Stråler, afstand, effekt ?

Hej teknik-nørder :-)

Jeg håber I kan svare på mit spørgsmål om solarie.
Hvordan hænger effekten sammen med afstanden til rørene?
Hvis jeg nu er 10 cm fra rørene, men så flytter 20 cm fra rørene, halveres
effekten så, så man skal ligge dobbelt så lang tid, eller er det noget med
kvadratrødder eller meter osv?

pft
/jim

Re: Stråler, afstand, effekt ?
Hej Jim

Ja, sådan hænger det sammen.

Re: Stråler, afstand, effekt ?

Ideelt set bliver den indstrålede effekt på en overflade delt med 4 hvis
afstanden til lyskilder fordobles. Med ideelt menes at lyskilden er
punktformig, og det er den jo absolut ikke i et solarie. Jo større den
lysende overflade er, jo mindre betyder det at komme længere væk. Så i et
solarie er der nok kun en ret lille forskel på om man er 10 eller 20cm fra
rørene, fordi der er en masse rør og en masse reflekterende overflade bag
rørene, der tilsammen danner en meget stor lysende overflade.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Stråler, afstand, effekt ?

flyt dig hellere endnu længere væk så vi andres skattekroner skal betale
behandlingen af din hudkræft om 20-30 år...
:o)

Rasmus
Re: Stråler, afstand, effekt ?

Jeg håber der mangler et "ikke" mellem "skattekroner" og "skal". :o)
Det er i øvrigt ligegyldigt. For vi skal bruge mulliarder på høreapparater
til alle de mennesker der har købt en personlig musikafspiller, og skruer op
så alle i
bussen/metroen/togvognen kan lytte med. :o/

/Bo.

Re: Stråler, afstand, effekt ?

eeehh jo... der manglede et ikke...
ja... jeg kan kun give dig ret.. det er sørgeligt...  og dog... den seneste
nye dille er åbenbart at man render rundt med sin mobil i gågaden og
afspiller såkaldt musik på den vha. den indbyggede højttaler som så er
skruet op på maks... så skal man helst rende rundt i flok og være cool...

det så jeg så sent som her den anden dag en flok teenagetøser, der gik og
skabte sig og rendte rundt med en mobil i hånden mens den bare drønede
afskyeligt tekno/dance/skodpop ud... jeg målte SNR til 0 dB lige der... :o)

hehe.. ja jeg er en sur "gammel" mand på 26 år... men det der er sgu over
min forstand...
i sådanne situationer kan jeg slet ikke lade være med at tænke på hvor
pinligt det må være for forældrene hvis man tilfældigt så hvordan ens
datter/søn opførte sig...

Rasmus
OT! Var: Re: Stråler, afstand, effekt ?

Det ødelægger ikke ungernes hørelse, kun andre menneskers humør.
Og troen på det gode i ens medmennesker.

Hvordan opførte du dig selv da du var teenager? Sikkert lige så åndsvagt som
jeg gjorde!
Og jeg er med mine 44 et halvt(!) tæt på skrivelsen "gravstedet nedlægges
snart".
Hvis ikke det var fordi de automatiske døre i supermarkedet stadig går op
når jeg
kigger ondt på sensoren, ville jeg tro jeg er usynlig.

/Bo.

Re: OT! Var: Re: Stråler, afstand, effekt ?
korrekt...

sikkert.. men jeg gik sgu ikke rundt med en transistorradio, boom-box eller
hvad de nu hed dengang...

:o).

Rasmus
Re: Stråler, afstand, effekt ?

  Den anden dag? Er det det vi i København kalder forleden dag? Hvor kommer
du fra? ;-)

Re: Stråler, afstand, effekt ?

ja ja... spil du bare smart...
oprindelse: Silkeborg, nu bosat i Aalborg...

Rasmus
Re: Stråler, afstand, effekt ?
Hej RK

Prøv at spørge i dk.sprog hvis der er noget sprogligt du ikke fatter.

Re: Stråler, afstand, effekt ?

:o)
men sjovt nok forventer typer som RK at vi skal kunne forstå deres
halv-svenske dialekt...

Rasmus