Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?

Hej NG

Kan man simpelt lave et kredsløb der ved almindeligt audiosignal-styrke
(pre out) tænder og slukker et relæ?

Selve audiosignalet må ikke tage skade / blive påvirket hørbart af
relæstyringsfunktionen.

Evt. hvis nogle ligger inde med instruktioner/links til diagram?

Jeg vil bruge det til at lave automatisk tænd/sluk af min aktive
(indbygget forstærker) subwoofer da den vist sluger en del strøm. Af den
grund skal kredsløbet nok kunne holde sin tilstand i en lille periode ad
gangen så relæet ikke kommer til at stå og klapre.

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?
Hej Claus

Der er flere muligheder her

http://sound.westhost.com/project38.htm

http://sound.westhost.com/project40.htm

http://sound.westhost.com/project79.htm

Mvh Max

Re: Styre relæ via audiosignal på pre -out niveau?
Hej Max

Tak for input, det ser jo lovende ud :-)

Et nybegynder spørgsmål:
Hvad står hhv. Q1 (fig. 1) og J1 (fig. 2) for?

Jeg kender ikke symbolerne og kunne ikke lige finde dem på nettet.

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?

Q1 er en FET transistor.

J1 til 4 er phonobøsninger....

Re: Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?

OK, takker.

Doh, det kan man jo godt se. Er det et almindeligt annerkendt symbol? Og
hvad står J for? Jonnector?

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?
Hej Claus

Ja, symbolet ligner meget godt det der almindeligvis bruges om coaxiale
stik. Og J står for Jack, som i Jack stik.

Mvh Max

Re: Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?

Har for øvrigt en tegning af et kredsløb, der er noget mere simpelt. En
741 opamp, et par modstande og lidt dioder, samt en npn transistor.

Re: Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?

Lyder spændende. Laver det 'pass-through' af signalet (kan ikke
forestille mig andet når det kommer fra dig) og har det samme muligheder
for justering af følsomhed samt - ikke så vigtigt - valg af spænding?

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?

Der sidder en modstand ind til kredsløbet, så den ikke belaster, hvordan
du ellers laver kablingen er op til dig.

Der er mulighed for justering. Spænding vælger du selv, det ændrer vi
bare lidt i diagrammet og, vupti....

Re: Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?

Sweet! Du må meget gerne sende det til mig :-)

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?

Skal se om jeg ikke kan få mokket liv i scanneren i morgen...

Re: Styre relæ via audiosignal på pre-out niveau?

Jo sørme om ikke det lykkedes.