styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !

Hej med jer..

jeg er igang med et skole projekt, hvor jeg anvender en aktuator. Jeg
vil gerne have lavet en styring, sE5% jeg kan regulere hastigheden pE5%
den via viable spE6%nding.

fakta'er : der anvendes 12,6 V, aktuatoren trE6%kker 20- 25 A ved max
belastning effekten pE5% moteren er omkring 300 W

som i nok ved, sE5% skal der bruges store (meget) store effekt
komponenter..

jeg havde jo over vejet den letteste lF8%sning, et potmeter, men dens
effekt er aaalt for lille, tE6%nkte ogsE5% pE5% at sE6%tte effekt modstande,=

som forkobling. men da effekt modstandene havde en alt for hF8%j Ohm
vE6%rdi duer det heller ikke..

efter hvad jeg har regnet frem til, skal modstanden variere fra 0,0
Ohm og til 0,504 Ohm..

Nogen gode rE5%d, Ideer, links osv ? alt kan bruges, er virkelig LOST.

Mvh Kevin Henningsen

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !
Hvor godt er du inde i brug af transistorer? Det er en rimeligt simpel
opgave og kan løses med ganske få komponenter.

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !
Hej Brian.

tja, kan finde ud af det, men har ogsE5% overvejet det, sE5% jeg kunne
trE6%kke en meget stF8%rre strF8%m, og derved kunne anvende nogle stF8%rre
modstande, men sE5% er problemet bare at effekten bliver alt for hF8%j. er
det ikke det du tE6%nkte pE5% ?

ellers skriv hvad du tE6%nker pE5% og hvordan det kunne gF8%res,

Mvh Kevin Henningsen

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !

Glem alt om modstande, det kan du slet ikek styre.

Du skal have gang i et PWM trin.

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !
Ja, jeg har en pic start plus foran mig, er gE5%et i gang med at lE6%rer
om pic og prF8%ve at programmere dem, men det er godt nok ikke nemt, jeg
har lidt viden om pic, men ingen erfaring. :(
Jeg havde jo ogsE5% set det nemmest ved, at brE6%nde en pic, men da jeg
kun lige er startet med, at lege med pic processore, sE5% var det jo
ikke ideelt, da min programmerings viden er lille.

Men nu hvor vi snakker om pic, der er vel ikke nogen af jer, der
kender en eller flere gode hjemme sider, hvor man kan lE6%re om at
programmere Pic, sE6%tte det op og skrive koderne i en assembler, og
hvor man kan lE6%re/forstE5% hvorfor man lige gF8%re sE5%dan og hvad
ordene(koderne) stE5%r for. fordi jeg har lE6%st rigtig meget efterhE5%nden
pE5% nettet, og i bF8%ger, men jeg har svE6%rt ved at finde noget der
beskriver hvorfor man li bruger de tegn og koder, fordi, som regel sE5%
stE5%r der bare koderne og en beskrivelse, som ikke beskriver hvad det
skal/gF8%re og hvorfor.

jeg er fF8%rste E5%rs elev pE5% HTX.

jeg kender til det meste basic elektronik, men sE5% kender jeg heller
ikke til meget mere.

men KE5%re, jeg vil gerne hF8%re mere om dit forslag med et diskret
kredslF8%b med PWM

Mvh. Kevin Henningsen.

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !
Jeg vil helst lave det med pic, sE5% jeg kan lE6%re at programmere pic
processoere!, men igen for lille viden, til selv at springe ud i det :
(

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !
men Kåre, jeg vil gerne høre mere om dit forslag med et diskret
kredsløb med PWM

Mvh. Kevin Henningsen.
-----------------------------
Ja jeg er jo så mest til at bruge en micro af en slags.
Faktisk er min elektronik viden begrænset til decideret digital elektronik.
Jeg har dog kendskab til det meste, så jeg mener der bør kunne laves
diskret. Jeg kan bare ikke lige ryste en løsning ud af ærmet.
Men hvis jeg selv skulle lave sådan en, så ville jeg begynder med at lave en
trekant generator ind i en komparator. Komparatoren skifter så på udgangen,
når signalet på den ene indgang er over/under trekanten. Styresignalet ind
skal så helt simpelt være et potmeter. Det må kunne bringes til at virke.
Og så udgangen fra komparator ind på FET'ens styreben.

Googlede lige denne. Første hit på google "pwm generator" bruger faktisk
denne løsning, så jeg er ikke helt dum til det der elektronik alligevel ;-)

http://homepages.which.net/~paul.hills/Circuits/PwmGenerators/PwmGenerators.html

Jeg tror faktisk du kan få rigtig meget ud af at læse den artikel!

Hvis jeg skulle hjælpe dig med en micro løsning, ville jeg foretrække en
Atmel AVR. Så har jeg eksempel kode klar... Har lige lavet en opstilling som
styrer en DC motor (fra en aktuator), hvor hastigheden styres med et
potmeter...Det ligner din opstilling. Jeg bruger en ATMEGA32 (eller MEGA16
eller MEGA8, de er næsten ens). Og en gratis C-compiler sammen med AVR
Studio. det kører perfekt! Kan anbefales!!!
Assembler kan IKKE anbefales! Det er livet dælme for kort til....

Du siger bare til hvis du skal have mere hjælp. Vi er til for det samme.

mvh
Kåre

Re: styring af aktuator, hjælp til komponen ter.. !

Når du har en micro er der ingen grund til at lave et diskret pwm
kredsløb, det er at gå over åen efter vand.

Du skal bare forbinde en udgang fra microen til en mos driver og så have
en kraftig mos til at styre motoren.

Tænd/sluk mos'en nogle hundrede gange i sekundet og du kan styre
hastigheden på motoren, ved at variere forholdet mellem tændt/slukket.

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !

Njahhhh, både og.
Hvis man ikke er nogen ørn til programmering, og det er ret nyt, så kan det
altså tage RIGTIG lang tid at komme igennem.
Og så er software generelt roden til alt ondt...
Kan man opbygge det som Kevin ønsker, diskret, så vil det højst sandsynligt
være langt den nemmeste og mest stabile løsning, og billigste.

Men jo, jeg er til software løsningen, men jeg sidder så også 8 timer
dagligt og programmerer den slags, så det ligger lige for, og jeg har
sædvanligvis en halvfærdig løsning til ethvert projekt.

mvh
Kåre

Re: styring af aktuator, hjælp til komponen ter.. !

Nu er det altså ikke særlig svært at lave en pwm i software.

?

Jeg mener helt klart at software er nemmere og billigere og kan være
lige så stabil.

8 timer dagligt og så mener du ikke assembler er værd at bruge?

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !
Enig. ikke for dig og mig.
Men er man helt newbie, og ikke aner hvad C kode er (eller ASM), og hvilke
værktøjer, compiler, IDE, programmer osv der skal til, så er det altså
tungere at komme igang med.

Der er en grund til at det er ekstremt svært, hvis overhovedet muligt, at få
godkendt bremserne i en bil, hvis de afhænger 100% af software...sådan sat
lidt på spidsen.

Jeg er selv sw mand, og vil helst løse selv de mest simple opgaver med en
micro.
Men jeg har/har haft kolleger som kunne lave de selvsamme løsninger med "to
relæer og en modstand".
Og man tænker "nåh ja, det ser squ simpelt ud".

Igen: nemmere fordi du er erfaren sw mand.
Billigere: En micro som kan klare den opgave der spørges på koster næppe
over en 10'er, og så en forsyning dertil, og en FET og et par modstande. Jo
jeg tror også det er den billigste løsning.

Nix!
Ok, jeg har da lavet lidt engang imellem hvis nogle rutiner skal optimeres.
Men ellers er jeg STOR tilhænger af at vælge en lidt større og hurtigere
micro, og så køre løs med C-kode.
Pyha jeg ville være ked af at skulle køre et full-blown RTOS, et filsystem,
et VGA GUI osv. i ren assembler...
Måske lidt assembler til noget low-level drivere, men så er det også det. Og
absolut kun i nødstilfælde ;-)

mvh
Kåre

Re: styring af aktuator, hjælp til komponen ter.. !

Når han i forvejen er ved at lære en micro, så er det da en oplagt
opgave at lave en pwm

Jeg har tit lavet det modsatte, det er utroligt hvad en 8 pins micro kan
erstatte af kredsløb!

Nå sådan.

Det ville jeg også.

Jeg har jævnligt programmeret microer med 1-2 k ord og der er assembler
helt klart en stor fordel.

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !
hej alle,

okay prøv nu at høre begge to det lyder ikke til Kevin har den store viden
når han snakker om potmeter og modstande til at styre 20-25A

og kan kan heller ikke programmer PIC, kredse, så skal vi ikke prøve at
hjælpe ham istedet for at smide alt muligt på bordet som jeg ikke tror han
komme i mål med med mindre at vi server den færdige løsning.

jeg er elektronikmekanikker og Datamatikker.
så jeg kender begge verdner rimelig godt, hvis jeg sidder en eftermiddag og
vil styre en 25a motor, så begynder jeg ikke at ofre en pic kreds og få den
løjet op starter pc og begynder at programere den, med mindre jeg vil mere
på sigt med motor styringen, end bare skruge op og ned for et pot meter.

så Kevin, du skriver det er til et skole projekt, så skal du jo lære det og
ikke finde løsningen på nettet, så derfor vil jeg ikke give dig en færdig
løsning men, nogle lede tråde for at få dig på rette vej.

du skal have fat i en PWM, så er spørgsmålet jo om du ved hvad en PWM er ??
hvis du gør så skip de næste par linje.
en PWM er en "puls brede modulator" altså en stykke elektronik som laver en
firkant frekvens, feks. 1 khz, hvor man så ved at ændre, feks via et
potentiomeret, hvor lang "pulsen" i forhoold til "pausen" skal være, fra 0
til 100%

udgans spændingen fra PWM styre du så en mosfet med, denne mosfet trakker så
motoren.
hvis PWM'en køre med feks 50% puls / pause, så køre motoren med halv fart.
og det smarte ved det er at da mosfeten heletiden går helt on eller off, så
afsættes der næsten ingen enagi / efekt i fetten. i off perioden er der stor
spænding over fetten, men ingen strøm = o wat, i on perioden, er der stor
strøm 25A men meget lille spændings fald over fetten, feks en BUZ10 har så
vidt jeg husker en indre modstand på 0,01 Ohm ved fuldt on, det vil jo så
give et spænding fald hen over fetten på 0,01 * 25 =  0,25v som giver en
efekt på 0,25V * 25A = 6,25W som vil blive afsat i din Fet, det vil sige med
en lille køle profil så kør det. i dag kan du også få fetter der er medet
bedre, sidst jeg lavet motor styring (som nok er 10 år siden) brugte jeg en
med en modstand på 0,001 Ohm hvilket jo så giver 0,6w afsat i fetten, det
vil sige at den kan køre uden køling og den bliver kun lun :-)

så du har nu grund prensippet, nu skal du i gang med at læse, de skal kikke
på datablade, for komponenter, find dig en god mosfedt og læs om den, for
10år siden bar den en der hed BUZ10, den kan du jo kikke på eller noget i
den stil, med så lav ON modstand som muligt. find databladene på den, der er
som regel altid nogle eksembler på hvordan den skal koples op til feks motor
styring osv.

så skal du finde dig en MPW. her skal du kikke efter en
astabilmultiviprator, en af de gode gamle klasiske hede 555,
det kan være NE555,  ZN555 og mange andre varianter, det er bare forskellige
mærker, de er ens.
i et datablad over en 555 er der vist alle mulige måder at kople den op på,
blandt andet som en PWM, hver er der vist alt hvad der skal bruges af uden
oms komponenter osv, så det er faktisk lige til.

(sådanne blev vi i sin tid uddannet på Danfoss, fra dag1, og du skal lave
sådanne og sådanne, ah så skal du nok bruge en kreds der heder xxxx, og så
blev der bare peget på en stor ende væg med data bøger over ALT, så var det
bare igang med at læse, studere og prøve.)

 Det er faktisk Nøglen til at designe alt, uanset hvad du skal lave, så sæt
dig ned og tænk over hvilke "klumper" af funktionalitet skal jeg bruge,
feks, en pwm, et efekt trin, et display med driver, et interface, osv osv,
når du så ved hvilke klumper du skal bruge og, finder du ud af hvilke nøgle
komponenter er der i sådanne en klump, feks, en mosfet i et efekt trin,
eller en multivibrator i en PWM. så er det bare at finde datablade over
disse komponenter. og finde deres forslag diagram til hvordan komponenten
bruges, tegn alle del Diagrammerne sammen til et stort, og vupti, så kør
det.
naturig vis kan du, når du har dine klumper, begynde at overveje kan om der
er nogle af klumperne der så skal/kan løses af en microcontroler som feks en
PIC, hvis det er tilfældet ændre det ikke noget. så skal du bare kikke på
databladet for denne pic for at finde ud af hvordan den skal koples op og
koples sammen med de andre klumper, og så skal du skrive noget kode der
løser de funktioner, som de enkeldte klumper som du har bestemt skal ligge i
pic'en skulle løse.

tja det var lige den hurtige gennem gang af mange års sustemudvilkling,
Hardware såvel som software :-)

håber det hele kan bruges til noget, ellers har jeg lige spildt en halv time
af min søndag :-))))))

fortsat god påske.

mvh Morten Dall Darmer

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !
utroligt, man spF8%rge efter hjE6%lp, fordi man er nybegynder, og alle
skal jo starte et sted, men nE5%r man kan det grundlE6%ggende og skal et
skridt videre, sE5% er det sku ikke sE5% nemt bare at lE6%se og lE6%rer af
det, der er man sku nF8%d til at snakke med folk. Derfor fandt jeg det
oplagt, at oprette en blog til hjE6%lp, nE5%r man ikke selv kan.
Jeg har aldrig skrevet eller villet have, at nogen skal lave noget for
mig.
Jeg leger kun med elektronik, for at blive bedre og fordi det
interessere mig meget, og tager en del af min fritid. Hvis jeg skulle
have nogen til at lave det for mig, blev det min onkel ! men igen, da
jeg ikke vil have det lavet, fordi jeg lE6%rer sku kun af hvad jeg selv
roder med og ikke hvad jeg kan se pE5%.

(i skal ikke opfatte det som noget negativt, for det er det ikke! men
snare en irretation over, at folk altid skal overgE5% hinanden, nE5%r
nogen har brug for hjE6%lp. det i kom frem med kunne jeg bruge, dog ikke
det i diskuterede om..

udover det, sE5% tak KE5%re for linket, har lE6%st det, puha, det tog sin
tid, men forstod ogsE5% langt fra det hele, men fik fat i pointet med at
bruge det og hvordan det kan bruges..

og Morten, tak for det, der fik jeg resumeret det jeg ikke forstE5% pE5%
engelsk, og teorien bag det.

sE5% mE5% jeg jo se om jeg kan lave det :)

MVH Kevin Henningsen

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !

Jeps ?

Hvor ?

PWM behøves slet ikke at være så svært:
http://www.google.dk/search?hl=da&q55%5+pwm

Vil du lave det "manuelt" eller med pic - det fik jeg ikke helt fat i.

Hov, nu skrev du selv nybegynder - kan jeg evt lige få dig til at læse
her:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/news.html
Jeg har list været ved at finde rundt i det du skriver, men mådke det
bare er mig der er svagtfattende :-)

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !
hej Klaus.

nu har jeg lE6%st det, men forstod ikke hvorfor, sE5% jeg kan ikke svare
dig lige der?

og det med nybegynder, jeg har kun rodet med smE5% print jeg selv har
opstillet, har aldrig rodet mig ud i noget vild eller stort, og det
her er "vildere" end det jeg har prF8%vet, derfor nybegynder.
jeg har pic start plus og jeg har pic's  og programmet, og jeg har
lE6%st meget osv, men jeg kan ikke springe ud i at programmere stF8%rre
ting, havde tE6%nkt mig at starte ud med en diode der blinker eller
ligende..

jeg bliver derfor nF8%d til at lave den manuelt.

og det der med at oprette en blog, det gjorde jeg jo ikke, bare mig
der ikke vidste hvordan det skulle formuleres, men det er bare et
indlE6%g der skulle have stE5%et.

MVH Kevin

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !

Det var noget emd hvad man svarer på og hvordan man citerer.....

Okay.

Re: styring af aktuator, hjælp til kompone nter.. !

Neida. Du har brukt tiden bra. Dette var vetug tale som de fleste her i
gruppen bør merke seg. Hvorfor spille tiden sin på dem som "vet alt best
selv", når den kan benyttes best på dem som skal begynne å lære, også
gode vaner.

HM

Re: styring af aktuator, hjælp til komponenter.. !
fakta'er : der anvendes 12,6 V, aktuatoren trækker 20- 25 A ved max
belastning effekten på moteren er omkring 300 W
Nu ved jeg ikke lige om det er folkeskole eller "ingeniør-skole" ???

Men hvis det nu er en micro-controller baseret løsning, så benytter man
normalt en FET udgang, og så PWM styring af denne.Dvs at du styret
spændingen til aktuatoren hvad at styre FET'en med et digitalt signal.

Det kan så også laves med et diskret opbygget kredsløb, som giver en PWM ud
som er styret af et potmeter.

Jeg gætter på det er den sidste løsning du skal bruge, men jeg skal lige
høre mere om hvilke "kundskaber" du har, og hvor high-tech det må/skal være.

Ideen med en effektmodstand er i hvert fald ikke vejen frem, kan jeg
fortælle dig ;-)

mvh
Kåre

Site Timeline