Stroboskop-skive

Jeg har en ældre B&O pladespiller som køre lidt for langsomt, er der
nogen der ved hvor man kan få fat på en stroboskop-skive

Gunnar

Re: Stroboskop-skive
Hej Gunnar

Hent den her http://www.quadesl.com/pdf/strobe.pdf

Mvh Max

Re: Stroboskop-skive
Tusind tak!

Re: Stroboskop-skive

http://www.quadesl.com/pdf/strobe.pdf

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.telecykel.dk

Du skal nok lige lægge mærke til at begge skiver er til 60 Hz.

Mvh
Lars

Re: Stroboskop-skive
Hej Lars

Hvorfor står der så 60 Hz på den ene og 50 Hz på den anden ?

Mvh Max

Re: Stroboskop-skive

Ahh en scroll-funktion...

Undskyld der var jeg vist for hurtig.

Mvh
Lars

Re: Stroboskop-skive

Stroboskivens makeringer skal jo svare til lysnetfrekvensen for at indikere
den rigtige hastighed ved 33, 45 og evt. 78 omdr/min.

I USA har de en lysnetfrekvens på 60 Hz, og i det meste af resten af verden
er lysnetfrekvensen 50 Hz.

I gamle dage var der på flere plademærker en række mark i kanten af
etiketten. Det var også en stroboskob-ring, så grammofonen kunne justeres
til den rigtige hastighed, 78 omdr./min.
Karsten H. Jensen

Re: Stroboskop-skive

Den B&O må være meget ældre?

Alle de HMV-baserede B&O-spiller, jeg har, fra starten af tresserne
til starten af 1970'erne, har indbygget stroboskopskive på
plademåtten.

Eller måske den er nyere, målt med min veteran-alen?

Hvad er det for en model?

Jeg spørger af ren nysgerrighed og kan i øvrigt henvise til dette
udmærkede strobiskopprogram:
http://www.78rpm.com/pages/rescat/audio/strobe.htm

Venligst Hans Henrik Pedersen.
http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio

Re: Stroboskop-skive
Hej Hans Henrik,

Ærgerligt at det ikke laver "rundede" streger, så kunne det bruges råt til
binære kodeskiver ;-/

Forfatteren af den tabel på siden har vist i øvrigt overset at en lampe
blinker med 100 Hz når dn drives af 50 Hz vekselstrøm.

Men et meget anvendeligt program i en herlig lille pakke :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Du kan bare sige hvad du ønsker, så skal jeg simpelt lave skiver til dig
der ser nøjagtigt ud som du vil have det.

Mvh Max

Re: Stroboskop-skive
Hej Max,

Fornemt, men det er såmænd ikke noget der er lige op over :)

Jeg har, gennem tiden, håndtegnet (på cirkelpapir) en del til
positionsafkodning til tændingsanlæg, men det var som en enkelt (kodet)
cirkel og det skulle være rimeligt nøjagtigt af hensyn til korrekte
tændingstidspunkter.

Jeg beregnede selvfølgelig mønstrene på PC'en, men jeg tvivler på at jeg
kunne have printet dem nøjagtigt nok og da de skulle overføres til enten
acryl eller metal var der ikke plads til mange så hik undervejs.

Hvis bare PC'er kunne fotoætse direkte i acryl ;)

Hvor mange (ens) sektorer kan du få ned på en cirkel på fx. 30mmØ ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja det ville være en rar ting, og hvis man så kunne få en blækpatron
til den der indeholdt flydene kobber, ja så var den hjemme :)

Med (ens) sektore, mener du så at stregen skal have samme bredde
som mellemrummet ?

I princippet kan jeg anbringe lige så mange streger på en cirkel som
jeg har lyst til, men i praksis er det jo et spørgsmål om printerens
opløsning og det skal jo testes i praksis før man ved det.

Mvh Max

Re: Stroboskop-skive
Hej Max,

Var der ikke, for nogen tid siden, en der skrev noget om printere der skrev
med ledende plast ?  (Nok en kende for dyrt, men med tiden... :)

Nej, at hver streg/mellemrums-sæt er ens, uanset forholdet mellem dem.

Ja, i princippet :)

Det var det jeg tænkte på. Man kan selvfølgelig altid lave det i n gange
overstørrelse og så fotoætse det i nedskaleret størrelse (hvis man har
udstyr til det).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er en Beogram 3000 type 5901

Re: Stroboskop-skive
Det skal da lige siges at pladespilleren nu er justeret og kører fint