styre 850W motor fra printer porten

Glædelig jul alle sammen :O)

Jeg vil gerne kunne styre en 220V motor på 850W direkte fra min printer port
uden et kip relæ
altså rent elektronisk. Jeg har 5VDC til rådighed til elektronikken

nogle forslag ?

Jule hilsen
B.Agerholm

Re: styre 850W motor fra printer porten

Kraftigt solid state relæ.

Re: styre 850W motor fra printer porten

Man skal live vide, hvilken type motor, der er tale om. Jeg bruger step
motorer i ca 1kW størrlse, og da der er permanentmagneter i dem, viser
det sig at slukker man for motorstyringen, og "noget" trækker motoren
rundt, brænder man motorstyringen af. Det skyldes at motoren pludselig
er en dynamo, og der ikke er noget til at holde igen. Så stiger
spændingen over den slukkede motorstyring. Hvorved meget ødelægges...

-bare en oplysning.

Bo //

Re: styre 850W motor fra printer porten

Det kommer an på opgave og motortype:

1) Hvis du skal bare starte/stoppe, så kan du bare montere
 passende SSR (evt. via drivertransistor) til ben 23 (stel) samt ben 2
(bit0)
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par /

2) Hvis du vil kunne regulere hastighed, omdrejningsretning og starte/stoppe
bliver det lidt mere svært
2.1) det kan måske laves med PWM regulering i software
2.1) det kan måske laves med ADC og regulering i hardware
2.99) Du må give flere informationer, for at andre kan bidrage med forslag
hertil.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: styre 850W motor fra printer porten

Som de andre siger , et SolidState relay. Hvis det er On/Off , men jeg
ville nok lige sætte en "Buffer" imellem Par. port & styring.
De fleste printerporte er integreret på motherbarded og det er "dyrt"
at skifte. Det er en "Buffer" til 3 kr. ikke.

Hvis det er andet end det , så ville jeg bruge en mikroprocessor og
lave pwm mm der.

Feks en ATmega88 , den har masser af PWM kanaler til dette.
Du ville så egentlig også kunne bruge seriel porten her.

Carsten

Re: styre 850W motor fra printer porten

PWM på en 230volts AC motor på 850 kW ?

Jeg ville nærmere sørge for start i nulgennemgang i stedet !

Re: styre 850W motor fra printer porten

Dælme en stor stikkontakt man skal have i brug..

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051224101231@smart-tech.dk
Re: styre 850W motor fra printer porten

Damn 0,85 kW

Re: styre 850W motor fra printer porten

Ja det kan vel nemt smutte, når man arbejder med store maskiner til daglig?

Mvjh. Uffe Ravn

Re: styre 850W motor fra printer porten

Jeps...

1500-2000kW "motorer" er ganske almindeligt

Re: styre 850W motor fra printer porten

port
Glædelig Jul til Dig osse :)

Prøv at Google på MOC3041 og åbn databladet på den. Vha. en MOC3041, to
modstande og en TIC225M kan du lave dig et billigt "Solid State" relæ.

Mvh. Niels

Re: styre 850W motor fra printer porten
Tak for alle jeres input

Enden blev jeg købte 2 stk CRYDOM PF240D25.... De kostede en formue, men det
køre bare :O)

Godt nytår

B.Agerholm