Styring af 230VAC blæser motor med PWM og Solid state ?

Som i sikkert kan læse. Så ønsker jeg at omdrejningsregulere en blæser motor
(ca. 80W) med PWM fra en PIC-kreds.
Da jeg ikke vil bøvle for meget med hardware, ville jeg spørge om et 3A SSR
måske kan klare opgaven ?
Jeg har set på div. SSR ved elektronik-lavpris men der er ingen spec. ang.
on/off tider.

-Bo Andersen-

Re: Styring af 230VAC blæser motor med PWM og Solid state ?

Et AC solid state relæ kan somregel ikke slukkes igen når det er ON. (Det er
lavet med en triac og slukker i  0-gennemgangen)
Du kan lave det ved at fjerne hele sinusbølger, men det giver ofte lidt
mekanisk støj og er ikke "trinløs." Brug et portben til at synkronisere
PIC'en til netfrekvensen.

mvh
JBH

Re: Styring af 230VAC blæser motor med PWM og Solid state ?

Kan man ikke vente med at tænde triac'en til ex.vis midten af sinusen, og så
bruge resten halv bølgens energi til den slukker i 0 punktet?
Eller hva'? er det ikke sådan lysdæmpere fungere ?

Kasper

Re: Styring af 230VAC blæser motor med PWM og Solid state ?

Jo, det er sådan en lysdæmper fungerer. Jeg burde måske have oplyst at et
solid state relæ indeholder et kredsløb som gør at det trigger i
0-gennemgangen, hvis der er styresignal, og afbryder igen i 0-gennemgangen
hvis der ikke er styresignal. Det er derfor hele sinusser som slipper
igennem. Ide'en er af fjerne f.eks. hver tredie hele sinus og derved
reducere effekten med 1/3 del . Det virker også fint på en 1 faset
asynkronmotor, da den vil se det som en frekvenssænkning. (Men det er ikke
en frekvensomformer !!)

mvh
JBH

Re: Styring af 230VAC blæser motor med PWM og Solid state ?

Altså lave en simpel spændingsdeler på 230VAC siden, og putte det på et
inputben på PIC. (Sync)
Eller skal det laves med en Zener diode ?

Programmet laves til at 'springe' (20ms) i forhold til Sync=1 flere eller
færre perioder over, for at få blæseren til at køre hurtigere langsommere.
Noget i stil med 100 % = on
90 % spring 1 ud af 10 over (perioder)
80 % spring 1 ud af 5 over
osv.

Eller ?
-Venligst, Bo Andersen-

Re: Styring af 230VAC blæser motor med PWM og Solid state ?
-klip-

Jeg har fundet 2 versioner en 'R' og en 'Z'
'We recommend you use the instantaneous switching R-Version for inductive
loads and the zero-voltage switching z-version for capacitive and resistive
loads'
Ergo må den de anbefaler til en blæder (induktiv) være instant on/off,
ifølge kortteksten ?
Så er spørgsmålet så bare om den er hurtig nok til PWM ?
Eller om jeg fortsat skal 'springe' hele sinus-perioder over ?
Venligst, Bo Andersen.

Re: Styring af 230VAC b læser motor med PWM og Solid state ?
On Thu, 13 Dec 2007 22:43:44 +0100, "Bo Andersen"

Er det korrekt at kalde en triac reg. af en 50Hz. sinus for PWM ? Jeg
mener det ikke, bla. fordi det er vekselspænding, en bedre betg. er
nok effektregulering ?

Hvad vil du opnå, vil du feks. kunne regulerer blæseren meget langt
ned i omdrejninger, eller er det ok at regulerer fra 30-100% ?
R versionen er brugbar til det sidste og Z kan bruges til begge.
Z versionen bruger du til 'springe' hele sinus-perioder over.

Som en anden har skrevet vil du med 'springe' hele sinus-perioder over
metoden få en spøjs lyd fra motoren, specielt ved lave omdrejninger,
lidt a la fiskekutter motor.
Ikke alle motorer egner sig til at køre langsomt, nogle har mere
"højtalereffekt" end andre, og andre igen har problemer med varme
eller de kan bare ikke kører stabill rundt ved lave omdrejninger.

Så der skal lidt eksperimentering til med forskellig forhold mellem
antallet af hele ON perioder og antallet af OFF perioder hvis du vil
bruge 'springe' hele sinus-perioder over.

/Hans

Re: Styring af 230VAC blæser motor med PWM og Solid state ?

Ingen problem, jeg skal ikke høre på den, og det er området 0-40% jeg skal
bruge.
Jeg vil nok prøve 0-gennemgangs udgaven.

Lidt mere praktisk, hvordan får jeg nemmest 230VAC sync. ind på PIC'en
Kan det bare gøres med et par modstande og en 4,7 V zener ?
Eller er det andre metoder ?

-Bo andersen-

Re: Styring af 230VAC b læser motor med PWM og Solid state ?
On Fri, 14 Dec 2007 23:02:38 +0100, "Bo Andersen"

Vær opmærksom på om motoren nu også kører rundt når du starter op fra
0%, ellers er det jo bare et varmelegme du har fået lavet. Motorens
værste fjende er varme ved lave omdrejninger.

Det er også det der genererer mindst elektrisk støj, så det er et godt
sted at starte.
Som en anden også skriver så vær sikker på at du får både en posiktiv
og en negativ halvperiode hver gang du lukker op for strømmen.

Sekundær siden af din trafo er nok meget bedre at benytte. Lav det som
en nulgemmengangsdetektor.

/Hans

Re: Styring af 230VAC b læser motor med PWM og Solid state ?

Solid state relæer fås i 2 udgaver, en der ganske rigtigt i
0-gemmengang og en der tænder øjeblikkeligt.
Den første svare næsten til et relæ, den anden kan man kalde en alm.
triac regulering.

/Hans

Re: Styring af 230VAC blæser motor med PWM og Solid state ?

Men en helt almindelig måde førhen at regulere staldventilation på. Det
smarte er at blæserhjulet/propellen i sig selv har en jævnt stigende
momentkurve ved stigende omdrejninger. Fasesnitstyringen, (triac),
begrænser så den enfasede motors moment, og hastigheden falder til at der
igen er ballance mellem motorens, og propellens moment. Alt dette kan
selvfølgelig kun lykkes fordi motorerne er asyncrone med blødtjernsanker.

Og som en anden påpeger, så kan det give anledning til en pulserende støj
fra motor, og blæser/propel, faktisk virker systemet bedst med blæsehjul
med stor enerti.

Et andet problem ved reguleringen er DC på udgangen af reguleringen.
Reguleringen skal være syncron, så at der klippes lige meget i positive som
negative halvbølger. Ellers ender motoren som varmelegeme, og dør ret
hurtigt. (Alle der har rodet i gamle Danfoss regulatorer kender den fejl
:-o).

Orla Pedersen