Strømtrafo

En enkel form er en feritkjerne med 1000 tørn som sekundær og ett (to)
rørn som primær. Ved å tilkople et passende dreiejernsinstrument, kan vi
så avlese hvilken strøm der går i primæren.

En slik trafo egner seg lite til "hjemmefabrikasjon". Som et
engangsprosjekt, skulle det være mulig å kople to strømtrafoer i serie,
34 tørn sekundær og ett rørn primær. Det skulle gi 34 * 34 = 1000 tørn.
Det er håndterbart som hjemmefusk.

Som feritkjerne har jeg to valg:
1.
Slike jernpulverkjerner som sitter på nettledningene i et PC-power

2.
En av de mange feritkjerner som finnes inne i selve PC.powerene.

Hvilken skall jeg velge?

Primærstrømmen i den første trafoen er 15A. (AC,230V, 50 Hz) Dette
avgjør hvilken kjærnestørrelse jeg skall velge. Hvilken størrelse skall
jeg bruke?

Nå er det vanskelig å avgjøre hvilken primærspenning der er over
primæren på første trafo oppererer med, og derfor ser jeg heller ikke
mulighet for å avgjøre hvilken sekundærspenning jeg har over trafo nr. 2.

Jeg reiner med at sekundærspennongen skal inn på en op.amp som fungerer
som en strøm til spenning-converter.

Jeg ønsker at en som har erfaring på området, kan gi meg veiledning og
pekerer til egnet (enkel) literatur og byggeeksempel. (Jeg er ikke
ingeniørutdannet)

HM

Re: Strømtrafo

Hej Harald,

din strøm til spændings-converter hedder modstand og måles i Ohm.....
Og så skal du sørge for, at at dine vindinger på trafoen ALTID er forbundne
til en modstand, eller kortsluttede, når der løber strøm
i dit måleobjekt. Ellers stiger spændingen og kan give gennemslag i dine
viklinger.
Jeg vil tro en toroid med ydre diameter på ca 20 mm er tilstrækkelig til
15A.
Prøv at finde datablade på trafoer, der er i handelen, så kan du vurdere
målene. f. eks. CR magnetics, jinan shenghong, J&D,  eller Talema.
Den anden behøver ikke være så stor, her løber der jo kun 15A/34 ~ 44mA.

Normalt bruger man kun een trafo, som belastes med en præcisionsmodstand.
Jeg kan måske skaffe en 20A, n10%00,  til printmontage, hvis du har lidt
tålmodighed.....:-)

Mvh Jens

Re: Strømtrafo
Den 28.01.2012 23:06, skreiv JeGy:

Ja. Men verdien er ukjent. Det er det som er utfordringen.

Joda, vi kjenner ohms lov.

Så forsøker jef det. En hentet fra opphuggede power.

Det er forsåvidt riktig. Aberet er bare at jeg er langtfra "faniliær"
med å rekne på magnetiske kretser.

Dette kjenner jeg til.

Takker, men det er ikke akkuratt det jeg har behov for. Jeg ønsker å
plassere trafoen inni en 16 A stikkontakt, og så 30-50 cm frem til trafo
nr. to.

HM

Re: Strømtrafo

Nej, modstandsværdien vælger du udfra den spænding du ønsker !!!

15A / 1000 = 15mA
Hvis du f. eks vil have 3.3V, så er R = 3.3/0.015 =  220 Ohm

/ Jens

Re: Strømtrafo
Den 29.01.2012 15:39, skreiv JeGy:

Skamm, at jeg har sviktet på ohms lov!.

Nå har jeg målt strømmen, den var 7,2A. Hva har det å si for
kjærnestørrelsen på første trafo?

HM

Re: Strømtrafo
Hejsa,

Ingen af de to ovennævnte materialer (ferrit og jernpulver) er egnet til
målebrug i 50Hz systemer.

Trafoblik vil være det bedst egnede materiale.

/Claus

Re: Strømtrafo
Den 29.01.2012 19:10, skreiv Claus:

Det er sikkert sant, men lat ikke det beste bli det godes fiende.

Jeg ser ingen mulighet for å skaffe meg et par kjerner av passende
størrelse, 10A (endret krav). Da blir spørsmålet, hva kan jeg velge av
det nest beste.

Og så husker vi at det ikke gjelder produksjon.

HM

Re: Strømtrafo

Da jeg ikke kender din begrundelse for at have to trafoer i serie, kan jeg
ikke forstå, at du ikke kan bruge den som jeg tidligere har tilbudt dig. Den
er i hvert tilfælde lavet af det rigtige materiale, og nøjagtig inden for ca
1 - 2%.
Du kan sagtens føre strøm-tilledninger 0.5 -1m væk.

mvh Jens

Site Timeline