Styring af 12v blæsere

Hejsa Alle i NG

Jeg skal bygge en styring til nogle 12 volt blæsere(maks 500mA) der skal
holde noget vand kølet således det ikke overstiger 28-29 grader. Jeg ved det
kunne laves nemt med en termostat men jeg ønsker en styring der f.eks
starter ved 25 og så ellers kører op i styrke for at kører maks ved f.eks de
29 eller 30 grader. På denne måde kan jeg også køle lidt hele tiden ved lave
temps. og derved ikke have 2 blæsere der står og tænder og slukker på maks
knald mit i min stue(så bliver kæresten sgu sur over larmen)...

Det kan jo bygges som en lille PWM forstærker med en fornuftig transistor
til at tænde og slukke.... Men måske der findes noget lidt mere integreret
kredse idag der ville være nemmere - jeg skal måske bygge flere hvis det
bliver en succes.

Og hvilke følere ville være gode til en kreds eller en PWM opstilling ?? En
NTC/PTC, en 4148 ;) eller skal man op og bruge de lidt dyre PT500/1000
følere... Jeg forlanger ikke bedre tolerance end +/- 0,5 grader !

Alle forslag og links er velkommende !

Mvh

Re: Styring af 12v blæsere

Det er godt nok lidt tyndt... Men Philips semiconducters laver svjh en
integreret blæserstyringschip med mulighed for at sætte minimum og
maximum spænding mm. Prøv at grave lidt rundt på deres site...

Mvh
John Smith

Re: Styring af 12v blæsere

Tak for det, det vil jeg kigge lidt på...

Site Timeline