Styring af 12v blæsere

Hejsa Alle i NG

Jeg skal bygge en styring til nogle 12 volt blæsere(maks 500mA) der skal holde noget vand kølet således det ikke overstiger 28-29 grader. Jeg ved det kunne laves nemt med en termostat men jeg ønsker en styring der f.eks starter ved 25 og så ellers kører op i styrke for at kører maks ved f.eks de

29 eller 30 grader. På denne måde kan jeg også køle lidt hele tiden ved lave temps. og derved ikke have 2 blæsere der står og tænder og slukker på maks knald mit i min stue(så bliver kæresten sgu sur over larmen)...

Det kan jo bygges som en lille PWM forstærker med en fornuftig transistor til at tænde og slukke.... Men måske der findes noget lidt mere integreret kredse idag der ville være nemmere - jeg skal måske bygge flere hvis det bliver en succes.

Og hvilke følere ville være gode til en kreds eller en PWM opstilling ?? En NTC/PTC, en 4148 ;) eller skal man op og bruge de lidt dyre PT500/1000 følere... Jeg forlanger ikke bedre tolerance end +/- 0,5 grader !

Alle forslag og links er velkommende !

Mvh

Reply to
Slot

Det er godt nok lidt tyndt... Men Philips semiconducters laver svjh en integreret blæserstyringschip med mulighed for at sætte minimum og maximum spænding mm. Prøv at grave lidt rundt på deres site...

Mvh John Smith

Reply to
John Smith

Tak for det, det vil jeg kigge lidt på...

Reply to
Slot