Strømtræk fra LPT port

Jeg har ledt på nettet, men har ikke kunnet finde et endeligt svar. Jeg
snakkede med HKJ om det samme for en måneds tid siden, uden at blive helt
afklaret :(

Kan jeg fra min LPT port trække LEDs direkte?
Jeg vil have en simpel lille overvågning af LPT porten, for at se hvilke
pins der er tændt.
Der er 8 ground udgange, dem ville jeg koble sammen, og koble leds direkte
fra de forskellige udgange i serie med en lille modstand, og til ground.

Vil det trække for meget strøm, eller er det ikke et problem?

Re: Strømtræk fra LPT port

Der er ike noget endeligt svar, det afhænger ad den kreds der sidder
inde i din parralelport.

Hvi du finde LED's med lavt nok strømtræk - ja

Det er okay

Jeg ville ikke trække meget over 1-4mA ud af en sådan port.
Jeg har fået en håndfuld hvide lysdioder (Max har tidligere omtalt dem
her i gruppen). De kræver _ingen_ (næsten) strøm for at lyse. Holder
jeg ved det ene ben og sætter det anden over på min værktøjs
stålplade, eller bare ind på fronten af min lavstrålingsmonitor er der
synligt lys i dem.

Klaus

Re: Strømtræk fra LPT port

Hvad er "lavt"? Er 2mA lavt, eller...?

Mener du pr. ben, eller samlet på hele LPT porten?

Hvor kan man købe sådanne LEDs, og hvad koster de? Jeg skal bruge omkring 20
styks (der skal tjekkes på alle pins, ikke kun de 8 data pins, også input
etc...).

Re: Strømtræk fra LPT port

Ja, det er lavt.

Pr ben

Pas.

Klaus

Re: Strømtræk fra LPT port

Så dit bud er at hvis jeg smider min 2 mA led i serie med en 470 ohms
modstand vil min port kunne trække det?
Det ville jo være ret optimalt :)

Re: Strømtræk fra LPT port

Brug en 1,5kOhm i stedet.

Klaus

Re: Strømtræk fra LPT port

Det gør jeg så :)

Jeg vender tilbage her i gruppen når jeg har fået lavet mit print færdigt,
og testet det...

Re: Strømtræk fra LPT port

Det vil jeg ikke anbefale men du kan evt. sætte en NPN transistor for hver
udgang feks. BC 547 , hvor du ligger emitter til stel derefter sætter du
lysdiodens katode til colector, lysdiodens anode sætter du i serie med en
470 ohm´s modstand. Du finder så en 12V netadaptor og sætter + til den anden
ende af dine 470 ohm´s modstande minus fra adaptoren sætter du så til stel.
På basis af transistorene sætter du 10K ohm´s modstande. Herefter forbinder
du den anden ende af modstandene til printer udgangende.

Mvh
Allan

Re: Strømtræk fra LPT port
anden
stel.
forbinder

Det var også min oprindelige idé. Det ville bare være nemmere og billigere
hvis jeg kunne undvære transistorer, samtidig med at jeg ikke ville have
brug for en extra strømforsyning for at bruge systemet.
Men hvis alt andet glipper, bliver det her nok løsningen.

Jeg har en stak af de transistorer. Det midterste ben er basis. Hvordan ser
jeg hvilke af de andre der er emitter, og collector? Det står ikke
umidelbart på dem.
De småting jeg har brugt dem til indtil videre har der ikke været forskel på
hvad jeg har sat på emitter og collector; det virkede på samme måde lige
meget hvilken vej jeg vendte dem... er jeg da ret sikker på anyway.

Re: Strømtræk fra LPT port
hver
en
ser

Det ser du i et datablad.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det lyder MEGET merkeligt - men hvis du vil tjekke hvad der emitter og
collector kan du tage et ohm meter så skal en NPN lede strøm mellem basis og
emitter med en positiv spænding på basis og ligeledes mellem basis og
collector hvor du forspænder basis med en positiv spænding. Mellem emitter
og collector må der ikke løbe nogen strøm.

Re: Strømtræk fra LPT port
og

hmm, kunne ikke lige få den til at gøre som jeg ville, så vil finde et
datablad frem i stedet. Mit ohmmeter er ikke for godt desværre.

Re: Strømtræk fra LPT port

Jeg ville umiddelbart prøve med 8 stk HLMPK-150 GaAs lysdioder med 3.3 kohm
modstande i serie. TTL har ganske vist lavere udgangsspænding ved 'høj', men
det funker nok

(Det trækkes fint af en CMOS udgang - se

http://hjem.get2net.dk/villy/FuelConsumptionMeter/29jan2004.png
 eller
 http://hjem.get2net.dk/villy/FuelConsumptionMeter /
)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Strømtræk fra LPT port
kohm
men

Jeg nogle:
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id69%27
som bruger 2 mA... jeg har ingen anelse om det er lidt eller meget for en
lysdiode :s

Re: Strømtræk fra LPT port

I spec for porten fra IBM's side af, skal den kunne tåle et træk på
100mA, hvilket giver 12,5 mA per bit, hvis alle dioder er tændt.
Dette er dog et minimumskrav, så måske kunne du godt få lov til at
tænde dioder der bruger mere strøm, men lad være :-).
Mvh
  Klavs.

Re: Strømtræk fra LPT port

Ok, perfekt :) Så har jeg jo ikke noget problem.
Kan teste om det virker, når jeg får fat i noget brintoverilte til at ætse
mit print. Vil skrive tilbage om hvordan min computer havde det bagefter ;)

Re: Strømtræk fra LPT port

Det kan du sagtens, jeg gør det selv

--
Calle

Re: Strømtræk fra LPT port
Jeg har nu fået lavet mit print, og det virker perfekt.
Mine LEDs (2 mA, med formodstand på 1,5K ohm) lyser som de skal.

Tak for hjælpen. Er rart at det kunne klares uden extern strømforsyning, og
med så relativt få komponenter.

Site Timeline