Styring af 250W motor (mere el-cukel)

Jf. den tidligere tråd, så er jeg ved at udforske mulighederne for at lave
en el-cykel.

Det er nu fastslået at "En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W".
Det er jo en ret løs lovformulering, så jeg ville da lige spørge om der er
nogen der kan foreslå hvad slags motor man skal have fat i for at få den
maximale effekt på akselen og hvilken "byg selv" styring der kan anbefales.
Trefasede vekselstrømsmotore kan jo overstyres til den dobbelte effekt af
den påtrykte ved at bruge en speciel styrebox...
Nu er det jo ikke fordi at jeg er intersseret i at slå mig selv ihjel på en
cykel, men det ville jo være rart at den også kunne opnå den max. tilladte
hastighed på 25 km/t op ad bakke også :-)

Jeg har prøvet at sætte lidt tal ind i et lille program jeg fandt til
formålet (PowerCalc) og det siger at jeg har brug for en motorkarft på 1100W
hvis cyklen med rytter (mig85%Kg)+(cykel og styring = 20Kg) (Batterier =
40Kg) vejer 145Kg.
Jeg ved ikke helt hvad et 50Ah bilbatteri vejer så jeg satte det til 20 Kg?
Kan man firedoble effekten på en elmotor ud over mærkeeffekten i længere
tid?
Kan man få trefasede vekselstrøms-elmotore på 250W?

Mvh
//zigge

Re: Styring af 250W motor (mere el-cukel)

jeg tvivler, hvad skulle formålet være?
de mindste 3 fasede EL motorer jeg har set, er 1Hk ~740W

du skal så også medregne plads og vægt, til en flerfaset vekselretter
når du nu ikke kan affinde dig med en 12 / 24V DC motor..

her kunne en startmotor fra en bil, vel egentlig være på sin plads..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Hvilket sikkert går tabt i en vekselretter !

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Styring af 250W motor (mere el-cukel)

virkningsgraden

Ok, det er sådan noget jeg er igang med at finde ud af, sådan at jeg kan
opbygge det mest optimale system.

Af hensyn til at søge mere info på nettet, kan du så fortælle mig hvad
henholdsvis vekstelretter og frekvensomformer kaldes på engelsk?

Mvh
//zigge

Re: Styring af 250W motor (mere el-cukel)

Tak for linket, de har jo alt hvad man kan begære i elmotore - og til en
fornuftig pris.

Mvh
//zigge

Site Timeline