Strømtræk fra batterier og andet

Hvad er det der gør at f.eks. et batteri ikke kan levere nok strøm
(elektroner) hvis man f.eks. ønsker at trække 12A fra et batteri, mens man
godt kan fra kraftværket? Hvis man f.eks. sætter en 1 ohms modstand over
plus og minus terminalen på et batteri, løber der ikke 12A gennem
modstanden, mens gør du det i stikkontakten er det en helt anden sag...Er
det for at noget af kemien i batteriet ikke kan reagere hurtigt nok
eller.......? Mit spørgsmål går nok på at bateriet potentielt har den
elektromotoriske kraft (12V) til potentielt at levere denne strøm, men kan
ikke af givne årsager. Hvad er det der "bremser" den?

Re: Strømtræk fra batterier og andet

typisk den indre modstand i din "energikilde"

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: Strømtræk fra batterier og andet

Ok, mange tak. Men så er der noget jeg ikke forstår. Hvis den indre modstand
for et batteri er 75 ohm (kan det passe?) og jeg har et 12V batteri, så
burde jeg i realiteten ikke kunne trække mere end 12V/75 ohm = 160mA fra
batteriet. Det kan ikke passe da jeg i hvert fald ved jeg har trukket 300mA
fra et batteri på et tidspunkt. Hvis det ene og alene er den indre modstand
af batteriet der bestemmer hvor meget strøm der kan trækkes fra det,
hvorledes varieres så dette?

Mvh.
Terry

Re: Strømtræk fra batterier og andet
modstand
300mA
modstand

75 ohm, det er forkert. jeg ville nærmere sige 75mOhm.

Autobatterier har ofte så lav indre modstand at de kan få en ringgaffelnøgle
til at smelte. Er der for stor indre modstand, kan varmen der udvikles inde
i batteriet få det til at eksplodere.

Klaus

Re: Strømtræk fra batterier og andet
Hej Klaus,

Ja, afhængig af kemi. Den type NiCd-celler der bruges mest i dag er
normalt på nogle få mOhm (alt efter C-værdien).

Du mener vel "for lille" ?

Et lille 4,8V/450mAh NiCd-batteri kan smelte ledninger over uden
problemer (ved jeg af kedelig erfaring ;) og der er vist en del der har
været så uheldige at "teste" en bil-accu med en skruenøgle, med ret
ubehagelige følger - især når det er sket under/umiddelbart efter
opladning.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jern på plasma form...

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Strømtræk fra batterier og andet
Hej Ove,

Ja og/eller batteri ud over hele lokalet :(

--
Venlig hilsen,
Søren