strying af laser

Mener man kan styre en laserstråle meget hurtigt op og ned ad en akse med en
optisk modulator, men hvad hvis man skal styre om to akser? Hvor mange
grader kan man iøvrigt bøje strålen med den metode?

Hvis man gerne vil placere en laser som skal kunne vippe 20 grader
op/ned/højre/venstre kan man så anvende den metode, eller skal man over i
motorstyring?

Eksempelvis et laser-lysshow... hvordan styres strålen der?

Hvis en modulator kan klare det, hvad koster sådan en så?

Re: strying af laser

en

Der sidder et spejl foran lasertrålen, dette styres af en eller flere
steppermotorer.

--
mvh/rg. Christian

Re: strying af laser
Hejsa !

en

Jeg går ud fra at du mener en AOM (AcustoOptisk Modulator) der afbøjer
strålen ved interferens med et højfrekvent signal i et krystal ?

Med den metode kan man ikke afbøje strålen mere end nogle få grader (5-6
grader max, afhængig af bølgelængde, modulationsfrekvens m.m.) men til
gengæld kan man styre afbøjningen sindssygt hurtigt...   AOM'er bruges
sjældent eller aldrig til afbøjning af stråler i laserlysshows, da det ikke
kan lade sig gøre at afbøje lyset i både x og y retningen (dels på grund af
at aom'en afbøjer strålen på samme akse som polariseringen af laseren, og
dels fordi hvis man først sender lyset igennem een aom, der afbøjer i f.eks.
X aksen, så skal den AOM, man sætter bagefter til at afbøje i Y aksen være
meget stor, for at laserstrålen altid vil ramme den, uanset hvor meget den
første aom afbøjer lyset, og dette vil betyde at AOM'en til Y afbøjning vil
blive uforholdsmæssigt dyr...

AOM'er bruges dog tit i lysshow-sammenhæng til at styre intensiteten på
laserstrålen, inden den sendes videre til XY skanning...

Man skal i hvert fald ikke anvende denne metode...  heller ikke hvis man
ikke har vundet i lotto for nyligt :-)

Ved hjælp af galvonometre (normalt kaldet Galvoer), der er små
elektromagnetiske enheder, der kan dreje et lillebitte spejl i på een
akse...   de kan ligne små motorer (eller RC servoer, hvis du kender dem)
men kan kun dreje 20-90 grader i hver retning (afhængig af type) til gengæld
kan de dreje ekstremt hurtigt, og med meget stor precision (især hvis det er
typer med feedback, der fortæller styreelektronikken hvor spejlet er henne
hele tiden).  Man sætter 2 galvoer efter hinanden, så den ene afbøjer i X
aksen, og den næste, der har et lidt større spejl, afbøjer i Y aksen, og på
den måde kan man tegne figurer m.m.   Det er den måde alle professionelle
lasershows fungerer på...  Hvor godt grafikken så kommer til at se ud,
afhænger af hvor hurtige de galvoer man bruger så er...
De hurtigste på markedet i øjeblikket er fra Cambrige technology og hedder
CT6210. De kan tegne op til 60.000 punkter i en tegning eller animation (det
der hedder ILDA standart) pr. sekund...   men de koster desværre også en
halv arm...
Til gængæld kan du komme rimeligt langt med f.eks. et sæt G120'ere fra
general scanning...  De klarer omkring de 30.000 punkter pr sekund, og kan
findes brugt på nettet til under 500 dollars for et sæt, og der findes
masser af diagrammer derude til selv at bygge styreelektronikken til dem
(ampcards).

Hvis du mener en AOM til variabel afbøjning af strålen, så vil jeg sige at
hvis du er nødt til at spørge hvad den koster, så har du sikkert ikke råd
til dem :-))   -Dem der kun bruges til at variere intensiteten på strålen
(blanking) fås fra ca. 1000 dollars og opefter af ny...   Derudover findes
der nogle PCAOM'er (PolyCromatiske AkustoOptiske Modulatorer), der kan
variere intensiteten af forskellige bølgelængder (farver) individuelt...
disse bruges ofte i multicolor lasershows, fordi de kan give et næsten uanet
antal farvekombinationer i lasershowet, og skifte farve vanvittigt
hurtigt.....    deres pris starter omkring 4000 dollars af ny...

Hvad er det for et setup du gerne vil bygge og hvilken laser har du / vil du
bruge, og hvad er dit budget ?

Du kan evt droppe mig en mail, så kan jeg sende dig et par billeder af mit
setup, hvis det har interesse...  det kan også være jeg kan sætte dig i
forbindelse med nogen, der har noget af det udstyr, du skal bruge...

-Men det er ikke verdens billigste hobby, og det har en tendens til at gribe
om sig (taler af erfaring :-)   )

Ellers er her et par links, der måske kunne have interesse...

www.laserfx.com

http://www.repairfaq.org/sam/lasersam.htm

www.hb-laser.de

www.pangolin.com

www.laserfabrik.de

www.laserlightshow.com

Håber dette kunne hjælpe dig lidt i den rigtige retning, ellers så spørg
igen...
(du må gerne sende mig en mail, da jeg ikke checker denne NG ret tit)

Mvh. Simon Jensen
Showlaser dk

Re: strying af laser

en

Nu skal du høre om et projekt som jeg har gang i ind imellem
man tager en lille højtaler (skal være stift ophængt !)
på den monterer man et lille spejl (men kun på spejlets øverste kant
den nedereste kant hviler på selve hjøtaler rammen) ,
 når nu du så sender en laser stråle ind på spejlet og
sender en tone (sinus eks) så vil spejlet "vippe" i takt med tonen
(frekvens) du vil nu kunne vippe strålen
op og ned med den  frekvens du sender ind på højtaleren
nu har du så en X akse en højtaler mere og et spejl
så har du også en Y akse,
med et lille interface vil du kunne styre laseren til at tegne
små figurer og animationer, du kan også styre højtaleren
direkte fra pc (lyd kort audio out)
øjets egen træghed opløser allerede ved en frekvens på ca 15-20 Hz en
animation så den ser flydene ud
der er altså masser af tid da en højtaler (lille billig en) snilt arbejder
ved
20-12000 Hz
naturlig vis er dette et experiment og skal kun bruges til videre forsøg
rigtige styringer er mega dyre (det er de kraftige laser også)
håber du kan "se" principet
venlig hilsen
Michael M Jensen

Re: strying af laser

Jeg har lavet et projekt med en laser der bevæger sig og strålen der
skulle fastlåses på et punkt. Der brugte vi to voice coils fra
harddiske og quadrant-pin-photodiodes.

Meningen er så at den ene arm skulle styre laseren via et spejl i
x-aksens retning mens den anden arm skulle rotere et andet spejl i
y-aksens retning. Det lykkedes faktisk nåede aldrig at måle
hastigheden af systemet.

Hvis man havde adgang til små runde tandlægespejle kunne man koble et
spejl på en fjeder for neden og en voice coil i hvert side for oven.
Som vis nedenfor:

       VC1_  _VC2

           Fjeder

PS. Jeg er ikke sikker på hvor godt det vil virke (koordinat
transformation)  derfor var min løsning ogsÃ¥ med to spejle

Med venlig hilsen
Kenan Vilic

Site Timeline