Stroboskoplys i cykelhjelm

Hej gruppe.

Jeg synes det er smart nok med induktionslygter, men det helt store
problem med dem er, efter min mening, at de er for lavt placerede.
Jeg mener de skal sidde i en hF8%jde hvor bilisterne kan se dem selvom
der holder en rE6%kke parkerede biler mellem kF8%rebanen og cykelstien.
Jeg kF8%rer pt. med blinkende diodelygter clipset fast pE5% jakke eller
rygsE6%k.

Men nu er der jo efterhE5%nden gE5%et nogle E5%r siden Poul Nyrup via sin
bF8%vede optrE6%den, satte brugen af cykelhjelm tilbage til "nul".
SE5%ledes har nu ogsE5% jeg erhvervet mig en hjelm og samtidigt fE5%et den
fikse idE9%, at jeg vil integrere cykellygterne i hjelmen. SE5% bliver de
aldrig vE6%k og lyset bliver sE5% hF8%jt placeret som praktisk muligt.

I en cykelhjelm er der idag en masse smE5% designer-agtige huller. I
disse kunne jeg tE6%nke mig at fastgF8%re smE5% diodelygter. 4-6 stykker
bE5%de for og bag. I de lidt stF8%rre E5%bninger i siderne vil jeg
anbringe henholdsvis afbryder og batteripakke.

-Hvordan ville I lave det ?
-Hvilke diodelygter findes pE5% markedet, som kan bruges. ?
-Skulle man evt. adskille en konventionel cykellygte og genbruge
printet fra den til at generere blinket ?
-Har i set det fF8%r. ?
-Findes der evt. et standard-kit, som man bare lige sE6%tter ind i
hjelmen ?

-OG hvad sE5% forresten med, at bygge induktionslygterne om til
batteriladere istedet ?

Erik

Re: Stroboskoplys i cykelhjelm

Lyder lidt tungt og klodset

købe 2-6 små alm. diodelygter og klæbe dem fast med velcro.

De fleste

ja, der er en cykelnørd her i varteret, der kører rundt med to lygter på
hovedet. De kan ikke ses af modkørende eller bagfrakommende, når han
bøjer eller drejer hovedet en gang imellem.

Lars

Re: Stroboskoplys i cykelhjelm

Det behøver nu ikke veje særligt meget.
2 stk AAA batterier er rigeligt.

Mhv Kim

Re: Stroboskoplys i cykelhjelm
@f16g2000cwb.googlegroups.com:

Så vidt jeg husker vil politiet kræve at lygterne er fastmonteret. Der var
vist en sag omtalt i aviserne engang, hvor en "rytterlygte" (spændes på
benet) ikke var god nok og cyklisten derfor fik bøde.

Hvis du vil igang med projektet alligevel, så er mine tips:

-limpistol
-lysdiode med indbygget blink sat i serie med nogle flere lysdioder
-knapceller i krympeflex

Du kan også finde ting der blinker ved bevægelse i en legetøjsbutik og
skrælle den for indmad. Så slipper du for on/off kontakt.

Mvh. NKJensen

Re: Stroboskoplys i cykelhjelm

Hej Erik

Min første tanke er, at du skal være forsigtig!
Jeg tror sagtens det kan lade sig gøre, men husk på at cykelhjelmen
virker ved at skummet i den kan trykkes sammen når du rammer asfalten,
Hvis du får et eller flere af hullerne fyldt ud med batteri-pakker,
afbrydere etc. (altså ting der ikke giver sig ved sammenstød), er ideen
med hjelmen ligesom gået fløjten :-)
Jeg ville sørge for at det jeg monterede maksimalt fyldte 1/3 af
skum-tykkelsen, men jeg aner ikke om det er konservativt nok?

/Kåre

Re: Stroboskoplys i cykelhjelm
Min kollega mener ogsE5%, at det kan blive aktuelt med at fE5% trykket
batteripakken ind gennem tindingen. PE5% den anden side mener han, at
der er rigeligt med plads derinde !!

Re: Stroboskoplys i cykelhjelm
Hej Erik

Cykellys skal være monteret på cyklen. Du vi da forvirre bilisterne
noget når du drejer hovedet med den indretning. Og så er blinkende
cykellygter ved at blive ulovlige igen.

Mvh Max

Re: Stroboskoplys i cykelhjelm

Sorry, fejlinformation, det er kun de gule forlygter der ikke må blinke.

Mvh Max

Re: Stroboskoplys i cykelhjelm

Tak for den oplysning, jeg har nemlig undret mig over hvorfor min slet
ikke kan, når nu baglygten som er magen til og købt i sæt godt kan.

Tomas

Det skal faktisk være noget i den her stil
De findes altsE5% som kF8%be-sE6%t.
Men indtil videre, har jeg kun set dem som rF8%de.
Skal de vE6%re hvide, kommer man over i deciderede cykelprojektF8%rer,
for montage oven pE5% hjelmen. AltsE5% avanceret minearbejderlys.

Og så skal vi lige have linket med i posten
SE5%dan.
http://www.amba-marketing.com/products.php?cid3D%8&pid3D%30

Re: Og så skal vi lige have linket med i posten

Og her en forhandler:
http://shop.cyklingonline.dk/shop/productinfo.asp?idA0%0059

Tomas

Re: Stroboskoplys i cykelhjelm

De lyser heller ikke særligt kraftigt og fra visse vinkler skygger hjulet
for lyset så de slet ikke kan ses. Det smarte består vist kun i at de
altid er der og ikke skal tændes.

Det er ikke lovligt, cykellygter skal sidde fastmonteret på cyklen. Det
skulle de for nogle år siden, så mon ikke det stadig gælder.

Tomas

Re: Stroboskoplys i cykelhjelm
Eller blot lys i vesten:
http://www.energinordbutikken.dk//product.asp?product20%9&sub=0&page=1