestilling". Mens 555eren skyder sin ene puls af,
trækker relæet og slukker for pumpen.

Re: Styring af akvariepumpe
Hej Klaus...

Jeg har ikke roddet med elektronik de sidste 12-13 år, så det siger mig ikke
det vilde....

Det jeg leder efter er noget jeg egentlig bare selv skal købe ind til og
lodde....  Det med print og udregninger siger mig ikke så meget....

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette vil jeg da også gerne betale en
skilling....

Så det jeg sæger er altsp en kontakt der slukker ved tryk på knap, og som så
selv automatisk starter igen efter ca 5 min (må gerne ku indstilles... evt
med et pot-meter)...

mvh
Anders

PS: Kontakt mig evt på msn : anders @ intrapeople . Tom.... Skift T ud med
C.....

Re: Styring af akvariepumpe

Noget a'la dette:
http://www.brinck.dk/byggesaet/br6.asp , her skal du dog selv finde relæ
og strømforsyning.

Måske Minikit 111 fra Vellerman ville være bedre
http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_MK111.pdf

Her skal der blot laves lidt modifikationer for at det bliver til en
"one-shot"

Nej, du sving bare loddekolben - hvor bor du ?

Nope, dette er news :-)

Re: Styring af akvariepumpe

Havde faktisk også kigget lidt på det.... Men som sagt... Jeg har ikke
evnerne til at finde de sidste dele og binde dem sammen ...

Bor i frederikshavm...

Re: Styring af akvariepumpe

Okay, Vellerman byggesættet ville nok være bedre til dig så.

Her skal ben 2 løftes og forbindes til en modstand og en trykknap, ben 7
forbindes til ben 6, R2 og RV1 kan undlades og R1 forbindes til +
forsyningen, i stedet for D2 (som kan undlades). Pakkes ind i en pæn
kasse og...... vupti du har det du mangler.

Ellers kan man vel score en gammel trappeautomat et sted ?

Lasse (Madsen), hvor er du henne ?

Re: Styring af akvariepumpe

Lyder umiddelbart nemt....  Men tror ikke jeg fatter den helt...  Er
meningen at jeg laver en timer der tændes i 5 minutter... Denne sættes så
til er relæ der slukker når timeren er tændt...?

Ja det ku jo være en ide... Igen med et relæ der omvender fætteren...

Er ham Lasse fra frederikshavn, og vil han evt ku hjælpe mig..?

/Anders

Re: Styring af akvariepumpe

Ja

Tager du Vellerman kittet er relæet der i forvejen.

Ja og ja

Re: Styring af akvariepumpe

Jeg kiggede faktisk på Finder's og Schupa's trapperelæer. De koster ikke ret
meget, men de har IKKE en brydekontakt. De skal jo TÆNDE lyset.

-men selvfølgelig kunne man jo sætte den parallelt over punpen. -PRØV IKKE
DETTE-

Bo //

Re: Styring af akvariepumpe

Der findes ikke trappekontakter der uden modifikation kan udføre den
omvendte opgave af hvad de er beregnet til...?

/Anders

Re: Styring af akvariepumpe

Du kan nå langt med en industritimer. Den er færdigbygget og burde kunne
findes på RS-component til 2-300kr, hvis du "bare" skal have løst problemet.

Bo //

Re: Styring af akvariepumpe

Hvad med et columbustryk (til en trappeopgang) -
Er der ikke både en NC og en NO terminal herpå?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Styring af akvariepumpe

Med mindre han kan score sådan et brugt og billigt et sted tror jeg ikke det
er en god løsning.
De bliver efterhånden kun solgt som reservedele. Jeg tror et tryk og et
tidsrelæ i en lille kasse ville være løsningen.

mvh
René

Re: Styring af akvariepumpe

det

Hej akvariemand.

Electromatic laver færdige enheder, der kan dette. En lille grå plastæske,
med stikben, som man sætter i tilsvarende sokkel. De kan tidsindstilles, og
fås inden for mange tidszoner. Evt. andre gør nok også, men nu kender jeg
dem.

Hilsen   Erling

Site Timeline